Edipedi skrev:
Jag har inte tänkt diskutera min livssituationen men om ni så gärna vill...
Jag har haft en liten verkstad i anslutning till min vila som jag har sålt p.g. skilsmässa och sedan flyttat. Nu har jag fått erbjudande av en kompis att sätta upp verkstan i hans uthus som jag nappade på. Där finns det bara enkel fas indragen. För att få in trefas så måste man gräva tvärsöver hans tomt med gammla fruktträd, stenlagda gångar och runt en stor pool... Jag har gjort mig av med de andra maskinerna som gick på trefas men pelarborren kan jag inte sälja för den har även affektionsvärde för mig. Har tänkt låta den stå och sammla damm tills jag hittar nåt bättre ställe att vara på men sedan läste jag om att det går konvertera till enklelfas...
Ok?
:-)
Bah, undanflykter! Trefas dieselelverk eller 50 meter 64 A skarvkabel; det är bara att välja.

Ja, det är så det blir ibland på Byggahus, man har en "enkel" fråga som man vill ha svar på utan att behöva redogöra för alla premisser. Det kan bli lite trubbigt men de som engagerar sig vill väl hjälpa till kan man anta.

Beklagar ditt läge och hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig!
//Ronnie

PS Jag skulle nog valt "samla damm-alternativet" och köpt något annat billigt/begagnat tills vidare. DS

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Om nu möjligheten finns att prova med en enfas frekvensomriktare är det väl värt att prova. Det värsta som kan hända är att den blir klen eller att varvtalet inte räcker till. Om den går med 29 Hz 230 V på högfartskopplingen så kommer den att gå fortare än den normalt gör på lågfartskopplingen. Då kan kylningen aldrig vara ett problem. Blir den klen eller går för långsamt så vet du det, men ingen skada är skedd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag tycker att det skulle gå att använda maskinen i endast ena läget!
https://en.wikipedia.org/wiki/Dahlander_pole_changing_motor#/media/File:Dahlander.svg
Om jag förstår kopplingen rätt så blir det hög hastighet. Vilken kabel som skall kopplas hur blir ett litet projekt med en ohmmeter, men borde inte vara så svårt att klura ut.
Då jobbar ju motorn som den är designad för.
Förvisso går strömmen bara i en lindning. Jag misstänker att det är ett mindre problem än att låta motorn gå på för låg spänning då det leder till höga rotorströmmar vilket borde vara värre att kyla bort. Men någon som kan mer om motorer än mig för gärna uttala sig.
När jag bytte dahlanderkopplare på en pelarborr för några år sedan så gick maskinen utmärkt att starta och köra på låg växel, men inte att starta på hög. Startade man den på låg så gick det bra att slå över till hög när den väl snurrade.
Bara för skojs skull provade jag att handsnurra den baklänges och slå till högt varvtal, då gick den baklänges. Han i verkstan skakade bara på huvudet och mumlade något om elektriker (-:
Hittade faktiskt en variant på ebay, men jag vet inte om jag skulle rekomendera den, står inget om den klarar enfas matning eller inte. Dessutom har jag dålig koll på hur bra det är att använda gamla motorer med frekvensomriktare.
Så du inte åker på ett lagerbyte. Lägg sedan på att det är en ganska ospecifierad maskin garanterat byggd av äkta "kinesium".
http://www.ebay.com/itm/VFD-2-2KW-I...348786?hash=item281bef2332:g:Q9IAAOSwJkJWjUcl

Finns alternativet rulla ut gummikabel över gräsmattan den stunden du är där och grejar och rulla in den efter sig?
Tråkigt att inte kunna ge bättre svar, hoppas allt löser sig för dig!

kristofo skrev:
Hittade faktiskt en variant på ebay, men jag vet inte om jag skulle rekomendera den, står inget om den klarar enfas matning eller inte. Dessutom har jag dålig koll på hur bra det är att använda gamla motorer med frekvensomriktare.
Så du inte åker på ett lagerbyte. Lägg sedan på att det är en ganska ospecifierad maskin garanterat byggd av äkta "kinesium".
Det står i annonsen att den kan matas antingen enfas eller trefas. Detta med att den skall matas med 220 V och lämna ut 380 V skulle kunna vara en produkt av att säljaren inte förstår bättre. Det bör dubbelkollas innan ett eventuellt köp.

