Handritade elschema som jämför befintliga och nya lösningar för elinstallation i huvudcentral, garage och friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Inkommande TN-C 3*L+PEN
I huset sitter en huvudcentral med 1st jordfelsbrytare.
Denna JFB bryter hela centralen.
En matning går till garage som har ca 7st automatsäkringar (MCB)
Från denna undercentral går matning till friggebod med central för bla belysning och pool.
Nackdelen som det är nu är att löser JFB så bryts allt.
Har tänkt att bygga om och jobbar med el& automation, dock inte så ofta med JFB.
Min fråga är i första centralen blir det TN-S, 5 ledare.
Hur gör jag med PE och N då jag har grupper över JFB och utan JFB i både huvudcentral och undercentral?
Känner till att det blir två PE N i varje central men hur knyts dom?
Tacksam för svar
Mvh
Pelle
 
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.

Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.

Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?

Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.

Elcentral med TN-C till TN-S övergång och JFB visande fördelningssplint, säkringar och huvudbytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.

För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.

Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.

Sedan gäller motsvarande saker i garaget.

Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
 
  • Gilla
jimmy s och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.

Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.

Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?

Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.

[bild]

Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.

För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.

Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.

Sedan gäller motsvarande saker i garaget.

Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.

Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.

Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?

Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.

[bild]

Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.

För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.

Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.

Sedan gäller motsvarande saker i garaget.

Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.

Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.

Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?

Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.

[bild]

Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.

För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.

Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.

Sedan gäller motsvarande saker i garaget.

Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.

Hej!
Har 5-ledare mellan centralerna...

Huvudledning 1 som du presenterar till höger är det "vidare matning" till undercentral/er?
Efter fördelningsplint till vänster har du en MCB före HB hur kommer det sig?
De kablar du beskriver till höger (utom huvudledning) är alltså kablar matade från C1?
Tack för svar /Pelle
 
P Pelle Wiklund skrev:
Hej!
Har 5-ledare mellan centralerna...

Huvudledning 1 som du presenterar till höger är det "vidare matning" till undercentral/er?
Efter fördelningsplint till vänster har du en MCB före HB hur kommer det sig?
De kablar du beskriver till höger (utom huvudledning) är alltså kablar matade från C1?
Tack för svar /Pelle
Som Bo frågar vad har du för area på kablarna mellan centralerna och vad är säkringen för inkommande mot C1? Det är i princip alltid bra i fall som ditt att om det passar lägga matningarna till de olika centralerna parallellt och före respektive huvudbrytare.
 
  • Gilla
Pelle Wiklund och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som Bo frågar vad har du för area på kablarna mellan centralerna och vad är säkringen för inkommande mot C1? Det är i princip alltid bra i fall som ditt att om det passar lägga matningarna till de olika centralerna parallellt och före respektive huvudbrytare.
GK100 GK100 skrev:
Som Bo frågar vad har du för area på kablarna mellan centralerna och vad är säkringen för inkommande mot C1? Det är i princip alltid bra i fall som ditt att om det passar lägga matningarna till de olika centralerna parallellt och före respektive huvudbrytare.
 
  • Handritad skiss av elektrisk krets med komponenter och mätvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Kan detta vara en lösning? Matning vidare före brytare i centraler!
6m2 5-ledare.
/Pelle
 
P Pelle Wiklund skrev:
Hej!
Kan detta vara en lösning? Matning vidare före brytare i centraler!
6m2 5-ledare.
/Pelle
Ja det ser ut som en riktigt bra lösning som jag ser det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Pelle Wiklund skrev:
Huvudledning 1 som du presenterar till höger är det "vidare matning" till undercentral/er?
Ja, det är en vidarematning till en huvudcentral eller vad det månde vara. Se C1 som en kopplingsdosa där huvudledningen skarvas. Det är hur vi rekommenderar att flera centraler kopplas in på en ledning, dvs att var och en är fristående och inte beroende av huvudbrytare och överströmsskydd tidigare i kedjan.
P Pelle Wiklund skrev:
Efter fördelningsplint till vänster har du en MCB före HB hur kommer det sig?
Det är (nästan) så du har ritat. Det är ett alternativ när ledningen mellan C1 och garage inte håller tillräcklig area för att skyddas av (högsta möjliga) mätarsäkringar utan behöver en egen avsäkring. Då du har 6 mm² mellan centralerna så går det tumregelmässigt bra att hoppa över dessa överströmsskydd, såsom du ritat på din senaste skiss. Det behöver egentligen kontrolleras, men om avstånden är normala så går det bra med 6 mm².

Huvudledningar kopplar man företrädesvis in före HB i matande punkt. Jag ser att jag skrev "direkt efter HB" ovan, det är fel. En HB bör endast betjäna de gruppledningar som utgår ifrån elcentralen, före eller efter JFB. Det kan finnas praktiska skäl till att koppla in en huvudledning som en gruppledning, men där man kan välja så gör man inte så.
P Pelle Wiklund skrev:
De kablar du beskriver till höger (utom huvudledning) är alltså kablar matade från C1?
Beror på vad du menar med "matad". Jag skulle säga att normalt är allt efter HBn "matad" från denna elcentral, vilket då blir de ledningar benämnda "Grupp 1-3" i min bild. Övriga utgående huvudledningar är bara vidarekopplade, eventuellt via ett överströmsskydd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.