R Rickard Ohlin skrev:
Det med 50cm borde gå att utmana med hänvisning till att de flesta kommuner tillåter det. Finns det inga domar?
Ja att inte tillåta något är ju orimligt. Har TS kanske missuppfattat? Att spilla en klick betong på marken skulle bli ett svartbygge:thinking:

Varför skall de vara en mur? Staket brukar fungera för de flesta, även om jag tycker du skall försöka skicka in en ansökan och motivera väl. Sen förstår jag inte varför kommunen skall få trycka in snö på någons tomt och förstöra buskar/staket osv.

I PBL 9kap 31a-d§§ finns en del om "mindre avvikelser" och huruvida de är nödvändiga och har accepterats tidigare i området. Där kan du kanske hitta något...

Jag hade slängt ett öga i detaljplanen och undersökt varför marken är prickad.

T twoody skrev:
Ts säger att det inte går.
Det kan jag inte läsa någonstans, dom syftar väl på olika saker.

Höja marknivå 50cm är bygglovsbefriat liksom en mur upp till 50cm.

• Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser nu att detaljplanen är från 2005. Då ska väl planen tolkas enligt ÄPBL?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser nu att detaljplanen är från 2005. Då ska väl planen tolkas enligt ÄPBL?
...och enligt ÄPBL klassas mur som "byggnadsverk" har jag för mig.

Claes Sörmland
B Buzzword skrev:
...och enligt ÄPBL klassas mur som "byggnadsverk" har jag för mig.
Visst är det så.

• Skärmdump av lagtext om bygglov, paragraf om undantag från detaljplan enligt Plan- och bygglagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Sorry att jag har varit lite frånvarande och inte svarat.

Det måste vara mur då min tomt är högre än gatan, annars måste jag ha en slänt på 45 grader och det ser för jävligt ut. Det går inte höja marken svårt och förklara men det går inte.

När det gäller kommunen vill jag inte uppge namn.Helt ärligt vill jag inte trampa dem på tårna.

Som jag skrev tidigare så går det inte ens med på att ha en mur på 20cm. Boverket har lämnat vissa tolkningar till kommunerna och de i sin tur sätter riktlinjerna.

Jag vet inte hur mycket ni har haft med bygglovsavd att göra men i min kommun är de stenhårda och otrevliga.

Jag har varit kontakt med jurist och förklarat situationen. Han kan tänka sig hjälpa till för 1500kr/h ifall det blir aktuellt med om jag söker bygglov och får avslag. (blir säkert många tim)

Jag tror att jag är beredd att strida vidare just för att de ska behandla alla lika. Jag frågade bygglovshandläggaren hur det kommer sig att de ser längre och högre murar som liten avvikelse jämfört med min? Som svar fick jag att det går efter praxis och att det kommer nya praxis hela tiden och att varje tomt är unikt. Frågade om han kunde hänvisa mig till den praxis som han syfta på? inget svar

Mitt svar: att det inte förändrar sanningen om att de har beviljat lov för mur på prickad mark under senaste 15åren.

Situationen är så komplex att det inte ens förklarar varför jag inte får bygga. De uppger bara att det är prickad mark och får inte byggas. Jag kontrar då med att jag förstår men varför ger ni då lov till grannen? de säger emit sig själva

Först säger de att Prickad mark får inte bebyggas sen ger de lov. Ärligt talat fattar jag inte och de förklarar inte hur de egentligen tänker.

Jag är så Jävla trött på att de inte förklarar och är så hårda och otrevliga. Jag köper allt de säger om jag får en logiskt förklaring från deras sida.

Sorry ibland skriver jag lite slarvigt när jag är upprörd.

Ska nog undersöka lite till och söka bygglov. Kommer nog få ett avslag och därefter strida vidare. De kan inte behandla folk från eget huvud

Tack för att ni lägger ner tid för att hjälpa till, ni är underbara.

Grymt Surly
Ska kolla upp om jag kan använda mig av det

Men vänta här nu, det är nya PBL som gäller därmed borde det enligt texten från @Claes Sörmland vara okej att bygga mur.

Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vänta här nu, det är nya PBL som gäller därmed borde det enligt texten från @Claes Sörmland vara okej att bygga mur.
Tråkigt nog inte...

PBL ändrades 2010 men detaljplanen är från 2005. Detaljplaner ska tolkas enligt de lagar som gällde då de antogs. 2005 gällde den äldre plan och bygglagen (ÄPBL) från 1987 med tillhörande förordning.

(Hoppas jag fick alla årtal rätt där...)

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Aha, det är så det funkar, det är ju rimligt när man tänker på det.

Då borde ju förvisso Surlys inlägg gälla? :thinking:

S Salli skrev:
Hej
Sorry att jag har varit lite frånvarande och inte svarat.

Det måste vara mur då min tomt är högre än gatan, annars måste jag ha en slänt på 45 grader och det ser för jävligt ut. Det går inte höja marken svårt och förklara men det går inte.

När det gäller kommunen vill jag inte uppge namn.Helt ärligt vill jag inte trampa dem på tårna.

Som jag skrev tidigare så går det inte ens med på att ha en mur på 20cm. Boverket har lämnat vissa tolkningar till kommunerna och de i sin tur sätter riktlinjerna.

Jag vet inte hur mycket ni har haft med bygglovsavd att göra men i min kommun är de stenhårda och otrevliga.

Jag har varit kontakt med jurist och förklarat situationen. Han kan tänka sig hjälpa till för 1500kr/h ifall det blir aktuellt med om jag söker bygglov och får avslag. (blir säkert många tim)

Jag tror att jag är beredd att strida vidare just för att de ska behandla alla lika. Jag frågade bygglovshandläggaren hur det kommer sig att de ser längre och högre murar som liten avvikelse jämfört med min? Som svar fick jag att det går efter praxis och att det kommer nya praxis hela tiden och att varje tomt är unikt. Frågade om han kunde hänvisa mig till den praxis som han syfta på? inget svar

Mitt svar: att det inte förändrar sanningen om att de har beviljat lov för mur på prickad mark under senaste 15åren.

Situationen är så komplex att det inte ens förklarar varför jag inte får bygga. De uppger bara att det är prickad mark och får inte byggas. Jag kontrar då med att jag förstår men varför ger ni då lov till grannen? de säger emit sig själva

Först säger de att Prickad mark får inte bebyggas sen ger de lov. Ärligt talat fattar jag inte och de förklarar inte hur de egentligen tänker.

Jag är så Jävla trött på att de inte förklarar och är så hårda och otrevliga. Jag köper allt de säger om jag får en logiskt förklaring från deras sida.

Sorry ibland skriver jag lite slarvigt när jag är upprörd.

Ska nog undersöka lite till och söka bygglov. Kommer nog få ett avslag och därefter strida vidare. De kan inte behandla folk från eget huvud

Tack för att ni lägger ner tid för att hjälpa till, ni är underbara.
Varför skulle du trampa kommunen på tårna om du nämner vilken kommun det gäller.
Tror du kan få bättre hjälp om du nämner kommun då andra kanske har erfarenhet av just den kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.