Det gäller ett garage som ska byggas om till Attefallshus, tänkte jag. Det ligger intill grannens tomt enligt bild. Den röda linjen är tomtgränsen.
undrar om man behöver grannens godkännande när det ändå står där redan en byggnad ?
Har inte frågat grannen än. Jag vet inte hur ska jag göra ifall de säger nej.
undrar om man behöver grannens godkännande när det ändå står där redan en byggnad ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att bygga om till ett attefallshus? Ett garage kan vara ett attefallshus, attefallshus är bara en husform som man kan bygga utan bygglov (men med bygganmälan vilket i praktiken är lika krångligt som bygglov). Det kan vara ett garage eller förråd eller fristående komplett bostad.L Lars48 skrev:Det gäller ett garage som ska byggas om till Attefallshus, tänkte jag. Det ligger intill grannens tomt enligt bild. Den röda linjen är tomtgränsen.
[bild]
Bygga om det till ett litet hus istället med kök och vardagsrum och sovrum, helst 1,5 plan. Garaget just nu är 21 kvm men det finns utrymme bakom som man kan inkludera.V vectrex skrev:
Läste att det är snack om att kunna bygga attefallshus på 30 kvadrat. Om det är bestämt eller ej, vet jag inte.
Hur som helst jag har planer om att göra om det till en bostad för gäster eller hyra ut.
Man kan inte göra om en befintlig byggnad till ett attefallshus. Däremot kan man göra om ett garage till bostad, men det kräver bygglov för ändrad användning och att det är tillåtet enligt detaljplanen.
Attefallsutbyggnad får man bara göra på bostadshus, inte garage.
Attefallsutbyggnad får man bara göra på bostadshus, inte garage.
Garaget ligger intill huset på samma tomt. Tänk om det inte fanns där från början. Då kunde man visst bygga ett attefallshus på samma ställe, eller?useless skrev:
Ja, om huset är okänt i registren så kan man såklart bygga ett 'nytt' hus på platsen om man tror att man kommer undan med det...
Attefallshus kräver dock bygganmälan och även grannmedgivande då det är så nära gränsen. Risken är att kommunen kommer ut och tittar och/eller att grannen ifrågasätter varför han ska ge medgivande när det redan står ett hus på platsen...
Attefallshus kräver dock bygganmälan och även grannmedgivande då det är så nära gränsen. Risken är att kommunen kommer ut och tittar och/eller att grannen ifrågasätter varför han ska ge medgivande när det redan står ett hus på platsen...
Jaha, okuseless skrev:
Ja, om huset är okänt i registren så kan man såklart bygga ett 'nytt' hus på platsen om man tror att man kommer undan med det...
Då är det lika bra ansöka om bygglov då. Jag trodde nu blir det lättare med tanke på att man kan bygga 25 kvadrat på tomten med bara bygganmälan.
Det är säkert olika i olika kommuner. Men min erfarenhet är att det inte skiljer något alls i dokument som ska produceras när det kommer till attefalls anmälan jämfört med bygglov. Det enda som skiljer är att de inte kan neka dig att bygga på prickad mark.L Lars48 skrev:
Hur gick det för dig? Fick du söka bygglov och godkänt? Jag har ett fristående garage på 50 m2 och tänkte bygga om halva till en tvättstuga och litet sovrum, enligt reglerna för attefallshus. Garaget har har lågt i tak och för bygglov och permanentbostad krävs nog 2.4m (tror jag) och det är bara cirka 2.1m. Så om jag inte får använda reglerna för attefallshus och inte får godkänt bygglov då det är för lågt i tak, så verkar det inte möjligt att bygga för oss. Eller tänker jag fel?
HejJ jlunse skrev:Hur gick det för dig? Fick du söka bygglov och godkänt? Jag har ett fristående garage på 50 m2 och tänkte bygga om halva till en tvättstuga och litet sovrum, enligt reglerna för attefallshus. Garaget har har lågt i tak och för bygglov och permanentbostad krävs nog 2.4m (tror jag) och det är bara cirka 2.1m. Så om jag inte får använda reglerna för attefallshus och inte får godkänt bygglov då det är för lågt i tak, så verkar det inte möjligt att bygga för oss. Eller tänker jag fel?
Jag fick besked från kommunen att om jag ska bygga om garaget till ett attefallshus då behövs för utom anmälan, en situationsplan, planritning och ett förslag till konrollplan. Det som kan ställa till är att om planlösning kan uppfylla kraven på tillgänglighet och användbarhet på 22 kvm.
Så att säga det var inga hinder från kommunens sida att bygga om garaget till bostad om man hade en fungerande planlösning.
Du har ju mer utrymme än jag och kan komma med bättre planlösning. Ett sovrum och tvättstuga skulle det vara knappast något problem med att få igenom. Min takhöjd är 2,20.
Jag kom iofs på andra tankar att behålla garaget och flytta fram det ett par meter och bygga ett attefallshus bakom garaget istället. Ju nu har jag en diskussion med grannana om det.
Klicka här för att svara