Behöver få lite högre takhöjd i garaget för att kunna svinga golfklubbor.
Har öppnat upp mellan två takstolar, tyvärr är det inte tillräckligt brett för att kunna svinga samtliga klubbor.

Planen är att endast modifiera en av totalt 9 takstolar.
Behöver ca 50cm mer i takhöjd.

Antingen genom att göra om den till en A-takstol eller en variant på sax-takstol samt avväxla till närliggande takstolar.

Räcker det med att förstärka med c24 virke eller behöver det vara limträbalk?
Är det ens görbart?

Garaget är 600cm brett
243cm till undersidan av balken.
405cm till nock
Taket lutar 27grader

• Takkonstruktion med öppnade takstolar i garage för att öka takhöjd; isolering synlig, pågående renovering för ändrad takstolsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagetak med synliga takstolar och isolering, där byggprojekt för ökad takhöjd pågår.
    Skapa konto
  • Ritning av en A-takstol för modifiering av garage för ökad takhöjd, användbar för golfsvingar.
  • Ritning av en takstolkonstruktion med fokus på modifiering för ökad takhöjd i garage, eventuellt för golfklubbsving.
    Skapa konto
Redigerat:
Nu spelar jag inte golf, så min okunnighet kanske lyser igenom för mycket, men kan det inte vara en idé att spela åt andra hållet, dvs. vrida på spelaren 90 grader. Åt det hållet är det ju ”hur öppet som helst” och med en rimligt fast position borde väl klubban inte avvika så mycket på den ledden från gång till gång att takstolarna slås i.?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu spelar jag inte golf, så min okunnighet kanske lyser igenom för mycket, men kan det inte vara en idé att spela åt andra hållet, dvs. vrida på spelaren 90 grader. Åt det hållet är det ju ”hur öppet som helst” och med en rimligt fast position borde väl klubban inte avvika så mycket på den ledden från gång till gång att takstolarna slås i.?
Jag står ju redan och svingar i samma riktning som takstolarna går, dvs jag har tak hålet bakom mig, vilket jag gissar är din lösning på problemet....

Bollens bana är alltså längs med takstolarna?
Vad har du för c/c mått på dem? Jag tänkte mig 1200 och att det borde räcka för en vanlig golfsving, ja. Men som sagt förbehållet att jag inte är golfare själv utan går bara på det lilla jag sett och kan föreställa mig själv. En schysst golfsving borde ju ha rätt liten variation och inte behöva så stort hålrum så att säga.
Är jag bara ute och cyklar är det bara att ignorera, menat i all välmening. 🙃

Ja precis bollbanan går längs med takstolarna.
Nu förutsätter du helt felaktigt att jag har en schyst golfsving :p

Japp 120cc men problemet är att klubborna är olika långa, så de korta klubborna slår i taket ovanför mig när jag har fritt svingspår för dom långa klubborna.
Och dom långa klubborna slår i taket bakom hålet när jag har fritt svingspår för dom korta.
Kommer bygga en simulator som tyvärr kräver att man står på samma plats med samtliga klubbor.
Men nog om min golfsving nu.

Hur får jag mer plats att svinga?

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Ryggåstak kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.