14 967 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
Bygga över på grann tomten eller flytta tomtgränsen
Skal till och bygga garage.
Tanken är att jag ska bygga garaget vid sidan av en carport som står på tomt 1.
Garaget kommer då gå över tomtgränsen och en stor del av garaget blir då placerat på tomt 2.
Jag äger bägge dessa tomter.
Min fråga är vad som är mest ekonomiskt för min del.
Jag har inget bygglov för tomt 2.
På tomt 1 står det redan ett hus samt annex med tillhörande carport.
Kan jag flytta tomtgränsen på tomt 1 längre in på tomt 2?
Kommer det bli billigare än att skaffa bygglov för tomt 2?
Eller ska man lösa det på något annat sätt?
Se bifogat enkel skiss för förklaring.
Garaget kommer då gå över tomtgränsen och en stor del av garaget blir då placerat på tomt 2.
Inte ens när jag äger båda? Ska tilläggas att detta är ute på landet. Åker till vänster om tomt 1 och skog framför tomt 1 och tomt 2.En tomt till höger om tomt 2.A atomlab skrev:
Om du tänker göra en fastighetsreglering (sammanslagning eller ändring av gräns mellan fastigheterna) får du fråga Lantmäteriet vad det innebär, hur de se på lämpligheten av byggnation på fastigheten. Kostar en del. Vad gäller bygglov så beviljar vår kommun inte lov över fastighetsgräns, trots att du äger båda. Du får dessutom inte endast ha en komplementbyggnad (garage) på en egen fastighet. En komplementbyggnad är just ett ”komplement” inte vara det enda bygget på en fastighet.
Redigerat:
Lantmäteriet kan inte yttra sig om lämplighet för byggnation. I ett sånt här fall hade det högst troligt bara reglerats som tomtmark och bostad finns redan. Det finns således ingen anledning för LM att undersöka möjligheterna för byggnation. Så kolla med bygglovsavdelningen.M MetteKson skrev:Om du tänker göra en fastighetsreglering (sammanslagning eller ändring av gräns mellan fastigheterna) får du fråga Lantmäteriet vad det innebär, hur de se på lämpligheten av byggnation på fastigheten. Kostar en del. Vad gäller bygglov så beviljar vår kommun inte lov över fastighetsgräns, trots att du äger båda. Du får dessutom inte endast ha en komplementbyggnad (garage) på en egen fastighet. En komplementbyggnad är just ett ”komplement” inte vara det enda bygget på en fastighet.
Då uttryckte jag mig fel, jag menar inte att LM uttalar sig kring lämpligheten av själva byggnationen, det gör bygglovskontoret. Frågor kring fastighetsteglering ställer du till LM.M Manfreds skrev:
Det är alltså enbart garage på ena fastigheten och du planerar att bruka dem gemensamt som en? Tänker att det då är lika bra att regleras över den ena i den andra, eftersom det är utanför plan så lär det inte vara några problem. En förrättning av det slaget kanske kostar omkring 30/35 k.M MetteKson skrev:
Jag har exakt som du, två tomter intill varandra med mitt garage 3 meter från högra gränsen.S stensth skrev:Skal till och bygga garage.
Funderade på att bygga ut garaget för några år sedan och en sammanslagning av tomterna skulle då kosta ca 25 000:-, för att på kartan ta bort två markeringar.
En stunds arbete framför datorn...
En sammanslagning i mitt fall innebar också högre tomtvärde i taxeringen då den obebyggda tomten inte räknas ha ett värde i taxeringen, åtminstone inte där jag bor.
Mitt råd till dig är att fixa bygglov på din egna granntomt och bygga där.
Kan inte tänka mig att du får ett bygglov över tomtgräns ens om du äger bägge tomter.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Bygglov över en fastighetsgräns behöver nog inte vara ett problem.
Jag har en släkting som äger ett skogsskifte, där en liten del på några 100 kvm ligger på andra sidan av en Europaväg. Där ligger även en bensinmack. För en del år sedan fick han hem brev från kommunen om granneyttrande, macken ville bygga en glasskiosk "nära gränsen". Av ritningen framgick det att halva kiosken skulle ligga nära, det var det ärendet gällde. Men kommunen hade inte kommenterat att halva kiosken skulle ligga över fastighetsgränsen, in på släktingens mark.
