Hej!

Jag har bestämt mig för att ge mig i kast med ett projekt som så här på förhand ligger utanför både min bekvämlighetszon och förmåga - men som jag också hoppas kan lära mig mycket på vägen. Jag är glad nybörjare, så var snäll. Jag skriver här för att få tips, pepp, förbättringsförslag eller avrådan när så behövs.

Projektet: Skänk i fyra sektioner, med skjutdörrar
Skiss av en planerad skänk i fyra sektioner med skjutdörrar, hyllplan och måttangivelser; längd 2400 mm, höjd 800 mm, djup 400 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användningsområde: Förvaring av leksaker, barnböcker, kreativt material och kanske lite hemmaelektronik.
Budget-idé: ca 4000 kr

Jag hade tänkt huvudsakligen använda 18x400x2400 furuskivor. Då blir djupet alltså 400.
Cirkapris 500 kr/st

3 st skivor för toppen, botten och mittenplanet (mittenplanet delas upp i lämpliga sektioner),
2 st skivor för ändarna och vertikala mittskivorna (totalt 5 delar)
Cirka 2500 kr för allt

(MDF är mycket populärt nu för tiden. Har dock hört lite om hälsoaspekterna med materialet, som gör att jag dras mot att använda furuskivor och liknande istället om möjligt)

Jag tänkte att jag skulle använda träplugg och lim för att bygga skelettet.
Hyllplanen kan för min del gärna vila på pluggar de också, fräsa ut så att de döljs? Behöver inte vara fasta. Kanske göra fler hål så att man kan flytta lite (men inte tusen hål som i Billy-hyllan).

Som baksida tänkte jag billigast möjliga träfiberskiva, nån tunn historia, hittade 2,7x1220x2440mm, spikas fast
Cirkapris 150 kr

Framsidan: Jag vill gärna prova med skjutdörrar. Helst hade jag nog velat ha dubbla spår för att kunna ha luckor/dörrar över hela men dubbla spår äter upp så mycket av djupet, så nu är jag inne på att köra enkelspår så att några sektioner alltid är öppna.
Skiss av en konstruktion med vertikala och horisontella linjer, troligen föreställande en hyllsektion med två pluggar och en spårprofil.
Skapa konto

Jag var inne och spanade på JYSK här om dagen för att få lite inspiration och såg då att det fanns lite olika varianter, exempelvis att luckorna fasats av och gick i en skåra som såg ut att vara antingen direkt trä (blir lite friktion men funkar?) eller någon slags ... ja annat pressat träbaseratmaterial som kanske har lägre friktion. Det fanns även en variant med en nedsänkt plastprofil (?) som det gick hjul i. Med och utan.
Träskänk med skjutdörr och spår, visa vag detalj av möbelns hörn och trästruktur.
Skapa konto
Träskiva med monterad skjutdörrsräls, del av projekt för förvaringsskåp. Skruvhål syns i hörnet för stabil montering.
Skapa konto

Skiss av två olika monteringsalternativ för skjutdörrar, märkta A och B, med snittbilder av profiler och spår.
Skapa konto

Osäker på material vad gäller luckorna. Som utgångsplan har jag tänkt att man även här kan använda furuskiva av samma dimensioner förutom att det är 600 breda, dvs 18x600x2400mm (ca 750 kr). Och så kapa av två delar som är 800 höga. Och fasa ut i ändarna alternativt sätta på små hjul.

Istället för knoppar skulle jag gärna vilja prova att fräsa ut handtag, liknande detta:
Infräst handtag i träskiva, del av skjutdörrsprojekt för en skänk.
Skapa konto

Vi är då uppe i 2500 + 150 kr + 750 kr = 3400 kr

Färg återstår och kostnad för ev. profil och / eller småhjul (8 st).

Frågor, funderingar och resonemang
Som jag förstått det är Furu ganska mjukt. Helst kanske man ville ha ett hårdare trädslag men då sticker väl priserna iväg, budgeten spräcks. Funkar mitt föreslagna materialval öht eller är det direkt olämpligt?

Vore det klokt att välja något annat material till luckorna, t.ex. för att få ner vikten eller av andra anledningar? Har ni några rekommendationer om alternativ vad gäller den saken?

Om det är så att man senare vill justera/fixa/korrigera något vore det kanske bra om det gick att öppna upp på något sätt. Om jag väljer att köra plugg/lim överallt, kan man t.ex. skippa limmet på locket så att man har en "nödväg" om man t.ex. vill byta ut luckor senare?

