L Limpan4all skrev:
Definitivt inte Ai.
NFO har sådana upp till 2kW.

Det finns eller fanns en sådan där billig/enkel VFD på tradera i förra veckan. Enfas 230V in trefas 400V ut.

Modell: JAC580B-1R5G-S2-5012

Effekt: 1.5KW

Input: AC 1PH 220V 15% 14A 47-63Hz

Output: AC 3PH 0-220V 7A 0-500Hz

Auktionen är avslutad nu. Men 0-230V ut innebär 0-400V fas-fas vilket är vad en Y kopplad trefasmotor drivs av.
Det är fortfarande bättre att du som sagt accepterar att TS inte får några raka vettiga lösningar från hyllan. Finns ingen anledning normalt sett att inte D-koppla motorn vid enfasmatade omformare.

GK100 GK100 skrev:
Det är fortfarande bättre att du som sagt accepterar att TS inte får några raka vettiga lösningar från hyllan. Finns ingen anledning normalt sett att inte D-koppla motorn vid enfasmatade omformare.
En Y-kopplad trefasmotor har i dagens 230/400V nät ALDRIG mer än 230V RMS mellan fasledare och nollan. Huvudspänningen är 400V mellan fasledarna.

Om man har en vettig frekvensomriktare så spelar det ingen som helst roll om den är enfasmatad eller trefasmatad annat än att den enfasmatade blir några tusenlappare dyrare då likriktardelen blir betydligt dyrare att producera.

NF-drives har sådan omvandlare från enfas 230V till trefas 230/400V Y eller D kopplade motorer från "hyllan" definitivt inte billigt alls. men de är jäkligt bra. Konstant moment hela vägen ner till stillastående. Jag har en sådan till en träsvarv.

• Gilla
TutenStain
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
En Y-kopplad trefasmotor har i dagens 230/400V nät ALDRIG mer än 230V RMS mellan fasledare och nollan. Huvudspänningen är 400V mellan fasledarna.
En trefasmotor ansluten till tre faser antingen från nätet eller en frekvensomriktare har inte nollan ansluten över huvud taget. Därför är spänningen mellan fasledare och nolla helt ointressant. Och om spänningen mellan faser skall vara 400 V så kan en normal frekensomriktare ansluten till enfas 230 V inte åstadkomma detta.

L Limpan4all skrev:
NF-drives har sådan omvandlare från enfas 230V till trefas 230/400V Y eller D kopplade motorer från "hyllan" definitivt inte billigt alls. men de är jäkligt bra. Konstant moment hela vägen ner till stillastående. Jag har en sådan till en träsvarv.
Menar du att den kan ge ut en högre spänning än den matas med? Har du lust att länka till den? Jag vet att det är möjligt. Jag har bara aldrig sett en sådan.

A Avemo skrev:
Menar du att den kan ge ut en högre spänning än den matas med? Har du lust att länka till den? Jag vet att det är möjligt. Jag har bara aldrig sett en sådan.
Här är en livedemo av en sådan pryl.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Här är en livedemo av en sådan pryl.
[media]
/Höghus
Tack. Ganska sparsamt med info på hemsidan. Av skissen verkar det vara en DC-DC-omvandlare mellan likriktare och kondensatorbank.
http://www.cnweiken.cn/en/list/41/266.htm

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tack. Ganska sparsamt med info på hemsidan. Av skissen verkar det vara en DC-DC-omvandlare mellan likriktare och kondensatorbank.
[länk]
Nej, det behövs ingen DC/DC omvandlare för att skapa trefas från en enfasspänning. Men man kan göra så, alternativt kan man se till att skapa + respektive- med nollan som återmatare på +-311V DC efter dubbel halvvågslikriktning efter filtrering. Utifrån denna dubbla matning så är det enkelt att bygga tre olika fasspänningar som ligger 120 grader fasförskjutna. För detta så räcker det med två switchande element per fasutgång som man vill skapa. Om man sedan driver motorn med eller utan nolla spelar ingen roll huvdspänningen är fortfarande 400V RMS fas till fas och 230V RMS mellan fas och nollan.
Om ni inte förstår detta så läs på hur trefasststem fungerar. Endera genom att titta på lämpliga youtubevideos eller ta upp högstadie/gymnasiefysikböckerna igen...

L Limpan4all skrev:
Nej, det behövs ingen DC/DC omvandlare för att skapa trefas från en enfasspänning. Men man kan göra så, alternativt kan man se till att skapa + respektive- med nollan som återmatare på +-311V DC efter dubbel halvvågslikriktning efter filtrering. Utifrån denna dubbla matning så är det enkelt att bygga tre olika fasspänningar som ligger 120 grader fasförskjutna. För detta så räcker det med två switchande element per fasutgång som man vill skapa. Om man sedan driver motorn med eller utan nolla spelar ingen roll huvdspänningen är fortfarande 400V RMS fas till fas och 230V RMS mellan fas och nollan.
Om ni inte förstår detta så läs på hur trefasststem fungerar. Endera genom att titta på lämpliga youtubevideos eller ta upp högstadie/gymnasiefysikböckerna igen...
Om du har en krets som omvandlar till 400VAC från 325VDC utan step-up converter ska du nog skynda dig att ta patent på den.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Om du har en krets som omvandlar till 400VAC från 325VDC utan step-up converter ska du nog skynda dig att ta patent på den.

