Suvi5700
D Danve skrev:
Jag ska bygga plank som är ca 2,2m högt. Jag ska nu sätta dit de horisontella reglarna och funderar lite på hur jag ska fästa dem i marken

Jag har tidigare byggt lägre staket och satte då dit betongsko i betong jag blandade själv i rör. Tycker inte alls det blev speciellt stadigt. Varken i marken eller skon o betongen. Samt att reglerna lätt blev ostadiga i skon också.

Därför funderar jag på att köpa dessa istället. vad har ni för förslag jag ska göra?

[länk]

[bild]
Ska du ha 2,2 mtr högt plank räcker inte 500 höga plintar. Minst 700 gärna högre.

D Danve skrev:
Jag ska bygga plank som är ca 2,2m högt. Jag ska nu sätta dit de horisontella reglarna och funderar lite på hur jag ska fästa dem i marken

Jag har tidigare byggt lägre staket och satte då dit betongsko i betong jag blandade själv i rör. Tycker inte alls det blev speciellt stadigt. Varken i marken eller skon o betongen. Samt att reglerna lätt blev ostadiga i skon också.

Därför funderar jag på att köpa dessa istället. vad har ni för förslag jag ska göra?

[länk]

[bild]
Jag har byggt en del tätt plank runt min tomt, lite varierande höjd beroende på ojämn terräng men ca 1,8 meter i snitt.

Jag strävar mot att komma ner en meter med handjordborr, spett, svett och långa armar, men är det för stora stenar/berg så blir det vad det blir (många gånger går det då att sätta några armeringsjärnsbitar som dubb i stenen/berget).

Sen betong i hålet (går åt en hel del) och dubbla 50 cm plintjärn (insida resp utsida) som jag gjuter in.

95x95 impregnerade stolpar (stolpstumpar som plintjärnen fästs i under själva ingjutningen), tre horisontella reglar (70 eller 90 x45, kommer inte riktigt ihåg). 2-2,5 meter mellan stolparna, beroende på hur kraftigt tryck jag bedömer att planket ska motstå.

Djävligt mycket jobb men det har varit stabilt i några år nu. Kanske lite overkill med plintjärn, att gjuta ner stolpen direkt i betongen skulle nog halvera jobbet och betongvolymen, men av lite olika anledningar tänker jag att det kan vara bra att kunna riva eller renovera planket utan att behöva gjuta om.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ska du ha 2,2 mtr högt plank räcker inte 500 höga plintar. Minst 700 gärna högre.
Precis lika korta öron, och därmed värdelöst

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.