Nu tyckte han att det var bra med lite företagsamhet, så han hade inget emot intrånget, kommenterade det inte. Det var alltså inga problem med bygglov över gränsen, inte ens något som markägaren behövde informeras om.
Jag har en släkting som äger ett skogsskifte, där en liten del på några 100 kvm ligger på andra sidan av en Europaväg. Där ligger även en bensinmack. För en del år sedan fick han hem brev från kommunen om granneyttrande, macken ville bygga en glasskiosk "nära gränsen". Av ritningen framgick det att halva kiosken skulle ligga nära, det var det ärendet gällde. Men kommunen hade inte kommenterat att halva kiosken skulle ligga över fastighetsgränsen, in på släktingens mark.
Nu tyckte han att det var bra med lite företagsamhet, så han hade inget emot intrånget, kommenterade det inte. Det var alltså inga problem med bygglov över gränsen, inte ens något som markägaren behövde informeras om.
”En stunds arbete framför datorn” kostar också...mikethebik skrev:
Jag har exakt som du, två tomter intill varandra med mitt garage 3 meter från högra gränsen.
Funderade på att bygga ut garaget för några år sedan och en sammanslagning av tomterna skulle då kosta ca 25 000:-, för att på kartan ta bort två markeringar.
En stunds arbete framför datorn...
En sammanslagning i mitt fall innebar också högre tomtvärde i taxeringen då den obebyggda tomten inte räknas ha ett värde i taxeringen, åtminstone inte där jag bor.
Mitt råd till dig är att fixa bygglov på din egna granntomt och bygga där.
Kan inte tänka mig att du får ett bygglov över tomtgräns ens om du äger bägge tomter.
Den kommentar du citerar kommer från någon som inte vet vad som ingår i eller har förståelse för en viss yrkesgrupps arbetsuppgifter. Tråkig ”hur svårt kan det va” attityd som gör att man inte känner för att ge råd i vissa trådar, trots att man har erfarenhet att göra det.M Manfreds skrev:
Redigerat:
Hej!M MetteKson skrev:
Jobbar som lantmätare. Vi får enligt lagstiftningen inte bilda olämpliga fastigheter, till exempel tomter som inte går att bebygga på lämpligt sätt. Vi prövar aldrig bygglovsfrågan, den är kommunens men i vissa fall behöver vi samråda med kommunen.
I ditt fall är frågan om det finns plan? Den kan hindra en sammanläggning av tomterna om det till exempel finns regler för största tomtstorlek. I annat fall skulle jag säga att det antagligen går att slå ihop dem om det inte finns annat som hindrar, kan till exempel vara fornlämningar, strandskydd och dylikt.
Angående våra kostnader styrs de också av lagstiftningen. En sammanläggning görs idag inifrån kontoret men det behöver fortfarande göras alla undersökningar kring rättigheter, områdesskydd, arkivforskning (vad som hänt med fastigheten tidigare), ev kontakt med kommun osv. Förutom upprättande av ett antal beslutshandlingar då. Vi tar i dagsläget 1500 kr/h. Sammanläggning kostar strax under 30 000 (medelpris). Fastighetsreglering strax däröver om vi inte behöver mäta. Ska gränsen flyttas och tomterna inte läggas ihop behöver vi ut och mäta, slå nya rör etc, då kostar en reglering från 46 000 kr.
Med vänlig hälsning, lantmätaren
Absolut inte, i mitt fall var det tvärtom bra att priset var högt då det hindrade mig att slå samman tomterna.M Manfreds skrev:
I efterhand är jag väldigt glad att det fortfarande är två tomter, dels att taxeringsvärdet på den obebyggda inte ger någon avgift alls medan en sammanslagning gett större tomtvärde och större avgift.
Dels att jag vid eventuell försäljning kan sälja den andra tomten med en bra förtjänst då bägge mina tomter ligger högt med milsvid utsikt över sjö och berg i ett attraktivt område
Inte ofta jag gynnats av ett högt pris för en tjänst, men i detta fall är jag tacksam att den höga kostnaden för 10 år sedan, 25% av inköpspriset, hindrade mig från att göra en tabbe.
Så, slutet gott, allt gott.