Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag förstår saken behöver du ha Force Majeure inskrivet i avtalet samt vad som avses.
Det jag menade är att JAG anser att Force Majeure borde vara gällande.

Däremot har jag läst att avtalslagen kan hjälpa till i rådande situation. Om det hjälper ett avtal mellan en privatperson och företag har jag ingen aning om.

Detta är en unik situation. Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte och har aldrig påstått mig veta.

Just nu i denna situation som råder så handlar det enligt mig mer om att komma överens och ha respekt för rådande situation UTAN att blanda in juridiken.

Oftast slutar det också bäst om man lyckas med det.
i vårt fall har vi fått stor förståelse för förseningar. Men kostnaderna har vi stått för. I vår bransch har fock inte materialkostnaderna skenat..

M mojjen skrev:
95% av våra uppdrag går på fast pris enligt offert eller anbud. Bara ÄTA som hanteras via abt06 i de flesta fallen. Oftast sker ju dock även ÄTA som prisförslag/offert innan åtgärd.
Ovanligt upplägg att inte avtalet bygger på tex ABT 06 men äta-hanteringen gör det. Det finns dock mycket som är bra med standardavtalen som ni missar när ni inte andväder dem.
Oavsett anledningen till att bygg och anläggningsbranschen har enats om ersättning för extrema prisökningar är att många projekt sträcker sig från 1 till flera år. Om en entreprenör skall gardera sig för ev extrema prisökningar långt fram i tiden innebär det större riskpåslag på offerterna vilket skulle vara negativt för beställarna. Det är mer rimligt att slippa den garderingen och reglera problemet om det uppstår vilket som tur är väldigt ovanligt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
S Sany skrev:
Hejsan. Vi skall bygga hus med början nu i höst och sedan vi skrev på kontraktet i februari har ju materialpriserna rusat i höjden. Vi har delad entreprenad, ett kontrakt på själva husstommen, och ett kontrakt med en byggfirma som reser huset och färdigställer det helt inomhus. Kontraktet för själva husstommen regleras enligt index MT74 så det är ju inga konstigheter. Mycket av materialet även invändigt ingår ju i själva leveransen av husstommen.
Vi har också valt ett faltak på vårt hus. Det är ett trätak som byggfirman skall köpa in virket till och lägga, och då virkespriserna ökat mycket blir det dyrare inköpspris för dom. I det påskrivna kontraktet med byggfirman, finns ingen klausul om prisökningar utan vi har skrivit på ett fast pris, byggnadsstart sommaren 2021. Vi fick en hint från byggfirma innan semestern att priserna rusat iväg på material men min fråga är hur vi ställer oss till det när vi har ett fast pris i kontraktet. Skall vi hänvisa till kontraktet eller vara schyssta och prisjustera enligt något index? Förslag mottages gärna.
Vi vill ju ha en bra relation med byggfirman och en bra start så de gör ett bra jobb på vårt hus. Samtidigt inte betala något överpris. Finns det någon praxis? Tack Sarah.
Firman där jag jobbar har täta kontakter med byggfirmor och hantverkare. I princip allt inom byggmaterial har gått upp minst 30% sedan januari i år. PVC-rör, byggmaterial och allt möjligt. Beror på högre råvarukostnader. Många råvaror har dubblerats i pris, tex plast. Men blir mindre på färdig produkt för jobbet att få fram dem är ungefär detsamma.

Intressant, för vi skall bygga nytt sommarhus och har inte tänkt i de banorna alls.
Brukar de som bygger ha med en klausul i kontraktet för materialkostnader? För nu kan det inte gå upp mer i pris säkert, bara gå ned.

Magnus Filip skrev:
Firman där jag jobbar har täta kontakter med byggfirmor och hantverkare. I princip allt inom byggmaterial har gått upp minst 30% sedan januari i år. PVC-rör, byggmaterial och allt möjligt. Beror på högre råvarukostnader. Många råvaror har dubblerats i pris, tex plast. Men blir mindre på färdig produkt för jobbet att få fram dem är ungefär detsamma.

