Jag har köpt ett hus med en marknivå som ligger c:a 0,5m över gatuplan och har därmed en stödmur ut mot gatan. Med åren (huset är byggt -67) har marknivån naturligt byggs på och nu är den högre än stödmuren, gräsmattan började växa ut över muren. Detta vill jag såklart åtgärda och mest praktiskt är att höja muren, jag vill höja den c:a 20cm.

Jag pratade med en murare som sa att jag behövde gräva ut lite på "gräsmattesidan" för att kunna sätta någon form av form. Sen att bygga upp med lekarblock m.m. Dessutom satt det skiffer på muren som jag plockade bort för att det inte skulle se konstigt ut med påbyggnaden, tanken är att det ska vara en putsad slät mur när det är klart.

När jag grävde på baksidan muren såg jag att det inte fanns grus mot muren, utan jorden låg rätt emot, det ser ut så överallt. Pratade med en grävare hur muren kan ha stått emot frostsprängningar och han trodde att antigen var den så tät så det inte blev frostsprängningar eller så var den så porös så allt vatten gick igenom. Grävaren betonade att han inte kunde så mycket om det men det var dom alternativen han såg.

Är det någon här som vet? Det jag är orolig för är att om jag gör en förändring så kan det leda till en försämring och muren spricker. Eller ska man gardera sig och gräva ut hela baksidan av muren och lägga grus? På ett sätt känns det onödigt när den stått stabilt i över 50år.

Lägger in en bild på muren, jag har grävt lite på baksidan samt tagit bort skiffret på framsidan när kortet är taget
Stödmur vid husets gräsmatta, nyligen grävd på en sida, utan skiffer, redo för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.