Hej! Jag ska äntligen komma till skott med mitt garage. Jag har ett Älvsbyhus F15 garage byggt 2008 där hälften är garage och hälften är carport. I garaget är det en platta gjuten, och i carporten är det betongplattor på marken (vanliga 40x40).

Hur går man enklast till väga? Gjuta till plattan, försöka hitta och köpa likadana takstolar och bygga ut på längden? Eller riva alltihop och börja om från början?

Går det sälja det gamla garaget/carporten? Eller är det bara att riva ner och skrota iväg det om man går på det alternativet?

Grått garage med carport och vit bil parkerad framför; byggnad bredvid garaget, gräsmatta och grusad uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat garage med svart tak, stor garageport och sidodörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får väl göra rot-avdrag om du bygger ut det befintliga?

Hur långt och stort är nuvarande och hur långt/stort vill du att det nya ska vara?

Göra arbete själv eller anlita personal?

Då det verkar som om garage plus carport har tillräcklig bredd för det nya garaget så är väl svaret enkelt. Du bygger givetvis ut/till garaget. Om plattorna i carporten inte har satt sig, så innebär det att underarbetet är bra. Det behövs därmed inte så mycket grävning. Mest så det får plats isolering under betongen. Att kopiera takstolarna är ju inga problem. Se bara till att de är kraftiga nog. Man kan ju teoretiskt sett byggt dem väldigt klena och tänkt att mellanväggen kan vara bärande. Men de bör vara enkla att förstärka isåfall. Sen är det ju bara att gjuta till några meter, och bygga till väggarna. Du kan säkert återanvända virke från mellanvägg och främre väggen som rivs.
Förutom tillbyggnaden av grunden, så handlar det om väldigt små pengar, om du gör en del själv. Att riva och bygga nytt är däremot fruktansvärt dyrt. Det kostar säkert 10 gånger så mycket.

jag har faktiskt vart med av när en bekant köpte ett garage som dit begnad som han flytta på lastbil så ett värde har den klart minns inte vad han betala dok var 15 år sen

Har du plats och får tillstånd då skulle jag fundera på att bygga framåt och då kanske behålla carporten som den är eller med en enklare vägg. Carporten är perfekt för cyklar, trädgårdsgrejer osv som inte behöver stå uppvärmt och som annars i alla fall hamnar i vägen inne i ett garage.
Då har du två bilplatser att använda dagligen och en plats för en ytterligare bil, verkstad eller vad du vill ha där.
Återigen om du får tillstånd så skulle jag göra den nya delen högre när du ändå bygger.
Det blir självklart dyrare än att "bara" bygga ihop garage och befintlig carport och beror också på hur stor yra du vill ha/behöver.

Alt tre är att bara sätta väggar på carporten och få ett kallgarage.

Z z_bumbi skrev:
Har du plats och får tillstånd då skulle jag fundera på att bygga framåt och då kanske behålla carporten som den är eller med en enklare vägg. Carporten är perfekt för cyklar, trädgårdsgrejer osv som inte behöver stå uppvärmt och som annars i alla fall hamnar i vägen inne i ett garage.
Då har du två bilplatser att använda dagligen och en plats för en ytterligare bil, verkstad eller vad du vill ha där.
Återigen om du får tillstånd så skulle jag göra den nya delen högre när du ändå bygger.
Det blir självklart dyrare än att "bara" bygga ihop garage och befintlig carport och beror också på hur stor yra du vill ha/behöver.

Alt tre är att bara sätta väggar på carporten och få ett kallgarage.
"Carporten är perfekt för cyklar, trädgårdsgrejer" stora delar av landet skulle jag inte rekommendera om man gillar att ha sina saker ifred

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.