Intressant, för vi skall bygga nytt sommarhus och har inte tänkt i de banorna alls.
Brukar de som bygger ha med en klausul i kontraktet för materialkostnader? För nu kan det inte gå upp mer i pris säkert, bara gå ned.
Intressant är också om priserna har hittat en ny ”normalnivå” eller om det kommer gå ner igen till samma nivå.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
P
Att priset stuckit iväg beror på en mängd faktorer där Corona är den största anledningen. Många länder har stängt ner helt och hållet. Detta har givetvis lett till att produktionen stannat av. Det är långt ifrån bara trävaror som blivit drabbade i världen.

En icke normal situation med andra ord.

Vad är force majeure?
I många avtal finns villkor om force majeure. Force majeure används för att befria en avtalspart från skyldigheter vid exceptionella händelser som ligger utanför denna parts kontroll och som inte kunnat förutses när avtalet tecknades. Som exempel på sådana händelser nämns ofta krig, uppror, strejk, myndighetsåtgärd, orkan eller liknande. Även omfattande sjukdomsutbrott och nedstängning av arbetsplatser till följd av detta kan, beroende på avtalets formulering, omfattas.

”Samma anledning som att hantverkare kostar skjorta, det finns för få I förhållande till behovet.”
Att du tycker att en hantverkare är dyrt kan jag förstå. Men egentligen är din bilmekaniker ofta betydligt dyrare.

Vill man tjäna lite mer pengar som Svensk hantverkare så drar man till tex till Norge eller Tyskland. En snickare jag känner åkte ner till Tyskland i juni.
43 Euro i timmen tjänar han där.
Runt 20 Euro i timmen här hemma.

En svensk snickarfirma tar normalt runt 450kr/ Tim + moms. Priserna har legat runt denna summa länge. Det är inga som helst problem i Stockholm att få tag i Svenska snickare för runt 400 kr/Tim. Men vill du ha lite bättre kvalitet så skulle jag säga att priserna börjar runt 420 kr/ Tim.

Vad normalpriset för en snickare är mot en privatperson känner jag dock inte till. Men av vandrings vågen jag ser varje morgon av folk med utländsk härkomst som kommer med en ryggsäck så kan jag tänka mig att snittsumman är betydligt lägre.
Firman där jag jobbar har i år fått "Force Majeur" från flera av våra leverantörer. När de inte kan leverera i tid och för lite. Hade inte hört talas om det innan. Så HK skulle ta reda på vad Force majeur egentligen betydde.
Svaret var förutom vad som står i uppslagsböckerna, i verkligheten betyder det egentligen ingenting, inte ett jota.

Klart brinner fabriken upp är det väl solklart, men fungerar fabriken och de i sin tur inte får råvaror och komponenter i tid så som Volco cars just nu idag så skriver de Force Majeur. Men det är väl ingen katastrof så som krig eller något? Bara att de får försenad leverans.

Men vi misstänker att några av våra leverantörer skriver Force Majeur för att få upp priserna bara. Och anledningen är egentligen att de har för mycket att göra bara.

HK:s motdrag var att be dem att precisera vad de menade med Force Majeur? De svarade helt olika och vissa svarade inte alls.

Bullshit alltså!

• Gilla
JockeUn
  • Laddar…
P
K koolla skrev:
Intressant är också om priserna har hittat en ny ”normalnivå” eller om det kommer gå ner igen till samma nivå.
Ny normalnivå. Kan sätta vad som helst på det!

Om inte priser höjs så står de stilla. När sjönk priset på något senast? Var det år 1992 om jag läst på rätt?

Magnus Filip skrev:
Ny normalnivå. Kan sätta vad som helst på det!

