A Auxilium skrev:
Det här är en jättebra tanke och jag har tänkt den flera gånger. Det finns väl egentligen två saker som gjort att vi inte gått på 120.
Det finns 105x200 med. Skönt även vid sagoläsning att kunna ligga ordentligt bredvid varandra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sagoläsning, jag har nog missat hur gammal dottern är, står det i tråden?
Leksaksbil och dom väl upphängda kläderna i garderoben ger lite dubbla budskap 😄.
Men 105cm är fortfarande mer än avståndet till elementet.

M Mellanbarn skrev:
Ambitiöst nybörjarprojekt, lycka till.
90cm räcker gott även för vuxna så länge man sover själv.

Jag skulle dock vända på bäddningen. Bokhyllan behöver inte vara lika djup som garderoben (inte ens garderober brukar vara 90cm djupa). Utrymmet bakom bokhyllan blir då en bra sänghylla. Och fortare än du önskar kommer det behövas uttag för laddare där.
Det är precis så vi tänkt det, men att man har urtaget vid fötterna, så att man ser ut över rummet och inte in i väggen. Man såg inte hyllan på förra bilden. Nedan är hur den ser ut!

Jag har också modiferat så att det får plats en 120cm säng, vad tror ni? Kan det vara något?
Grön inbyggd möbel med sängplats, hyllor för förvaring av böcker och kläder, samt utdragbara lådor och skåp ovanför sängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Sagoläsning, jag har nog missat hur gammal dottern är, står det i tråden?
Leksaksbil och dom väl upphängda kläderna i garderoben ger lite dubbla budskap 😄.
Men 105cm är fortfarande mer än avståndet till elementet.
Hej!

Om du syftar på ursprungsbilden så är det nuvarande ägares leksaker och kläder, bilden är från visningen och ser ut såhär. De verkar ha haft längre vuxenkläder där i brist på andra ställen att ha dem, men det är ett barnrum.
Barnrum med en säng täckt av ett vitt draperi, samt två öppna garderober med vuxen- och barnkläder. På golvet står en leksaksbil och en korglampa.
Skapa konto
.

Vår dotter är 18 månader, så det kommer såklart bli en del sagoläsning.

Hur som helst måste vi också i någon mån se till vad hon vill ha när hon blir äldre, och med tanke på att det bara finns två sovrum i huset, hur en framtida köpare resonerar med en fast 90-säng (även om man inte ska tänka på det så mycket såklart). På bilden är djupet 90.

Dörröppningen är alltså en spegel, snacka om att känna sig lurad 😅. Eller är det dörr med spegel?

M Mellanbarn skrev:
Dörröppningen är alltså en spegel, snacka om att känna sig lurad 😅. Eller är det dörr med spegel?
Det var en dörr, in till nuvarande master bedroom, men det sattes igen av nuvarande ägare. Så nu är det en spegel haha.

Det här är en bild från Walk-in-closeten där man ser in i master bedroom, med spegeldörren till vänster. Något märkligt men varför inte haha

• Spegelvägg i en walk-in-closet som visar en säng i master bedroom, med hyllor till höger och ett trägolv.
    Skapa konto
T
En tanke bara om 120-sängars vara eller inte vara...
Det är tillräckligt bökigt att bädda en inbyggd 90-säng, en 105 lite värre och en 120 blir till att krypa upp i sängen.
Dra-på-lakan anbefalles oavsett. 😁

• Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
Jag skulle undvika 120 säng, byggde platsbyggt till dottern och den nyttjades från ca 3år till 10 år. Om man inte nödvändigtvis ville ligga bredvid barnen mycket så är 90 fullgott.

Vid 10-11år vill dom ofta som i vårt fall ha ”storttjejsrum” och då är en platsbyggd säng som är att betrakta lite som en koja inte längre aktuellt.

Lägg ribban lagom högt och ha i åtanke att den inte ska vara för allt för många år. Rekommenderar lådexpansioner från Ikeas köksskåp, är blum-grejer som är relativt lätta att justera i höjd och sidled. Handtag löses lämpligast med enkelt hål med rundade kanter.

