Hej!

Jag har bestämt mig för att ge mig i kast med ett projekt som så här på förhand ligger utanför både min bekvämlighetszon och förmåga - men som jag också hoppas kan lära mig mycket på vägen. Jag är glad nybörjare, så var snäll. Jag skriver här för att få tips, pepp, förbättringsförslag eller avrådan när så behövs.

Projektet: Skänk i fyra sektioner, med skjutdörrar
Skiss av en planerad skänk i fyra sektioner med skjutdörrar, hyllplan och måttangivelser; längd 2400 mm, höjd 800 mm, djup 400 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användningsområde: Förvaring av leksaker, barnböcker, kreativt material och kanske lite hemmaelektronik.
Budget-idé: ca 4000 kr

Jag hade tänkt huvudsakligen använda 18x400x2400 furuskivor. Då blir djupet alltså 400.
Cirkapris 500 kr/st

3 st skivor för toppen, botten och mittenplanet (mittenplanet delas upp i lämpliga sektioner),
2 st skivor för ändarna och vertikala mittskivorna (totalt 5 delar)
Cirka 2500 kr för allt

(MDF är mycket populärt nu för tiden. Har dock hört lite om hälsoaspekterna med materialet, som gör att jag dras mot att använda furuskivor och liknande istället om möjligt)

Jag tänkte att jag skulle använda träplugg och lim för att bygga skelettet.
Hyllplanen kan för min del gärna vila på pluggar de också, fräsa ut så att de döljs? Behöver inte vara fasta. Kanske göra fler hål så att man kan flytta lite (men inte tusen hål som i Billy-hyllan).

Som baksida tänkte jag billigast möjliga träfiberskiva, nån tunn historia, hittade 2,7x1220x2440mm, spikas fast
Cirkapris 150 kr

Framsidan: Jag vill gärna prova med skjutdörrar. Helst hade jag nog velat ha dubbla spår för att kunna ha luckor/dörrar över hela men dubbla spår äter upp så mycket av djupet, så nu är jag inne på att köra enkelspår så att några sektioner alltid är öppna.
Skiss av en konstruktion med vertikala och horisontella linjer, troligen föreställande en hyllsektion med två pluggar och en spårprofil.
Skapa konto