När sjönk priset på något senast? Var det år 1992 om jag läst på rätt?
Nja. Det är väl rätt mycket som blivit billigare med intåg av varuhus etc. Backar vi ett gäng år kunde man ju bara handla på tex Beijer och liknande. Till viss del andra produkter och kvalitet men långt från på allt. Ofta innebär lägre priser att någon tar fram en kvalitetsmässig sämre produkt men det är ju inte alltid så.

P
K koolla skrev:
Nja. Det är väl rätt mycket som blivit billigare med intåg av varuhus etc. Backar vi ett gäng år kunde man ju bara handla på tex Beijer och liknande. Till viss del andra produkter och kvalitet men långt från på allt. Ofta innebär lägre priser att någon tar fram en kvalitetsmässig sämre produkt men det är ju inte alltid så.
Gillar Beijer och handlar där ibland även på Woody. Har handlat någon gång billigare på Byggmax och de har sämre grejer tycker jag. Har jämfört reglar och annat och de är inte lika raka och fina och mer kvist.
Lyssna på sången Karl Nilsson av Povel Ramel så förstår man vad jag menar. De han lägger till sig själv har inte ens Beijer ;)
Tröttnade på IKEA för det blev glapp och dörrar lossnade samt tålde inte flytt. Så jag bytte till Mio.

Det har tillkommit Rusta och andra som säljer udda skräp mest. Fattar fortf inte vad det är Rusta är inriktade mot egentligen? Snickers i storpack eller udda färgfabrikat eller vad?
Kan inte komma på något alls som är lika bra till ett lägre pris. Menar inte tex, en Bahco skftnyckel för 200 kr i en affär och densamma för 180 kr i en annan, då är det samma fabrikat. Vet någon något alls?
Kanske startar någon en annan tråd om det?

Redigerat av moderator:
Magnus Filip skrev:
Gillar Beijer och handlar där ibland även på Woody. Har handlat någon gång billigare på Byggmax och de har sämre grejer tycker jag. Har jämfört reglar och annat och de är inte lika raka och fina och mer kvist.
Lyssna på sången Karl Nilsson av Povel Ramel så förstår man vad jag menar.
Tröttnade på IKEA för det blev glapp och dörrar lossnade samt tålde inte flytt. Så jag bytte till Mio.
Kan inte komma på något alls som är lika bra till ett lägre pris. Menar inte en Bahco skftnyckel för 200 kr i en affär och densamma för 180 kr i en annan, då är det samma fabrikat. Vet någon något alls?
Kanske startar någon en annan tråd om det?
Håller med om virke generellt. Oftast sämre hos stor-varuhusen. Men det finns också en del där det spelar mindre eller ingen roll. Men jag menar främst att vissa spelare tvingar andra att inte springa iväg prismässigt. Tänk om vi bara haft Ahlsell och andra liknande bovar att handla hos. Som bygger sin prismodell på 90% rabatt och olika sätt att visa detta så hantverkaren kan lura konsumenter. Men det är en helt annan och vanlig diskussion så den ska vi inte ta här.

P
K koolla skrev:
Håller med om virke generellt. Oftast sämre hos stor-varuhusen. Men det finns också en del där det spelar mindre eller ingen roll. Men jag menar främst att vissa spelare tvingar andra att inte springa iväg prismässigt. Tänk om vi bara haft Ahlsell och andra liknande bovar att handla hos. Som bygger sin prismodell på 90% rabatt och olika sätt att visa detta så hantverkaren kan lura konsumenter. Men det är en helt annan och vanlig diskussion så den ska vi inte ta här.
Ja den e go. Ahlsell har 30% rabatt till hantverkaren i efterhand. Och hantverkaren kan visa orabbatterade prislistor till konsumenten på vad det kostade och tjäna en hacka utöver timpenningen. Härligt!

Mikael_L
En mycket bra och komplicerad fråga du tar upp. Har varit uppe i tråden tidigare och jag vågar nog påstå att majoriteten tyckte att hantverkaren får skylla sig själv. Nu vet jag inte om du har vitesklausuler inskriva? I en annan tråd fanns inte det och då valde hantverkaren helt enkelt att försöka fördröja starten.

