Fått en del trall över ifrån ett altanbygge och ska slänga ihop en 3,5m lång odlingsbänk att ha utanför köksingången. Kikat en del på murbaljor men dom är inte tillräckligt höga. Finns det något annat man kan använda sig av, gärna något som är livsmedelsgodkänt. Vill ogärna bygga något som jag plastar in och lägger jord i. Det håller ett par år sen får man bygga om hela bänken. Kikat på 20L vattendunkar lite grann och dom är höga nog men bredden är inte direkt optimal.

Hej

Den första frågan är vad du tänker dig ska odlas där framöver?

Sen till vad du kan använda inuti ramen så finns det flera alternativ, men inget som är gjort av något material som är livsmedelsgodkänt.
- enbart trall som troligen håller i 10 år
- platonmatta på insidan
- byggplast på insidan
- fibercementskivor på insidan

Har du Jordi baljor/plastlådor så förlorar du kontakten med mikrooibet i jorden under plus att du kommer få vattna väldigt ofta.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Den första frågan är vad du tänker dig ska odlas där framöver?

Sen till vad du kan använda inuti ramen så finns det flera alternativ, men inget som är gjort av något material som är livsmedelsgodkänt.
- enbart trall som troligen håller i 10 år
- platonmatta på insidan
- byggplast på insidan
- fibercementskivor på insidan

Har du Jordi baljor/plastlådor så förlorar du kontakten med mikrooibet i jorden under plus att du kommer få vattna väldigt ofta.
Har stort grönsaksland och växthus men bänken är för att snabbt kunna hämta lite kryddväxter och för tomater som behöver stå på just den platsen och komma upp en bra bit ifrån marken. Använt mig utav kabeltrummor och små 1-5 liters krukor hittills. Lite blommor också för dekoration är
tanken. Jordkontakt är omöjligt då det är plattsättning på platsen. Behållare vill jag ha då det är enklare att göra ett vattenmagasin i botten så att risken för torka inte är lika stor.

Får jaga vidare helt enkelt.

Du kan kanske ställa murarbaljorna på något så att de kommer upp i den höjd du vill ha dem.

Eller kanske hitta ett gammalt badkar att bygga in?

IBC
Livsnedelsgidkända och finns olika storlekar.
Blåa plasttunnor är också (ibland?) godkända
Det finns dunkar som är fyrkantiga och också används för transport av livsmedel.
Alla går utan problem att såga för att reglera höjden.

Jag har gjort i murarbaljor.
Svart murarbalja med två hål, placerad på ett garagegolv omgiven av verktyg, vattenkanna, och blomma i kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanteringslåda med murarbalja inuti, placerad i en verkstad med byggmaterial och en krukväxt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.