Vart har du gjort renderingen? Innehåller Sketchup så fina renderingsverktyg nu för tiden?

Fantastiskt resultat tycker en som oftast bara renderar i CAD-programmens inbyggda funktioner.

• Gilla
Auxilium och 2 till
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
Vart har du gjort renderingen? Innehåller Sketchup så fina renderingsverktyg nu för tiden?

Fantastiskt resultat tycker en som oftast bara renderar i CAD-programmens inbyggda funktioner.
Hej!

Kul att du tycker det, jag jobbar som ingenjör och använder ofta olika verktyg till olika saker. När jag velat göra ritkigt fina renderingar från en faktisk modell så har jag använt Lumeon tillsammans med sketchup, CAD programmen är ju inte alls tillfredsställande i orginalrenderingsmjukvara heller.

Men när jag som häromkvällen ville ha en snabb visualisering för forumet här, som inte nödvändigtvis krävde full nogranhet, så använde jag mitt favorit AI-verktyg, jag tog en printscreen från sketchup och dumpade in o ChatGPt5 och bad den göra en rending. Tog inte mer än 15 sekunder och resultatet klart godkänt!

Är detta inte helt otroligt egentligen?

• Grön garderob med inbyggd säng och hyllor, belysning ovanför sängen. Renderad AI-version under sketchup-skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Hej!

Kul att du tycker det, jag jobbar som ingenjör och använder ofta olika verktyg till olika saker. När jag velat göra ritkigt fina renderingar från en faktisk modell så har jag använt Lumeon tillsammans med sketchup, CAD programmen är ju inte alls tillfredsställande i orginalrenderingsmjukvara heller.

Men när jag som häromkvällen ville ha en snabb visualisering för forumet här, som inte nödvändigtvis krävde full nogranhet, så använde jag mitt favorit AI-verktyg, jag tog en printscreen från sketchup och dumpade in o ChatGPt5 och bad den göra en rending. Tog inte mer än 15 sekunder och resultatet klart godkänt!

Är detta inte helt otroligt egentligen?
Just ljussättningen från lampan gjorde mig ganska övertygad att det var en AI-funktion, men jag trodde nog det var AI som en del av en renderare, inte ”bara” chattis.. 😳

Är själv ingenjör, jobbat i Inventor dagligen i 20 år, men renderar ytterst sällan, och den inbyggda där slutade utvecklas efter att Autodesk köpte 3ds Max.

Oavsett är jag mycket imponerad och detta skall omedelbart testas. Väldigt fin formgivning dessutom! 👍😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.