Eftersom jag själv är entreprenör tycker jag det finns 2 sidor av myntet. Under de ca 20 år jag varit verksam har jag aldrig varit med om en liknande situation när det gäller materialpriser. Fortfarande idag råder dagspriser på vissa produkter. Osäkerheten är stor även om jag tycker mig se en stabilisering och förhoppningsvis sänkning av materialpriser på sikt.
En del firmor och husleverantörer har eller riskerar att gå i kk pga missen att inte skriva in en klausul i avtal gällande plötsliga prishöjningar på material.

Jag tycker ni ska fundera både en och två gånger hur ni ska agera. Prata igenom med entreprenören och se om ni kan komma fram till någon kompromiss. Resultatet blir oftast bäst om man är överens.

Jag tycker det är viktigt att förstå att det blivit en extrem situation på marknaden när det gäller materialpriser. Det har också inneburit en brist på material som gjort att flera byggen blivit fördröjda.
Vi ser också brister och höjningar inom andra områden. Halvledarbristen just nu har redan lett till att företag börjat varsla folk.

Force majeure skulle jag vilja påstå. Om någon hunnit testa detta rent juridiskt har jag ingen aning om. Men det är mycket möjligt.

Mitt råd är därför att ni ska försöka komma överens oavsett vad som är rätt rent juridiskt.
Wow, ibland håller jag faktiskt med dig Krille-72. (y) :D

Till TS, i min mening har du fått väldigt många bra inspel i tråden, många blir sammantaget precis min egen åsikt.
Allt fram till inlägg #14 (hoppa över några där två st bara gnabbas) samt det mojjen skrivit speglar min åsikt.

Väg in firmans storlek och hur deras ekonomi verkar, väg in hur bra känsla du får/fått, en bra entreprenör är ju på sätt och vis med förtjänt av att få hjälp, typ.
Jag skulle inte forcerat ta upp denna fråga, men försöka vara lyhörd och observant och ev ta upp frågan själv om jag tror det gagnar mig/projektet.
En del företagare biter bara ihop, och börjar kanske fuska ihop allt för att klara sig, då kan det vara bättre att själv ta första steget.

Men ska du kompensera något så måste det ske till självkostnadspris, dvs entr måste vara helt öppen med all redovisning, och du är bara beredd att ställa upp så det räcker för att typ slippa kk.
Men jag skulle framföra det något i stilen med att "Ibland blir det skit, och då kan man kanske få lov att dela på skiten". Men var tydlig med att det inte innebär att företaget ska kunna räkna med att rädda sin vinst, tvärtom får de tänka att det kommer bli förlust, men inte lika mycket. För du själv har ju ingen vinst någonstans att skära av, utan för dig handlar det bara om att bli av med en massa pengar och ev ännu mer pengar.

Men någonstans måste du redan nu fundera klart över vad du tycker om entreprenören, ty börjar man ana en skitstövel där, så är kanske "Kontraktet gäller!" den rätta vägen, eller så har du känslan att detta kommer bli riktigt bra, om det bara inte skiter sig på vägen, då är det kanske rätt val att betala mer pga prisökningarna.
Kristallkulorna försvann ju för lång tid sen, så facit kommer senare, men tankarna och besluten måste tas nu.

Och du måste argumentera för att för dig finns det absolut ingen uppsida, förutom möjligen en mindre krånglig byggprocess, men ekonomiskt saknar du helt uppsida av att hjälpa till.
Så E måste vara medveten om att E faktiskt får lov att ta den större smällen.
Och argumentet att "Om materialet skulle blivit billigare, skulle du sänkt fakturan från det offererade priset då?" skulle jag ha i rockärmen, och suga på ifall det kommer tillfälle där förhandlingarna strandar.