Är någon nedsänkt profil som sänker friktionen alldeles nödvändig? Var köper man sådan i så fall? Samma sak kring hjul?
Dock så såg jag ju på JYSK att det iaf i vissa sammanhang inte behövs hjul. Tycker hjul tillför en lite "plastig" IKEA-känsla av någon anledning. Andra friktionsdämpande tips?

Den långa skåran i botten/toppen-planet, är det görbart både med handöverfräs med anhåll och med bordssåg? Vilken rekommenderar ni? Hur nära kanten vågar jag gå?
Jag saknar båda men ser projektet som ett tillfälle att lära mig (med respekt för grejerna!). Hittade bra film bra från Daniel här på forumet om handöverfräsen.

Summa summarum
Tacksam för feedback, det här är mitt första större projekt och första längre inlägget här i forumet. Har säkert inte svarat på alla detaljfrågor men vill få iväg det här nu.

Bra, lackad furulimfog kan hålla alldeles utmärkt, har bokhyllor av det som är över 30 år jag ärvt av mina föräldrar som fortfarande ser bra ut.
Skjutdörrar av den variant du funderar på skulle jag göra i masonit med kantribbor på de lodräta sidorna som förstyvning och något att ta i när man ska skjuta luckorna. Gnugga nederkanten med ett stearinljus och den kommer glida fint på bart trä. Jag gjorde spåren med 4mm stämjärn och lite tålamod, bordssåg eller sänksåg på linjal fungerar nog också fint. Fräsar är nog inte helt optimala för så smal not.

Enda risk jag ser med din konstruktion är att luckorna slår sig. Det kan lösas genom att du konstruerar dem som traditionell ram med spegel alt i dött material som mdf.

Bifogar en bild på skjutluckor enligt min föreslagna konstruktion. Förlagan är köksluckor från 60-talet som fortfarande sitter i mina farföräldrars hus, de har inte slagit sig än så tror det inte är någon större fara på den fronten.
Gul skjutlucka i närbild, inspirerad av köksluckor från 60-talet. Synliga sidoröra, monterad på en brun yta med kartonger i bakgrunden.
Skapa konto

Avståndet mellan spåren här är lite onödigt stort, du kan nog krympa det till typ 6mm utan problem, själva spåren är om jag minns rätt gjorda genom att jag sågade med ryggsåg längs en rak bräda till djup i båda kanterna och sedan tog bort spillet i mitten med 4mm brett stämjärn. Alternativt ritsade jag bara upp båda kantlinjerna och högg spåret direkt med stämjärnet.

Vad det gäller att sätta dit och ta bort luckorna passar man dem på höjden så att om man lyfter upp dem mot botten på spåret i överkant kan man lyfta ur dem ur spåret i underkant.

Redigerat:
Jag hade ett liknande projekt och ville ha skjutdörrar som kan gå för varandra. Jag köpte s k E-profil som har två spår, och fräste in dom i bottendelen. Det tar inte mycket på djupet. Tillika i toppskivan. Sedan skulle det bli glasdörrar (härdad).
Projektet blev sedan utan dörrar men konstruktionen är bra.

P Pettman skrev:
de har inte slagit sig än så tror det inte är någon större fara på den fronten.
De luckorna ser ut som ett tunt skivmaterial med en tjockare list i solid trä på vardera sida. Det ser inte ut som furufog i alla fall?

nanowire nanowire skrev:
De luckorna ser ut som ett tunt skivmaterial med en tjockare list i solid trä på vardera sida. Det ser inte ut som furufog i alla fall?
Jag skriver tidigare att de är gjorda av masonit med kantribbor och att jag sett den konstruktionen hålla väldigt bra över tid.

nanowire nanowire skrev:
Jag skriver tidigare att de är gjorda av masonit med kantribbor och att jag sett den konstruktionen hålla väldigt bra över tid.

P Pettman skrev:
My bad, jag förväxlade dig med TS som skrev om att använda limfog som lucka.

nanowire nanowire skrev:
My bad, jag förväxlade dig med TS som skrev om att använda limfog som lucka.
Misstänker att limfog är för tungt för att glida bra.

• Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
Den här varianten såg jag nyss i ett klipp. Lite överkurs kanske, men borde inte ta så lång tid att fixa om man vill ha en tyngre lucka.
Hand håller en träbit med ett insatt skruvförband, en hammare syns i bakgrunden på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Misstänker att limfog är för tungt för att glida bra.
Framförallt slår den sig vilket riskerar att lira dåligt med att glida i spår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.