Jag håller på att installera ett Ikea-kök och vill ha ett antal öppna hyllplan. Dessa finns inte på Ikea. Jag vill ha någon form av trä/massiv eller fanér och det ska vara en viss färg på trät, liknande teak eller körsbär. Det viktigaste är färgen egentligen, inte materialet. Är det en snickare jag söker eller en hantverkare? Jag kan göra en ritning själv på hur det ska se ut och jag har referensbilder men vet inte hur jag tar det vidare. Jag tycker själv att det inte är en jättekomplicerad grej. Den ska dock passa i måtten på överskåpen i köket men det löser man sist. Vet inte hur jag ska ta det vidare. Tacksam för input.

BirgitS
I ett kök låter det betydligt bättre med något massivt trä än mer känslig faner, t.ex. limfog.
Det går att betsa vanliga träslag så att de blir rätt lika träslag som kan vara svåra och dyra att få tag på.

Snickare är en sorts hantverkare. Om det är något avancerat så kan det ju vara bra med en möbelsnickare.

• Gilla
DIMS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I ett kök låter det betydligt bättre med något massivt trä än mer känslig faner, t.ex. limfog.
Det går att betsa vanliga träslag så att de blir rätt lika träslag som kan vara svåra och dyra att få tag på.

Snickare är en sorts hantverkare. Om det är något avancerat så kan det ju vara bra med en möbelsnickare.
Antar att man måste lacka hyllplanen så att de håller? Kanske betsa först i den nyans man tänker sig och sen lacka så att det håller.
Jag tycker inte att det är så avancerat men vad vet jag 😀

Finast tror jag ändå det blir om du använder "rätt" träslag från början, dvs ett träslag som ser ut som du vill istället för att betsa ett annat.
Om du har referenser så släng upp det så kanske vi kan hjälpa dig vilket träslag du ska satsa på.

Själva snickeriet klarar nog de flesta snickare skulle jag gissa men vet inte hur bra tillgång de har till träslag som inte finns i de vanliga butikerna

Sist så hade jag hårdvaxoljat dom, tycker det slits mycket finare än lackat

Tack! Åt det här hållet. Hyllplan i antal kan variera, men det här har varit en inspiration.

• Trähylla med olika keramikskålar, tallrikar, kannor och böcker arrangerade i fack mot en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle nog försöka med en möbel- eller finsnickare i första hand och inte en som i första hand sätter upp väggar eller spikar upp färdiga köksskåp.

• Gilla
DIMS och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedback!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.