/Höghus
Du kan inte så mycket om elektricitet eller hur?
Läs på och återkom. Lite jobbigt att syssla med högstadiefysikutbildning via ett forum...

L Limpan4all skrev:
Du kan inte så mycket om elektricitet eller hur?
Läs på och återkom. Lite jobbigt att syssla med högstadiefysikutbildning via ett forum...
Du får gärna länka till något. Jag är tacksam för få att lära mig.

/Höghus

L Limpan4all skrev:

Om man har en vettig frekvensomriktare så spelar det ingen som helst roll om den är enfasmatad eller trefasmatad annat än att den enfasmatade blir några tusenlappare dyrare då likriktardelen blir betydligt dyrare att producera.

Dags att skaffa alkolås till datorn/mobilen etc.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Vart vill du komma? Frekvensomriktaren som @Höghus länkade en film om och som jag länkade till en hemsida med har att döma av en skiss på hemsidan en DC-DC-omvandlare mellan likriktare och DC-buss.

Att man kan åstadkomma en spänningsdubblare med dubbel halvvågslikriktning skrev jag om i inlägg #60. Jag har aldrig sett en frekvensomriktare som fungerar så. Har du?

Jag har inte gjort "reverse engineering" på någon frekvensomriktare.
Men det är ett sätt att skapa en stabil DC nivå som man sedan kan switcha ut för att bygga upp de spänningar som man vill driva sin trefaslast med och som inte kräver DC/DC omvandlare.
Men med de nuvarande kraven på effektfaktor så tror jag att man inte gör så för det är antagligen inte tillåtet dels för att spänning och ström definitivt inte skulle ligga i fas längre (toppvärdeslikriktning är inte tillåtet längre för laster över 20W sist jag studerade det hela (drygt 15 år sedan)). Men som beskrivning om hur man kan göra för att "kunna" skapa en 400V huvudspänning från en enfas 230V spänning så fungerar det som ett enkelt system att beskriva. Att börja diskutera enfas flybackconvertrar med aktiv faskompensering för att skapa mellanliggande DC potentialer som matar utgångssteget i en VFD, tror jag ligger utanför möjligheten för förståelse för de flesta läsare på detta forum. Men jag trodde i min uppenbara enfald att alla fattade att det från en fas 230V till en annan fas på 230V ligger 400V huvudspänning och att förhållandet mellan fasspänning och huvudspänning är roten ur 3. Det är ju högstadie eller gymnasiefysik bara. Men redan där så fallerar kunskapen uppenbarligen på detta forum.

A Avemo skrev:
Frekvensstyrningar som matas med 230V enfas och lämnar ut trefas med 230V huvudspänning brukar vara märkta precis så. Så det vore ganska olämpligt att märka den 0-220V ut om den kunde ge 0-380V ut. Däremot kan många 400V motorer köras med den med full effekt om de deltakopplas.

Jag är helt med på principen att sätta mittpunkten till två seriekopplade kondensatorer till inkommande nolla och sedan koppla fasen via två dioder till plus respektive minus på de seriekopplade kondensatorerna. Gör man det får man upp till 650 V på DC-bussen och kan lämna ut upp till 460V på utgången om den matas med 230 V in. Finns en sådan produkt på marknaden tycker jag det är intressant. Men jag ser ingenting som tyder på att omriktaren på tradera du nämner fungerar så.
Jo. Men det jag skulle använda är +311V DC buss mot nollan och -311V DC mot nollan. Då kan man med tre stycken dubbelswitchelement (totalt 6st MOSFET) som pulsas kunna skapa trefas 230V/400V som har gemensam nolla med inkommande matning och där sekundärsidan inte är galvaniskt skild från matningsspänningen. Om man använde en 622V DC buss så är det också möjligt att skapa en trefasspänning men toppspänningen skulle bli högre och det är knappast önskvärt. På samma sätt vore det inte önskvärt att utgå från en 311V DC buss då man inte skulle kunna komma upp i 400V huvudspänning från en 311V DC buss. Men med en +-311 dubbelspänning och nolla så är det "enkelt" att bygga 230V enfas eller 230/400V trefas.

L Limpan4all skrev:
Jo. Men det jag skulle använda är +311V DC buss mot nollan och -311V DC mot nollan. Då kan man med tre stycken dubbelswitchelement (totalt 6st MOSFET) som pulsas kunna skapa trefas 230V/400V som har gemensam nolla med inkommande matning och där sekundärsidan inte är galvaniskt skild från matningsspänningen. Om man använde en 622V DC buss så är det också möjligt att skapa en trefasspänning men toppspänningen skulle bli högre och det är knappast önskvärt. På samma sätt vore det inte önskvärt att utgå från en 311V DC buss då man inte skulle kunna komma upp i 400V huvudspänning från en 311V DC buss. Men med en +-311 dubbelspänning och nolla så är det "enkelt" att bygga 230V enfas eller 230/400V trefas.
Vart vill du komma? Det är tredje gången du beskriver samma sak. Ett möjligt sätt att bygga en frekvensomriktare som ökar utspänningen genom en kapacitiv spänningsdubblare på ingången. Jag förstod första gången. Frågan i trådstarten ställdes för nästan tio år sedan och problemet är förhoppningsvis löst.

Värst vad mycket sido-diskussioner om alla möjliga och omöjliga konvertrar...
En enfasmatad VFD och D-koppla motorn är det som löser de flesta problem av detta slag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.