Gamla motorer där isoleringen börjar spricka och det finns överledning i lindningarna kan fortfarande gå att köra med direkt matning från nätet. Däremot kommer en frekvensomriktare att få problem. Därför upptäcks många gånger problemen i samband med att motorn börjar köras med frekvensomriktare. Det har lett många till den felaktiga slutsatsen att frekvensomriktaren skadat den gamla motorn. Det är i alla fall vad jag fått förklarat för mig. Normalt är det inga problem att köra en gammal motor med frekvensomriktare.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi får se om TS och jag lyckas få till detta trots alla besvärjelser i tråden. Jag hyser visst hopp och är vid gott mod gällande saken. :)

Omformare med utspänning högre än inspänningen som laddar mellanledet är inte vanliga och särskilt inte i denna effektklass så man bör nog som Avemo skrev ta den på eBay med en nypa salt. Att köra en äldre liten motor via en någorlunda modern omformare är heller inget problem snarare tvärtom. Den skyddas på ett bättre sätt mot diverse fel och överlast än vid konventionell direktdrift särskilt som den verkar gå utan motorskydd i original. Och problem med lagerströmmar är knappast aktuellt i denna uppställning inte heller problematiken kring vissa isolermaterial och du/dt för omformare med PWM-utgång.

• Gilla
Edipedi
  • Laddar…
Varför skulle inte en VFD som matas med enfas 230V kunna leverera 230/400V ut?
Jag tror att ni har fått vårt elsystem om bakfoten helt och hållet.

Enfas 230V likriktas och filtreras till ungefär +-325V DC via halvvågslikriktning samt PFC och en hel del andra filterkomponenter. Sedan tar man 3 st H-bryggor och skapar de tre spänningarna som fasförskjuts 120 grader från varandra samt lågpassfiltrerar. Det ger tre faser som vardera har mellan -325V och +325V sinusliknande utspänning (dvs exakt samma som en vanlig enfas 230V AC 50Hz har). Dessa tre faser i sig ligger så att de är 120 graders förskjutna sinsemellan. Då kommer man att kunna ta ut vanlig trefasspänning med 230V som fasspänning mot nollan och 400V som huvudspänning mellan faserna.

Likriktningen och filtreringen blir betydligt dyrare och mer komplicerad än vad den skulle bli om man matade med trefas.

Många VFD med trefasutgång och enfasmatning är dock väldigt förenklade och har bara dubbla H-bryggor som driver två faser och låter den tredje fasen vara nollan. Det funkar, men då kan man aldrig återfå samma fasspänningar ut som man hade innan utan en step-up converter någonstans i konstruktionen.

Fundera på hur sol-cellsanläggningar fungerar. Där finns det bara en DC strömkälla (solpanelerna och kanske ett batteri). Det räcker alltså med en DC strömkälla för att skapa trefas AC som dessutom är infasad mot elnätet och har tillräckligt bra reglering för att kunna leverera precis så mycket ström som anläggningen producerar.

VFDs är ju poppis i amerika med deras enfassystem, just för att det tillåter vanliga människor där att köra trefasmaskiner från en enfasanslutning. Så det går definitivt.

L Limpan4all skrev:
Frågan som diskuterats handlar ju implicit om ifall det finns några produkter för att göra detta. Det är absolut tekniskt möjligt att omvandla enfas 230 V till trefas 400 V. Men de flesta frekvensomriktare är inte uppbyggda så att de kan göra detta.