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
O
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tänk på att inte såga mdf-skivorna inomhus. Dammet är fullt av formaldehyd som inte är bra att inandas, så såga utomhus.
Johanbogg Johanbogg skrev:
Gäller ju även plywood, osb och spånskivor för övrigt
För tiotals år sedan fanns det skadliga mängder formaldehyd i förädlade träprodukter. Med dagens miljökrav på EU-nivå är nivåerna helt ofarliga.

För att sätta dagens nivåerna i perspektiv är det farligare att ha grillfest eller att myselda i vedspisen:

KällaTypiska formaldehydnivåer
Europeisk MDF, E1-klass< 0,1 ppm
Europeisk MDF, E2-klass< 0,3 ppm
Rök från brasa, vedspis och grill0,5-2 ppm

Nästa steg är att sätta cancerrisken vid de nivåerna i relation till cancerrisken för andra ämnen i vår vardag:

Ämne/FöreteelseTypisk nivå/exponeringUppskattad absolut livstidscancerrisk
Formaldehyd (E1 MDF, inomhus)<0,1 ppm< 0,0001 %
Formaldehyd (E2 MDF, inomhus)0,1–0,3 ppm~0,005 %
Trafikutsläpp 1–10 ng/m³~0,01 %
UV-strålning 5 MED/dag~0,5 %
Alkohol (1–3 glas/dag)10–30 g/dag0,5–1 %
Radon i bostäder100 Bq/m³~0,3 %
Arsenik i dricksvatten10 µg/L~0,1 %

Nu är det i och för sig aldrig bra att andas in damm, så oavsett material är det bättre att såga och slipa utomhus samt använda mask. Men man skall inte jaga upp sig över formaldehyd i onödan. Det är 100 gånger farligare att vistas ute i solen på sommaren.

• Gilla
pdov och 5 till
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Det är precis så vi tänkt det, men att man har urtaget vid fötterna, så att man ser ut över rummet och inte in i väggen. Man såg inte hyllan på förra bilden. Nedan är hur den ser ut!

Jag har också modiferat så att det får plats en 120cm säng, vad tror ni? Kan det vara något?
[bild]
Dom där lådorna är i riskzonen för att använda som trappsteg. Det kanske går att förstärka på något sätt?

Discoman Discoman skrev:
Dom där lådorna är i riskzonen för att använda som trappsteg. Det kanske går att förstärka på något sätt?
Vad menar du? Du ser väl att det är en båt!? Låda?? Konstigheter… 😉 risken är 100%

• Gilla
Auxilium
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vid 10-11år vill dom ofta som i vårt fall ha ”storttjejsrum” och då är en platsbyggd säng som är att betrakta lite som en koja inte längre aktuellt.
Jag vann som tur var fighten med min fru om platsbyggt möblemang. Annars hade jag byggt och rivit i minst två omgångar. Det finns möbler som ger samma känsla, om det är den man är ute efter. Dessa möbler kan mycket lättare kan säljas på blocket när de inte längre behagar. Vilket är om alldeles för få år.

Så till TS, om du nu absolut vill bygga för att det är roligt att bygga, kör på.

Men om det inte är det enda och främst skälet, så våga stå emot. Det är inte värt det. Inga platsbyggda möbler. Du kommer att tacka mig... När man har små barn så finns det mycket annat att lägga tiden på istället.

Discoman Discoman skrev:
Barn väger sällan så mycket att det blir ett praktiskt problem. Dom flesta lådexpansionerna klarar 30-40kg.

T
T TypRätt skrev:
Vad menar du? Du ser väl att det är en båt!? Låda?? Konstigheter… 😉 risken är 100%
När risken uppgår till 100% är det inte längre en risk utan ett faktum man behöver hantera... 😁

L Liljeros skrev:
Barn väger sällan så mycket att det blir ett praktiskt problem. Dom flesta lådexpansionerna klarar 30-40kg.
I disagree. It's one thing if it's a permanent fixture, but if a child stands on a drawer that's pulled out and can move, they'll lose their balance. I once built a high bed with a chest of drawers for an adult. To make sitting on the bed easier, one of the drawers had a step function, but with a slide locking system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.