14 970 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
Bygga över på grann tomten eller flytta tomtgränsen
Hur blir det med elanslutning till garaget? Jag vet att vattenfall kräver ett abonnemang per tomt. Så garaget ska ha ett eget och då äter det upp dina 25000 ganska snabbt. Vet inte vem du har som elnätsägare. Har brottas med bekymret åt en bekant och det är inte enkelt.
Det spelar ingen roll om man äger bägge tomterna, LM måste i alla fall kolla upp exakt vad som gäller för dom olika fastigheterna. Så det är lite mer än "två markeringar i datorn".mikethebik skrev:
Jag har exakt som du, två tomter intill varandra med mitt garage 3 meter från högra gränsen.
Funderade på att bygga ut garaget för några år sedan och en sammanslagning av tomterna skulle då kosta ca 25 000:-, för att på kartan ta bort två markeringar.
En stunds arbete framför datorn...
En sammanslagning i mitt fall innebar också högre tomtvärde i taxeringen då den obebyggda tomten inte räknas ha ett värde i taxeringen, åtminstone inte där jag bor.
Mitt råd till dig är att fixa bygglov på din egna granntomt och bygga där.
Kan inte tänka mig att du får ett bygglov över tomtgräns ens om du äger bägge tomter.
Man får inte dra el från en fastighet till en annan, varje fastighet ska ha sin egen elanslutning.P Pudweiler skrev:
Nej dem accepterar inte att nåt sticker in på den andra tomten. Vi har haft långa diskussioner med olika nätägare och det verkar vara lika för allaHep skrev:
Den försörjer dock huset som största del står på en annan fastighet, är rätt säker på att när nästan hela huset står på grannfastigheten så hjälper det inte om elen bara finns i ett hörn som råkar befinna sig på en annan fastighet.
Inom byggnad behöver man ingen koncession, ej heller till uthus, om de igger nära.
"Interna nät inom vissa områden
5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215
"Interna nät inom vissa områden
5 § Ett internt nät, som är beläget på eller inom en byggnad, får byggas och användas utan nätkoncession.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...07215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215
Redigerat:
Men om huset till över90% står på grannfastihgheten så är jag rätt säker på att det även räknas som en byggnad på grannfastigheten och då ska ha en egen servis. Jag tror att det skulle bli svårt att hävda nått annat.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Är det sannolikt att du kan få bygglov för ett garage på en tomt utan ett bostadshus?
Garage är inte en huvudbyggnad, måste inte en huvudbyggnad finnas på plats först?
Som jag tror(gissar) är ditt enda alternativ att slå ihop tomterna till en.
Garage är inte en huvudbyggnad, måste inte en huvudbyggnad finnas på plats först?
Som jag tror(gissar) är ditt enda alternativ att slå ihop tomterna till en.