5 148 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Bygga platsbyggd säng och garderob i barnrum, vad tänka på?
Sagoläsning, jag har nog missat hur gammal dottern är, står det i tråden?
Leksaksbil och dom väl upphängda kläderna i garderoben ger lite dubbla budskap 😄.
Men 105cm är fortfarande mer än avståndet till elementet.
Leksaksbil och dom väl upphängda kläderna i garderoben ger lite dubbla budskap 😄.
Men 105cm är fortfarande mer än avståndet till elementet.
Det är precis så vi tänkt det, men att man har urtaget vid fötterna, så att man ser ut över rummet och inte in i väggen. Man såg inte hyllan på förra bilden. Nedan är hur den ser ut!M Mellanbarn skrev:Ambitiöst nybörjarprojekt, lycka till.
90cm räcker gott även för vuxna så länge man sover själv.
Jag skulle dock vända på bäddningen. Bokhyllan behöver inte vara lika djup som garderoben (inte ens garderober brukar vara 90cm djupa). Utrymmet bakom bokhyllan blir då en bra sänghylla. Och fortare än du önskar kommer det behövas uttag för laddare där.
Jag har också modiferat så att det får plats en 120cm säng, vad tror ni? Kan det vara något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!M Mellanbarn skrev:
Om du syftar på ursprungsbilden så är det nuvarande ägares leksaker och kläder, bilden är från visningen och ser ut såhär. De verkar ha haft längre vuxenkläder där i brist på andra ställen att ha dem, men det är ett barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår dotter är 18 månader, så det kommer såklart bli en del sagoläsning.
Hur som helst måste vi också i någon mån se till vad hon vill ha när hon blir äldre, och med tanke på att det bara finns två sovrum i huset, hur en framtida köpare resonerar med en fast 90-säng (även om man inte ska tänka på det så mycket såklart). På bilden är djupet 90.
Dörröppningen är alltså en spegel, snacka om att känna sig lurad 😅. Eller är det dörr med spegel?
Det var en dörr, in till nuvarande master bedroom, men det sattes igen av nuvarande ägare. Så nu är det en spegel haha.M Mellanbarn skrev:
Det här är en bild från Walk-in-closeten där man ser in i master bedroom, med spegeldörren till vänster. Något märkligt men varför inte haha
En tanke bara om 120-sängars vara eller inte vara...
Det är tillräckligt bökigt att bädda en inbyggd 90-säng, en 105 lite värre och en 120 blir till att krypa upp i sängen.
Dra-på-lakan anbefalles oavsett. 😁
Det är tillräckligt bökigt att bädda en inbyggd 90-säng, en 105 lite värre och en 120 blir till att krypa upp i sängen.
Dra-på-lakan anbefalles oavsett. 😁
Jag skulle undvika 120 säng, byggde platsbyggt till dottern och den nyttjades från ca 3år till 10 år. Om man inte nödvändigtvis ville ligga bredvid barnen mycket så är 90 fullgott.
Vid 10-11år vill dom ofta som i vårt fall ha ”storttjejsrum” och då är en platsbyggd säng som är att betrakta lite som en koja inte längre aktuellt.
Lägg ribban lagom högt och ha i åtanke att den inte ska vara för allt för många år. Rekommenderar lådexpansioner från Ikeas köksskåp, är blum-grejer som är relativt lätta att justera i höjd och sidled. Handtag löses lämpligast med enkelt hål med rundade kanter.
Vid 10-11år vill dom ofta som i vårt fall ha ”storttjejsrum” och då är en platsbyggd säng som är att betrakta lite som en koja inte längre aktuellt.
Lägg ribban lagom högt och ha i åtanke att den inte ska vara för allt för många år. Rekommenderar lådexpansioner från Ikeas köksskåp, är blum-grejer som är relativt lätta att justera i höjd och sidled. Handtag löses lämpligast med enkelt hål med rundade kanter.
Marlen Eskilsson skrev:
För tiotals år sedan fanns det skadliga mängder formaldehyd i förädlade träprodukter. Med dagens miljökrav på EU-nivå är nivåerna helt ofarliga.Johanbogg skrev:
För att sätta dagens nivåerna i perspektiv är det farligare att ha grillfest eller att myselda i vedspisen:
| Källa | Typiska formaldehydnivåer |
|---|---|
| Europeisk MDF, E1-klass | < 0,1 ppm |
| Europeisk MDF, E2-klass | < 0,3 ppm |
| Rök från brasa, vedspis och grill | 0,5-2 ppm |
Nästa steg är att sätta cancerrisken vid de nivåerna i relation till cancerrisken för andra ämnen i vår vardag:
| Ämne/Företeelse | Typisk nivå/exponering | Uppskattad absolut livstidscancerrisk |
|---|---|---|
| Formaldehyd (E1 MDF, inomhus) | <0,1 ppm | < 0,0001 % |
| Formaldehyd (E2 MDF, inomhus) | 0,1–0,3 ppm | ~0,005 % |
| Trafikutsläpp | 1–10 ng/m³ | ~0,01 % |
| UV-strålning | 5 MED/dag | ~0,5 % |
| Alkohol (1–3 glas/dag) | 10–30 g/dag | 0,5–1 % |
| Radon i bostäder | 100 Bq/m³ | ~0,3 % |
| Arsenik i dricksvatten | 10 µg/L | ~0,1 % |
Nu är det i och för sig aldrig bra att andas in damm, så oavsett material är det bättre att såga och slipa utomhus samt använda mask. Men man skall inte jaga upp sig över formaldehyd i onödan. Det är 100 gånger farligare att vistas ute i solen på sommaren.
Dom där lådorna är i riskzonen för att använda som trappsteg. Det kanske går att förstärka på något sätt?A Auxilium skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 729 inlägg
Jag vann som tur var fighten med min fru om platsbyggt möblemang. Annars hade jag byggt och rivit i minst två omgångar. Det finns möbler som ger samma känsla, om det är den man är ute efter. Dessa möbler kan mycket lättare kan säljas på blocket när de inte längre behagar. Vilket är om alldeles för få år.L Liljeros skrev:
Så till TS, om du nu absolut vill bygga för att det är roligt att bygga, kör på.
Men om det inte är det enda och främst skälet, så våga stå emot. Det är inte värt det. Inga platsbyggda möbler. Du kommer att tacka mig... När man har små barn så finns det mycket annat att lägga tiden på istället.
I disagree. It's one thing if it's a permanent fixture, but if a child stands on a drawer that's pulled out and can move, they'll lose their balance. I once built a high bed with a chest of drawers for an adult. To make sitting on the bed easier, one of the drawers had a step function, but with a slide locking system.L Liljeros skrev: