Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande TN-C 3*L+PEN
I huset sitter en huvudcentral med 1st jordfelsbrytare.
Denna JFB bryter hela centralen.
En matning går till garage som har ca 7st automatsäkringar (MCB)
Från denna undercentral går matning till friggebod med central för bla belysning och pool.
Nackdelen som det är nu är att löser JFB så bryts allt.
Har tänkt att bygga om och jobbar med el& automation, dock inte så ofta med JFB.
Min fråga är i första centralen blir det TN-S, 5 ledare.
Hur gör jag med PE och N då jag har grupper över JFB och utan JFB i både huvudcentral och undercentral?
Känner till att det blir två PE N i varje central men hur knyts dom?
Tacksam för svar
Mvh
Pelle
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.
Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.
Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?
Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.
Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.
För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.
Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.
Sedan gäller motsvarande saker i garaget.
Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.
Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?
Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.
För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.
Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.
Sedan gäller motsvarande saker i garaget.
Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.
Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.
Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?
Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.
[bild]
Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.
För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.
Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.
Sedan gäller motsvarande saker i garaget.
Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.
Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.
Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?
Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.
[bild]
Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.
För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.
Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.
Sedan gäller motsvarande saker i garaget.
Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Bo.Siltberg skrev:
JFBn har egentligen ingenting med TN-C och TN-S att göra - det är bara en punkt där man vanligen går över till TN-S (därför att man är tvungen till det). Men man kan gå över till TN-S var som helst, helt enkelt genom att gå ut med separata PE- och N-ledare från en PEN-plint. Faktum är att övergång till TN-S sker med den N-ledaren man ansluter mellan PE-plint och JFB (inkommande N), övergången sker inte i själva JFBn.
Om man har utgående grupper krävs likaså att man går över till TN-S, precis som i en elcentral utan JFB. Du behöver alltså två separata N-plintar i C1, en som sitter efter JFBn och som sitter före. Den som sitter före är då byglad från PEN-plinten.
Så hur det bör se ut före JFBn i C1 beror på huvudledningarna mellan C1 - garage - friggebod. Är det 4-ledare eller 5-ledare?
Denna bild tror jag innehåller alla fall du har.
[bild]
Där finns en tredje N_plint, N1, som tillhör utgående huvudledningar och matar elcentralen i sig med N. Den är valbar, och används bara om det tillför något, av praktiska eller överskådliga skäl.
N2 är plinten för grupper utanför JFBn.
N3 är plinten efter JFBn.
För PSAeran som endast matar en gruppledning behövs ingen N-plint utan man använder N-terminalen på PSAn.
Utgående huvudledning nr 2 är den du har på bild i C1. Om det är en femledare du har så ska neutralledaren tas ifrån inkommande PEN (PE-plinten), eller ifrån N1 om du har en sådan. Om du har en fyrledare måste du behålla TN-C fram till garaget. Då kopplas PEN-ledaren till PE-plinten. Jag har ingen sådant exempel i min bild.
Sedan gäller motsvarande saker i garaget.
Behöver du verkligen dvärgar på alla utgående huvudledningar? Det är area och längd och största möjliga mätarsäkring som styr ifall de kan kopplas in direkt "efter HB" utan avsäkring. Extra säkringar som inte fyller någon funktion är bara av ondo.
Hej!
Har 5-ledare mellan centralerna...
Huvudledning 1 som du presenterar till höger är det "vidare matning" till undercentral/er?
Efter fördelningsplint till vänster har du en MCB före HB hur kommer det sig?
De kablar du beskriver till höger (utom huvudledning) är alltså kablar matade från C1?
Tack för svar /Pelle
Som Bo frågar vad har du för area på kablarna mellan centralerna och vad är säkringen för inkommande mot C1? Det är i princip alltid bra i fall som ditt att om det passar lägga matningarna till de olika centralerna parallellt och före respektive huvudbrytare.P Pelle Wiklund skrev:Hej!
Har 5-ledare mellan centralerna...
Huvudledning 1 som du presenterar till höger är det "vidare matning" till undercentral/er?
Efter fördelningsplint till vänster har du en MCB före HB hur kommer det sig?
De kablar du beskriver till höger (utom huvudledning) är alltså kablar matade från C1?
Tack för svar /Pelle
GK100 skrev:
GK100 skrev:
Hej!
Kan detta vara en lösning? Matning vidare före brytare i centraler!
6m2 5-ledare.
/Pelle
Kan detta vara en lösning? Matning vidare före brytare i centraler!
6m2 5-ledare.
/Pelle
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, det är en vidarematning till en huvudcentral eller vad det månde vara. Se C1 som en kopplingsdosa där huvudledningen skarvas. Det är hur vi rekommenderar att flera centraler kopplas in på en ledning, dvs att var och en är fristående och inte beroende av huvudbrytare och överströmsskydd tidigare i kedjan.P Pelle Wiklund skrev:
Det är (nästan) så du har ritat. Det är ett alternativ när ledningen mellan C1 och garage inte håller tillräcklig area för att skyddas av (högsta möjliga) mätarsäkringar utan behöver en egen avsäkring. Då du har 6 mm² mellan centralerna så går det tumregelmässigt bra att hoppa över dessa överströmsskydd, såsom du ritat på din senaste skiss. Det behöver egentligen kontrolleras, men om avstånden är normala så går det bra med 6 mm².P Pelle Wiklund skrev:
Huvudledningar kopplar man företrädesvis in före HB i matande punkt. Jag ser att jag skrev "direkt efter HB" ovan, det är fel. En HB bör endast betjäna de gruppledningar som utgår ifrån elcentralen, före eller efter JFB. Det kan finnas praktiska skäl till att koppla in en huvudledning som en gruppledning, men där man kan välja så gör man inte så.
Beror på vad du menar med "matad". Jag skulle säga att normalt är allt efter HBn "matad" från denna elcentral, vilket då blir de ledningar benämnda "Grupp 1-3" i min bild. Övriga utgående huvudledningar är bara vidarekopplade, eventuellt via ett överströmsskydd.P Pelle Wiklund skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tegla befintlig trästomme eller riva och bygga nytt med leca?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga altan 3,5 meter från tomtgräns på befintlig uteplats
Utbyggnad och tillbyggnad

