Hej alla !
Håller på att skapa ett rum i ett garage i vårt radhus.
Vet inte hur jag ska göra med ångspärr och isolering och ventilation så att det inte bildas fukt osv.
Förutsättningar:
Garaget har 2 portar där det drar in kall luft uppe och nere, men vi har även inkommande varmvatten frärrvärme så garaget är från början hyffsat varmt.
vägg 1: tegelvägg yttervägg , sen 2 garage dörrar
vägg 2 : tegelvägg (delad med grannens gareage)
vägg 3: innervägg som efter väggen har garage mot nästa innervägg mot vardagsurm (känns minst viktig)
vägg 4 tegelvägg yttervägg
Lösning:
lagt 45 x 70 reglar ca 20 mm från alla ytterväggar på vad jag tror är oisolerat platta (den lutar så så gott som alla reglar ligger i luften, sen kil, sen syllpapp mot plattan, har lagt syllpapp cc 60 under vardera plast eller träkil, samt vikt upp syllpappen mot väggen i samma höjd som regeln. Har sen satt vinkeljärn i höjd med regelbotten, på detta oorganinsk "cement" trossbotten, på detta glasisolering anpassad för 45x 70 regel, på detta golvspån 22 mm.
Vägg 1 mot tegelvägg, 2 lager gips
(1 lager vanligt gips som jag punkt limmat upp mot tegelväggen, de ligger med ca 1-2 cm mellanrum mot yttervägg, samt att jag ställt skivorna på reglarna så de kommer ut från vägg och upp från golv.
Tätat nere och uppe med latexfog, sen spacklat skarvar och hörn, sen ett lager gips ytterligare som överlappar skarvar, med samma utförande)
Vägg 2 här har jag gips, osv reglar och isolering för ljud, denna vägg går mot delvis uppvärmt garage och vi har sparat 2,2 meter till grannens vägg som ju är vårt nya lilla garage.
Vägg 3 reglar, osb, isolering mot en trappa som går strax över (mindre viktig vägg)
Vägg 4, enast 1 lager gips eftersom denna yttervägg går under tak och jag tänker att den är mindre känslig för fukt.
Tänker sätta in ett vanligt element mot yttervägg snett under självdrag
Hur ska jag tänka? vad har jag gjort bra och sämre?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Robban