L
Redigerat:
dijonken skrev:
Hej!

Tänkte ev. importera en sådan här lampa. Är det möjligt att använda adapter för att få den att fungera i svenska elnätet? T10 sockel finns den här? Hittar en T10 sockel när jag googlar men den liknar inte dne på bilden.

Nån som har erfarenheter från sånt här får gärna kommentera.

[länk]
Lampan är troligtvis gjord för 120V AC @60Hz så du behöver en transformator till att börja med. Alternativt letat man rätt på en lampa för 230V med T10-sockel, men själva armaturen är ju fortfarande gjord för 120V. Hur riskfyllt detta är är svårt att bedöma...

L
Redigerat:
Observera att man har E26 gänga i USA och E27 i Europa. Det passar sådär, ibland helt OK, ibland krävs det en hel del våld.

Just den typen av armaturer (där ledningarna går genom en rörlig led) ska man vara extra försiktig med inte minst om man använder dom i ett system med högre spänning än den ursprungliga, bara en liten varning.

L
Nån som vet nåt bra ställe i Sverige som säljer liknande armaturer? Jag inser ju att detta kan bli rätt krångligt. Men vad gör man inte...

L
Tack för alla goda råd!

A
Kolla in lampgustaf bankers i vitt/krom.
Annars är T10-lampor i USA så kallad rörlampa med E26-sockel så det borde inte vara så stort besvär att peta dit en E27-hållare. Kontakten blir nog värre, men den kanske går att skarva/byta i lampfoten.

Strömbrytare i amerikanska lampor brukar vara riktigt smäckiga. Skulle inte känna mig trygg att bryta 230 V med originalbrytaren.
Mässingsmäster i Stockholm kanske har en modell som passar.

Vi har ett flertal USA lampor här hemma, och jag måste säga att flera är föga förtroendeingivande. Inte bara brytarna är smäck utan även kablar och framförallt lamphållarna.

Just vad gäller hållarna så har jag en känsla av att man utnyttjar att pluggarna är polariserade i USA och lägger nollan på gängorna vilka ofta verkar vara dåligt isolerade. Lite obehagligt när man sedan lägger på 230 V och inte håller reda på fas och nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.