DennisCA DennisCA skrev:
VFDs är ju poppis i amerika med deras enfassystem, just för att det tillåter vanliga människor där att köra trefasmaskiner från en enfasanslutning. Så det går definitivt.
Jag tror att amerikanerna löser det genom att deltakoppla motorn så att den kan drivas på trefas 240 V. Att gå från enfas till trefas klarar många frekvensomriktare. Att få en utspänning högre än inspänning är det däremot få som klarar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:

Enfas 230V likriktas och filtreras till ungefär +-325V DC via halvvågslikriktning samt PFC och en hel del andra filterkomponenter. Sedan tar man 3 st H-bryggor och skapar de tre spänningarna som fasförskjuts 120 grader från varandra samt lågpassfiltrerar. Det ger tre faser som vardera har mellan -325V och +325V sinusliknande utspänning (dvs exakt samma som en vanlig enfas 230V AC 50Hz har). Dessa tre faser i sig ligger så att de är 120 graders förskjutna sinsemellan. Då kommer man att kunna ta ut vanlig trefasspänning med 230V som fasspänning mot nollan och 400V som huvudspänning mellan faserna.

Likriktningen och filtreringen blir betydligt dyrare och mer komplicerad än vad den skulle bli om man matade med trefas.

Många VFD med trefasutgång och enfasmatning är dock väldigt förenklade och har bara dubbla H-bryggor som driver två faser och låter den tredje fasen vara nollan. Det funkar, men då kan man aldrig återfå samma fasspänningar ut som man hade innan utan en step-up converter någonstans i konstruktionen.

Fundera på hur sol-cellsanläggningar fungerar. Där finns det bara en DC strömkälla (solpanelerna och kanske ett batteri). Det räcker alltså med en DC strömkälla för att skapa trefas AC som dessutom är infasad mot elnätet och har tillräckligt bra reglering för att kunna leverera precis så mycket ström som anläggningen producerar.
Snälla berätta mer!
Hur gör du en likriktning +-325 V? Vanlig fullvågslikriktning är ju lugnt, men det ger bara +325V inte minus. Lite mer med en PFC. Jag trodde att vanliga billiga VFDer bara hade likriktarbrygga innan DC-ledet.
Lite ordmärkeri: Jag antar att du menar halvbryggor när du skriver H-bryggor? Jag antar också att du menar sinuslikande utström, inte spänning?

K kristofo skrev:
Snälla berätta mer!
Hur gör du en likriktning +-325 V? Vanlig fullvågslikriktning är ju lugnt, men det ger bara +325V inte minus. Lite mer med en PFC. Jag trodde att vanliga billiga VFDer bara hade likriktarbrygga innan DC-ledet.
Lite ordmärkeri: Jag antar att du menar halvbryggor när du skriver H-bryggor? Jag antar också att du menar sinuslikande utström, inte spänning?
Om man inte tycker att det är viktigt med galvanisk separation. Då kan man göra dubbel halvvågslikriktning samt behålla ena inledaren som gemensam nolla. Då ger varje diod hälften av den inkommande energin till positiva sidan och hälften till den negativa sidan. PFC gör det hela lagligt. Sedan kan man filtrera mer eller mindre bra, men att det blir "jobbigare" är uppenbart då man bara har 50Hz att filtrera på samt att man helt saknar energi under 10ms under varje period. Då utspänningen kan antas vara en PWM signal som får representera en sinusvåg energimässigt så kommer återkopplingen tämligen väl att kompensera dålig filtrering. Spänning eller ström är inte särskilt relevant annat än som maximala belopp ut (att hålla sig under) från en VFD, det är energin i "utspänningen" som driver motorer som snurrar. Exakt hur sinus-nära spänning och ström blir beror på behovet av elkvalitet. Man kan skita i det då motorer är rätt långsamma prylar (jämfört med switchfrekvenser mellan 10kHz och 100kHz). Men en grundläggande filtrering drar ner EMC problemen avsevärt.
En H-brygga har fyra switchelement och kan då driva en utgång mot 0V eller +325V eller genom att använda den andra halvan av den mellan 0V och -325V ut från en 0V/+325V DC spänning. Om man däremot har +325V samt -325V och 0V så räcker det med två switchelement och därmed halvbryggor samt att man får en gemensam nolla så att man kan koppla allt Y-kopplat ut. Detta var lite om hur man skulle kunna göra. Men att bygga något eget för en motor är inte vettigt alls, inte ens för att "det är kul" eller "för att lära sig"...
Det finns hyllvaror som löser detta problem för rimliga pengar, kara att köpa och att använda.
Vill man "ha det bästa" så finns ju svenska NFO Drives, inte billigt alls men utan tvekan bäst och minst problem vid drift.

