Vill gärna veta om det är det ovan som yrrol också är orolig över? :)

Äh, glöm ryssen, peak oil, meteor och naturkatastrofer. Vi snackar zombies. Och då är tyvärr inte ett skyddsrum ett bra alternativ.
Kanske kan funka initialt under epidemins spridning. Men det är en dödsfälla i längden.

Skaffa en bra utrustning och plan för att lämna staden/samhället du bor i.

:)

Göran.W
Jag tycker det är ovidkommande varför yrrol eller någon annan ska ha skyddsrum.
Man kan ha skyddsrum som vad man vill i fredstid tex verkstad.
Det ska bara gå att få det till skyddsrum innom 24 timmar i händelse av tex krig eller något annat elände.
Man kan få bidrag till att bygga skyddsrum så varför inte bygga ett och ha det som ett extra utrymme.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jag tycker det är ovidkommande varför yrrol eller någon annan ska ha skyddsrum.
Man kan ha skyddsrum som vad man vill i fredstid tex verkstad.
Det ska bara gå att få det till skyddsrum innom 24 timmar i händelse av tex krig eller något annat elände.
Man kan få bidrag till att bygga skyddsrum så varför inte bygga ett och ha det som ett extra utrymme.
Anledningen är högst relevant. Skyddar han sig mot radioaktivt nedfall? Biologiska vapen? Kemvapen? meteoriter? Fallande månde? Zombies eller grävande kineser? Skyddsrummet måste utformas efter hotet. Att bygga ett skyddsrum under mark för att skydda sig mot bomber kan visa sig katastrofalt om man egentligen ska skydda sig mot översvämningar.

Göran.W
Alla skyddsrum byggs på samma sätt dvs ska tåla en viss ytre påverkan utan att kollapsa.
Vill man sen den ska klara tex radiaktivitet eller bio vapen kompletterar man med lämpliga filter.
Man bygger inte skyddsrum mot översvämningar.
Vilket förskole barn som helst begriper att man bygger vallar mot översvämning.

Yrrol skrev:
Då ingen skulle ta mig på allvar om vad jag tror framtiden har att erbjuda så behåller jag nog det för mig själv. :)
Då Yrrol har sagt att han vill behålla det för sig själv, så tycker jag att han kan få det.

Återgå till ursprungsfrågan.

Kan man få en hint om vilket sorts hot det ska skydda mot iaf? Plötsliga våldsamma krafter sidoledes? Väderpåverkan? Ska man vara där någon timma eller flera månader?

Finns en mängd olika skyddsrum som alla är konstruerade på mycket olika vis. Under kalla kriget fanns det till och med privatpersoner med enorma skyddsrum där man kunde skydda sig från bombnedslag, radioaktivt material, kemvapen och kalla vintrar.

Så nåt mer kan man väl få veta? Placeringen har ju stor betydelse också, ska man skydda sig från kärnvapen är en dal att föredra, men mot översvämningar är ju höjder att föredra. Så... Lite mer info kan man väl få?

B
om världen använder dom vapen som dom har mot varandra. så är det ingen större ide att ha skyddsbunker på jorden. okej du har mat ransoner i din bunker. någon gång vill du gå ut därifrån. har du då nbc dräkt?
allt kommer va antingen förstört eller förgiftat. dels nekluär, biologisk , kemisk förgiftning. jag är ej bitter bara inser sanning.
man kan ej leva längre på jorden

Y
världskriget kommer, naturkatastroferna lika så...

nykterist är jag så det är inte för drogtillverkning... :)

Sen gillar jag sci.fi filmer så kan ju dra till med att aliens är påväg oxå... ;)

Göran.W
För många år sen var jag nära att bygga ett skyddsrum föra att få till en bra verkstad.
I fredstid kan man använda det till vad man vill bara det går att iordningställa på 24 timmar till skyddsrum i händelse av tex krig.
Kostnaden då var försumbar iom man fick en massa bidrag på den tiden.
Det var bra mycket billigare att bygga skyddsrum än att bygga till.
Nu blev det inget av det för det blev seperation iställetq(;^;)p

jag kolla lite på reglerna som länkades till i början och det verkar som att det är när kommunerna ska bygga och då är frågan om man ska få bidrag måste man låta andra använda det och isåfall uppfylla alla de krav som finns i den listan ?
tänkte på att minimiantalet det skulle byggas för var 30st personer och att man skulle räkna med 0,75kvm/person vilket känns jävligt trångt för det skulle innebära att på ytan av en massonitskiva ska 4personer bo :( och sen tillkommer att man skulle ha utrymme för matlagning och dass för de antalet som man kunde trycka in där så skulle man bygga 70kvm skyddsrum så skulle det vara utrymme för 60personer +4dass och kök för matlagning till 60personer + vattenförvaring på 6kbm i 50-100liters behållare som var återanvändningsbara och självklart el och komunikationsdel som var ämnat enbart för de rummena och är det ett krav för att få bidrag så är det inte så små krav de har men det kanske är annat när man som privatperson ska bygga ett skyddsrum ???

sen rent praktiskt utöver det så var det en del annat som kostar som att gjuta 3dm tjock dubbelarmerade väggar och 4dm tjockt dubbelarmerat tak och krav på ventilation som man har filter till som klarar det mesta eller är det mer att man ska ha ett påtagligt högre skydd än om man skulle vistas i huset ovan mark och sen är det upp till var och en hur säker man vill vara i sitt egna skyddsrum ?

Ja, det har hänt en hel del på andra sidan Östersjön sedan tråden skrevs 2010.

För några dagar sedan övade Ryssland att fälla 2000 falskärmssoldater på 30 min och ta en lätt bevakad/obevakad flygplats och hålla den tills resterande reguljära förband kommer.

Länk: http://jagarchefen.blogspot.se/2015/07/tva-dygn-i-juli.html?m=1

Låter som de övar för Gotland..

http://zynisk.blogg.se/
"Nedåtgående spiral i Östersjöregionen. Är du och din familj beredd?"

Ja, sitter och funderar på jordkällare / skyddsrum / brunnpumhus.

Frågan är om man behöver bygglov?

• Gilla
Maveric77 och 1 till
  • Laddar…
D09
Men vill man att ens skyddsrum ska vara registrerat?

Idag dumpar man väl inte bombmattor utan pekar ut målet på en karta och trycker på knappen.

Sen är frågan om man slösar dyra bomber på landsbygden när man får mer för pengarna i städerna.

Ang bygglov så skulle jag kunna se framför mig när kommunerna neka bygglov under brinnande krig ha ha

Y
Själv så tror jag inte på skyddsrum längre.
Snarare på bra fordon, bränsle, och mat samt en överlevnadsplan.

Troligen flyr man varken man vill eller ej. Pratade med en kollega som fick kort stund på sig att packa samt sätta sig på bussar och åka - var visste dom inte, därefter kom soldater och satte lappar på deras hus och vips så var dom tingade åt dom nya ägarna/soldaterna. Kul...

Och jag tror inte heller det är ryssen som är faran utan ett annat gäng som snabbt och brutalt har avancerat utan bry sig om varken sanktioner eller annat som bromsar Putin.

D09
Grejorna du nämner kommer ju vara hårdvaluta så du får nog satsa på något mer så du inte blir rånad ;)

Sen brukar organiserade klara sig bättre än oorganiserade.

Själv är jag sugen på en bunker men får nog göra klart huset först :)

Redigerat:
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.