Hej,
jag har en Strands SB53 pelarborr som jag skulle vilja bygga om till enfas. Jag har googlat och det verkar ok för 1hp motor... Switchen är också trasig och funkar bara i det ena läget/ hastighet så den skulle också behöva bytas.
Jag har haft kontakt med Strands och de har ingen dokumentationen om maskinen så jag har ingenting att gå på... Är ingen elektriker heller :-)
Är det nån här som kan hjälpa mig?

Typskylt på en äldre maskin med tekniska specifikationer och spindelhastigheter, märkt "Astrands Mek Verkstad Rosenfors Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anvisningar för anslutning av tvåhastighetsmotor, synligt på en sliten, uppnaglad etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde gå men du förlorar en stor del av vridmomentet och risken är stor att du förstör någonting.

Har du inte tillgång till trefaselektricitet?

Jag borrar nästan uteslutande i trä så det ska gå bra. Finns inte trefas där jag är nu och det blir ganska komplicerat att dra in det- måste gräva ganska långt...

Det verkar vara en Dahlander-kopplad motor så omkopplaren är av en lite speciell typ men det finns även i nutid att skaffa. Ska den gå att reversera också är det ytterligare lite mer ovanligt i en och samma brytare.

Annars kan du koppla den för enfas med hjälp av en kondensator men med som sagt lite minskad effekt, startmomentet är också lågt men det gör väl inget på en borrmaskin. Har du mer bilder på detaljerna kring elen är det enklare att säga något om hur du kan göra.

Om det är en Dahlander så går den väl inte köra på 230 om den normalt går på 400.
Går väl inte att YD koppla?

Eller är mina gymnasiekunskaper fel?

Protte

Tappar som sagt effekt och i större omfattning mot om det vore en standardmotor i D men visst går det om man kan nöja sig med det.

Den kan väl inte bli svagare än en Jula pelarborr? Det är det som är alternativet...
Jag kan ta bilder på switchen på lördag när jag förtsätter greja med det nya verkstan.

Mikael_L
Nej det här duger inte, jag kommer och hämtar pelarborren utav dig istället ... *dreglar lite* ;)

Som sagt, det kan gå att lösa med kondensator, men det är lite tråkigt för maskinens prestanda.
Dock troligen inte sämre än någon kina-maskin. Och all mekanisk precision och känsla är ju kvar.

haha... you wish :-)
Det är så jag tänker... Nästa gång jag flyttar verkstan så blir det att ställa om till trefas igen :-)))

Det finns frekvensomriktare med enfas in och trefas ut. Det kanske kunde vara ett alternativ. Då får du bättre varvtalsreglering på köpet med.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Är inte de rätt så dyra? Har du tips på nån passande?

Ja vill du skaffa frekvensomformare är det betydligt bättre, i ditt fall kan du då få normal prestanda upp till ca: 60% av normalvarvtalet. Och det behöver inte vara så dyrt heller om du ska krångla med trasig omkopplare osv sticker det också iväg.

Omkopplaren behöver du få i skick ändå.
Jag är ganska säker på att den här motorn överhettas om man börjar manipulera varvtalet alldeles för vilt med frekvensomvandlare. Den är ganska dyr att linda om efter en sådan fadäs så jag skulle inte ta risken.

Hur som helst kan det vara en ide att köpa en frekvensomvandlare med enfas in och trefas ut. I synnerhet om du kan hitta en begagnad. Då behöver du inte göra åverkan på maskinen och sedan bygga om den igen en gång.
Frekvensomvandlaren kan du sälja på Blocket då du inte behöver den längre.

Men en frekvensomriktare med 230 (enfas) in ger aldrig mer än 230 ut och motorn är gjord för 400 volt.
Kommer att bli orkeslös.....

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.