Hej,
Vi har precis köpt hus (inte flyttat in än) där det där ont om platt tomt. Vi drömmer om att bygga pool någon gång i framtiden men är osäker på om det är möjligt. Jag bifogar en bild på hur tomten ser ut där det eventuellt skulle vara möjligt. Min tanke är att man eventuellt kan gjuta en betongplatta som börjar där pallkragarna står och sen går ner mot huset.
Eftersom det är rätt stor höjdskillnad mot där plattan börjar och slutar lär det bli lite av ett stup. Är det ens möjligt och tillåtet att göra så? Hur stor blir kostnaden att gjuta en sådan platta och kan den hålla tyngden av en pool? Spontant tänker jag att jag slipper gräv och bortforsling så det kanske inte blir dyrare än att gräva ett hål i gräsmattan?
Hör gärna vad ni tror om möjligheten. Det ligger rätt långt bort i framtiden innan vi kan bygga pool men det kan vara skönt att veta om det är dags att sluta drömma.
Vi har precis köpt hus (inte flyttat in än) där det där ont om platt tomt. Vi drömmer om att bygga pool någon gång i framtiden men är osäker på om det är möjligt. Jag bifogar en bild på hur tomten ser ut där det eventuellt skulle vara möjligt. Min tanke är att man eventuellt kan gjuta en betongplatta som börjar där pallkragarna står och sen går ner mot huset.
Eftersom det är rätt stor höjdskillnad mot där plattan börjar och slutar lär det bli lite av ett stup. Är det ens möjligt och tillåtet att göra så? Hur stor blir kostnaden att gjuta en sådan platta och kan den hålla tyngden av en pool? Spontant tänker jag att jag slipper gräv och bortforsling så det kanske inte blir dyrare än att gräva ett hål i gräsmattan?
Hör gärna vad ni tror om möjligheten. Det ligger rätt långt bort i framtiden innan vi kan bygga pool men det kan vara skönt att veta om det är dags att sluta drömma.
Det beror på storleken och djupet av plånkan! Ev. sprängning och schaktning eller mura upp en grund/ram för en pool blir inte billigt, mellan 500tkr till 1 mkr gissningsvis. Många utlandsresor till varma bad annars…
Oj, det var helt andra siffror än jag hade i åtanke. Är det så dyrt att gjuta en platta? Nej, plånboken täcker tyvärr inte såna summorJonatan79 skrev:
Om den bara ska vara 4 X 6 meter och 1,5 djup. så kostar det ca 4000 kr m3 för spängning och bortforsling massor, detta att det går att komma in med maskiner, är ett startpris på ca 200 kkr, sen tillkommer själva baljan med tillbehör och vad det har för pris vet jag inte.
Min tanke var att låta berget stå som det är och gjuta plattan ovanpå. Men det kanske inte är möjligt?J jonaserik skrev:
Går väl bra, men betänk, ska den vara i rektangel över allt, som en skokartong. Då blir det nog pelare för den att stå på i ena änden. Med en gjuten platta mellan. Ska den luta nedåt, så den blir djupare i nederkant så ska det gjutas en platta på berget. Kostnad beroende på storlek. Att ha den på berget, lite otympligt med trappor upp, men går att hantera. Sen men inte minst det med säkerheten, det blir ett bra fall om någon går över kanten mot huset. Det går att ordna det med. Men säm sägs, ska man äta gott så kostar det, så bättre då att ta deserten direkt. Ett spa eller bubbelpool som sägs kanske blir mycket billigare.F Flyttgubbe skrev:
Hur ser resten av tomten ut? Där verkar ju finnas en altan, kanske det är möjligt att bygga en ny uteplats i slänten och placera poolen på gamla altanens plats.
Klicka här för att svara