Hej,
Tänkte gräva ur och lägga en planteringsbädd på tomten. Det ska planteras något mindre träd och småbuskar typ. Storleken är väl typ 300×200 och kanske 60 hög. Kollat på stål, typ corten men det blir för dyrt för mig.
Min fråga till er kunniga är således om ni har något tips på byggmaterial, trä etc som tål att var lite under mark. Kan tänka mig klä in delen som syns över mark så materialet behöver inte ha fin finish.
Tack på förhand!

Mvh
Christopher

Tryckimpregnerat funkar en tid. Hur länge beror säkert på både kvalitet på virke och hur blött det är i marken.

Finns det någon särskild anledning till att det ska vara en låda? Lådor torkar ut så snabbt och behöver vattnas stora delar av året så det tycker jag är för bökigt för träd och buskar.

• Gilla
boihus123
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Tryckimpregnerat funkar en tid. Hur länge beror säkert på både kvalitet på virke och hur blött det är i marken.

Finns det någon särskild anledning till att det ska vara en låda? Lådor torkar ut så snabbt och behöver vattnas stora delar av året så det tycker jag är för bökigt för träd och buskar.
Det ska vara hål i botten och utgrävt med plantjord!

B
Jag har ännu inte gjort det, men jag tänkte försöka få till upphöjda planteringsbäddar i betong, lite likt dessa

Modulärt byggt, så man kan flytta på dem, men också att man inte behöver göra så många betongformar.

Det går att blanda in olika material för att få ner vikten, om man tycker vikten på betong blir ett problem.

Har dock prioriterat annat, så har inte testat ännu.

• Gilla
chrislinde
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tryckade lådor med typ platonmatta (mycket billigare med klonerna som säljs idag) på insidan håller nog trettio år.

Vi har det i BRFen i stan. Men man får vattna noga under somrarna de första tre åren innan rötterna tar sig ned i underliggande mark.

Behöver du gräva ner trät?

Jag byggde 30 cm höga ramar av tryckat restmaterial från trädäcken vid husbygget. Sattes direkt på marken. Dessa fungerar fortfarande efter 19 år - om än inte längre flyttbara...

• Gilla
chrislinde
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tryckade lådor med typ platonmatta (mycket billigare med klonerna som säljs idag) på insidan håller nog trettio år.

Vi har det i BRFen i stan. Men man får vattna noga under somrarna de första tre åren innan rötterna tar sig ned i underliggande mark.
Låter som en bra idé!

Z z_bumbi skrev:
Nej sant, behöver unte gräva ner. Har grus runt om.

Ossian K Olsson
chrislinde chrislinde skrev:
Nej sant, behöver unte gräva ner. Har grus runt om.
Jag byggde en odlingslåda i våras. Har fyllt hela nu och odlar kryddor i den!

https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-2#post-6242562

Jag valde att avstå mattor inne i lådan. Tyckte det var fulare och dessutom hade lådan blivit mycket dyrare. Sen räknar jag med att träet håller läänge och när det väl inte håller längre är det bara att byta ut det.

Jag byggde en bädd av marksten i betong som skänktes bort gratis i en lokalgrupp. Stenarna är 21 x 14 x 5 cm och de står på högkant på ett centimetertjockt lager stenmjöl och nedgrävda till hälften.

Har ingen aning om hur väl stensättningen kommer hålla efter några tjäl-cykler, men stenarna i sig lär iaf hålla tills jag tröttnar på bädden.

Ja, jag har också odlingslådor i trä för grönsaker och dahlior. Dels för att hålla sniglarna borta och dels för att min tomt har lite klent med jord för sånt. Men buskar och träd är det lite pyssligt att ha i lådor tycker jag. Men det kan ju finnas skäl till att det behöver vara så.

Jag har isolerat mina lådor för jag tyckte att de torkade ut för snabbt annars. Odlingslåda i trä med grönsaker och blommor planterade, omgiven av grus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.