8 592 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Bygga om taket helt, 375kvm tak i sektioner helt själv?
Verkar ju vara rätt gott om utrymme så det går kanske att stämpa upp taket och byta/förstärka takstolarna innifrån. Även om det är lite bökigare att göra på det viset så slipper du i alla fall ha hela huset öppet för väder och vind.
Schysst hus!
Det är ju en stor fördel om man kan förstärka inifrån, då slipper man riva upp en ny ytbeläggning. Kanske helt enkelt komplettera med fler takstolar mellan de befintliga? Då minskar ju CC-avståndet vilket minskar belastningen på råsponten om man är uppe och kliver på taket.
Jag skulle nog ha tagit dit en konstruktör för att göra en bedömning. Att pannor ansågs olämpligt behöver ju inte betyda att taket är för dåligt nu - det kan ju vara så att pannornas vikt + maximal snölast äventyrade hållbarheten. Pannor är tungt.
Det är ju en stor fördel om man kan förstärka inifrån, då slipper man riva upp en ny ytbeläggning. Kanske helt enkelt komplettera med fler takstolar mellan de befintliga? Då minskar ju CC-avståndet vilket minskar belastningen på råsponten om man är uppe och kliver på taket.
Jag skulle nog ha tagit dit en konstruktör för att göra en bedömning. Att pannor ansågs olämpligt behöver ju inte betyda att taket är för dåligt nu - det kan ju vara så att pannornas vikt + maximal snölast äventyrade hållbarheten. Pannor är tungt.
Snyggt hus 
Skulle nog också försöka byta/komplettera med nya stolar från insidan......
Skulle nog också försöka byta/komplettera med nya stolar från insidan......
Tack, jo stort är det. 
Ok, jag gör så... dvs förstärker, men jag vill gärna ha en plan för hur jag ska fixa taket när det sen väl behövs och vad tror ni då om det jag skrev?
Ok, jag gör så... dvs förstärker, men jag vill gärna ha en plan för hur jag ska fixa taket när det sen väl behövs och vad tror ni då om det jag skrev?
Jag spanar på en ny idé just nu. Tänkte att man hyr in och får monterat ett väderskydd över hela huset med en gångplattform runt hela taket. Låt säga man får betala 120.000kr för ett sådant i 3 månader, då kan jag tillsammans med semester och 2 månaders tjänstledighet byta takstolar och lägga om taket på huset själv med lite hjälp från och till av vänner för cirka 300.000kr. Ett jobb som verkar kosta 500.000 till 750.000kr om jag inte fick helt fel uppfattning när jag prata med en takfirma. Tror de tog 1000kr/kvm för shingeltak om de bytte råsponten, dvs inte takstolarna. Lite osäker... men det blir inte billigt.
Väderskyddet kanske blir dyrare att jag spekulerat, inväntar en prisuppgift idag.
Men håller den kalkylen så blir det ju en bra och billig lösning. Jag förstärker och tätar då taket till att börja med och sen om några eller många år så byter jag det på det viset.
Jag skulle nog platsbygga nya stolar mellan dom bef....ta kontakt med en lokal konstruktör som kan hjälpa till att beräkna storlekar och infästningar på plats....
Hur ser råsponten ut...är den så dålig att den måste bytas?
Hur ser råsponten ut...är den så dålig att den måste bytas?
Ja, nästa gång så bör man nog göra det. På något ställe saknas en bit råspont för den murknat och gått av så man nu ser pappen inifrån vinden. En del är säkert murken, troligen sen den tid då det gamla tegeltaket låg på huset. De har bara bytt råsponten runt om ytterkanterna med en halvmeter eller så.Enk Projektet skrev:
Vad menar du med "beräkna storlekar och infästningar på plats"?
Jag kan troligen bara ha en sorts dimetion på takstolsreglarna, dvs så pass bredd som redan finns och tjockleken är väl bara ett efterapa? Eller så kör man bara med 45mm i tjocklek då det redan sitter takstolar. Infästningen, vad syftar du på?
haha japp de är 375 kvm
har iaf köpt så mycket takpapp och det räcker ganska precis
ja man får ta det försiktigt, jobbigt när det är knappt så brant att man kan stå utan att halka ner
men ditt tak verkar mycket bättre då det inte har en massa ränndalar, då går det snabbare att lägga ut pappen, speciellt om du har en spikpistol
ja man får ta det försiktigt, jobbigt när det är knappt så brant att man kan stå utan att halka ner
men ditt tak verkar mycket bättre då det inte har en massa ränndalar, då går det snabbare att lägga ut pappen, speciellt om du har en spikpistol
Okej, har kontaktat en sådan gubbe nu, får så om man får svar. Ulf Rindesparr heter han och rekommenderades på detta forumet. Tar han hutlösa summor för att gå upp på vinden, peka och bräka ur sig "-Ehh, sätt 7tum eller nått och fäst skiten med stora vinkeljärn så blir de nog bra." så avstår jag nog och bygger så grovt och gediget som det går och kopierar befintlig konstruktion.Enk Projektet skrev:
En riktig konstruktör ska kunna lämna en offert på arbetet och då exakt kunna specificera vad som ska ingå i hans arbete. Man ska ställa samma krav på en offert från en konstruktör som man gör på en offert från en elektriker eller rörmokare.