Men viktigt är ju att få en god ton, och tillit, genom processen. Så hårda ord och stelbenta åsikter är inte till nytta.

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ja den e go. Ahlsell har 30% rabatt till hantverkaren i efterhand. Och hantverkaren kan visa orabbatterade prislistor till konsumenten på vad det kostade och tjäna en hacka utöver timpenningen. Härligt!
Jag gjorde ett It-projekt till en bygghandel för många många år sedan där normal hantverksrabatt på spik (eller skruv eller båda. Glömt detaljer) var mellan 80-90 procent.

Magnus Filip skrev:
Firman där jag jobbar har i år fått "Force Majeur" från flera av våra leverantörer. När de inte kan leverera i tid och för lite. Hade inte hört talas om det innan. Så HK skulle ta reda på vad Force majeur egentligen betydde.
Svaret var förutom vad som står i uppslagsböckerna, i verkligheten betyder det egentligen ingenting, inte ett jota.

Klart brinner fabriken upp är det väl solklart, men fungerar fabriken och de i sin tur inte får råvaror och komponenter i tid så som Volco cars just nu idag så skriver de Force Majeur. Men det är väl ingen katastrof så som krig eller något? Bara att de får försenad leverans.

Men vi misstänker att några av våra leverantörer skriver Force Majeur för att få upp priserna bara. Och anledningen är egentligen att de har för mycket att göra bara.

HK:s motdrag var att be dem att precisera vad de menade med Force Majeur? De svarade helt olika och vissa svarade inte alls.

Bullshit alltså!
Den praxis som finns på området är att det ska vara extremt omfattande för att kvalificera sig som Force Majeur. Tolkningen är också per default väldigt snäv då det är en generell och väldigt ingripande klausul.

Global komponentbrist och skenande materialpriser är väldigt långt ifrån saker som krig, revolution, jordbävning, orkan, tsunami eller annan naturkatastrof. Andra vanligt förekommande exempel på Force Majeure som godtas är omfattande bränder, begränsande ny lagstiftning eller annat myndighetsingripande.

Så dessa fall som hävdar Force Majeure skulle jag nog likställa med opportunistiska köpare som vill hävda dolt fel för allt möjligt i efterhand…

P
timmelstad timmelstad skrev:
Den praxis som finns på området är att det ska vara extremt omfattande för att kvalificera sig som Force Majeur. Tolkningen är också per default väldigt snäv då det är en generell och väldigt ingripande klausul.

Global komponentbrist och skenande materialpriser är väldigt långt ifrån saker som krig, revolution, jordbävning, orkan, tsunami eller annan naturkatastrof. Andra vanligt förekommande exempel på Force Majeure som godtas är omfattande bränder, begränsande ny lagstiftning eller annat myndighetsingripande.

Så dessa fall som hävdar Force Majeure skulle jag nog likställa med opportunistiska köpare som vill hävda dolt fel för allt möjligt i efterhand…
timmelstad timmelstad skrev:

Stor skillnad på uppslagsverket och verklighet.
Krig, tsunami, revolution, brand står det i boken.

I verkligheten idag den 25/8 hävdar de Force Majeure på Volvo Cars, Hisingen för att det är komponentbrist och fabriken stilla i en vecka.
Vad är en vecka hit och dit egentligen?

Skillnaden är som mellan dag och natt.

FM betyder inte ett förbaskat dyft. Bara att någon skyller på någon annan

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Stor skillnad på uppslagsverket och verklighet.
Krig, tsunami, revolution, brand står det i boken.

I verkligheten idag den 25/8 hävdar de Force Majeure på Volvo Cars, Hisingen för att det är komponentbrist och fabriken stilla i en vecka.
Vad är en vecka hit och dit egentligen?

Skillnaden är som mellan dag och natt.

FM betyder inte ett förbaskat dyft. Bara att någon skyller på någon annan
Att de hävdar det betyder inte att det godtas. Stor skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.