L Limpan4all skrev:
Om man inte tycker att det är viktigt med galvanisk separation. Då kan man göra dubbel halvvågslikriktning samt behålla ena inledaren som gemensam nolla. Då ger varje diod hälften av den inkommande energin till positiva sidan och hälften till den negativa sidan. PFC gör det hela lagligt. Sedan kan man filtrera mer eller mindre bra, men att det blir "jobbigare" är uppenbart då man bara har 50Hz att filtrera på samt att man helt saknar energi under 10ms under varje period. Då utspänningen kan antas vara en PWM signal som får representera en sinusvåg energimässigt så kommer återkopplingen tämligen väl att kompensera dålig filtrering. Spänning eller ström är inte särskilt relevant annat än som maximala belopp ut (att hålla sig under) från en VFD, det är energin i "utspänningen" som driver motorer som snurrar. Exakt hur sinus-nära spänning och ström blir beror på behovet av elkvalitet. Man kan skita i det då motorer är rätt långsamma prylar (jämfört med switchfrekvenser mellan 10kHz och 100kHz). Men en grundläggande filtrering drar ner EMC problemen avsevärt.
En H-brygga har fyra switchelement och kan då driva en utgång mot 0V eller +325V eller genom att använda den andra halvan av den mellan 0V och -325V ut från en 0V/+325V DC spänning. Om man däremot har +325V samt -325V och 0V så räcker det med två switchelement och därmed halvbryggor samt att man får en gemensam nolla så att man kan koppla allt Y-kopplat ut. Detta var lite om hur man skulle kunna göra. Men att bygga något eget för en motor är inte vettigt alls, inte ens för att "det är kul" eller "för att lära sig"...
Det finns hyllvaror som löser detta problem för rimliga pengar, kara att köpa och att använda.
Vill man "ha det bästa" så finns ju svenska NFO Drives, inte billigt alls men utan tvekan bäst och minst problem vid drift.
Är det en AI-sammanfattning du fått in? Varför drar du in NFO här när TS är ute efter enfasmatad och med befintlig motor Y-kopplad 380 V utan möjlighet att ändra kopplingen?

Bättre du accepterar att det inte finns några raka vettiga lösningar för TS att ta från hyllan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Definitivt inte Ai.
NFO har sådana upp till 2kW.

Det finns eller fanns en sådan där billig/enkel VFD på tradera i förra veckan. Enfas 230V in trefas 400V ut.

Modell: JAC580B-1R5G-S2-5012

Effekt: 1.5KW

Input: AC 1PH 220V 15% 14A 47-63Hz

Output: AC 3PH 0-220V 7A 0-500Hz

Auktionen är avslutad nu. Men 0-230V ut innebär 0-400V fas-fas vilket är vad en Y kopplad trefasmotor drivs av.

L Limpan4all skrev:
Auktionen är avslutad nu. Men 0-230V ut innebär 0-400V fas-fas vilket är vad en Y kopplad trefasmotor drivs av.
Frekvensstyrningar som matas med 230V enfas och lämnar ut trefas med 230V huvudspänning brukar vara märkta precis så. Så det vore ganska olämpligt att märka den 0-220V ut om den kunde ge 0-380V ut. Däremot kan många 400V motorer köras med den med full effekt om de deltakopplas.

Jag är helt med på principen att sätta mittpunkten till två seriekopplade kondensatorer till inkommande nolla och sedan koppla fasen via två dioder till plus respektive minus på de seriekopplade kondensatorerna. Gör man det får man upp till 650 V på DC-bussen och kan lämna ut upp till 460V på utgången om den matas med 230 V in. Finns en sådan produkt på marknaden tycker jag det är intressant. Men jag ser ingenting som tyder på att omriktaren på tradera du nämner fungerar så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.