Byggahus.se
Bygga nytt hus av manskapsbod/byggbod?

Är det lagligt?

Ska tilläggs isoleras, nytt tak, allt nytt inne. Kök, badrum mm.

Tänkte 4-5 bodar.
 
Claesk Claesk skrev:
Bygga nytt hus av manskapsbod/byggbod?

Är det lagligt?

Ska tilläggs isoleras, nytt tak, allt nytt inne. Kök, badrum mm.

Tänkte 4-5 bodar.
Hej!
Vi är inne på samma sak men ditt inlägg är väldigt gammalt nu.
Men blev det något av dina idéer?🤗❤️
 
Jag vet att folk har gjort det men jag är inte säker på att det blir någon lönsamhet i det.
 
H heimlaga skrev:
Jag vet att folk har gjort det men jag är inte säker på att det blir någon lönsamhet i det.
Hur tänker du lönsamhet? I försäljnings syfte eller genom att spara pengar jämfört med att bygga traditionellt?
Väldigt tacksam för dina tankar och kunskap i denna fråga.🙏
 
wildeside
Bygga traditionellt är billigast om du inte får bodarna gratis eller iaf näst intill gratis och slipper längre transport av dom.
Är bodarna billiga brukar dom vara färdiga som byggnad fukt, röta m.m.
Nya kostar dom mer än att bygga i lösvirke eller modulhus.
 
  • Gilla
Rosdahla och 1 till
  • Laddar…
Här kommer lite tips (som du inte frågade efter). 😉
Var lite kreativt när du placerar bodarna. De behöver inte stå på en lång rad. Placera dem lite oregelbundet och förskjut huskropparna något. Det ger ett spännande intryck.

Nu visar bilden ett containerhus, men det ger en idé om hur jag menar. Modernt hus av fraktcontainrar med stora fönster, terrass och trätrappa, i naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bygga på detta vis ser lite trist ut;
Tvåvånings barackliknande byggnad, grå panel, fönster, trappa, säkerhetsdörr, container och bänk utanför, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du skulle kanske placera dem så du får en atrium- gård (trädgård placerad mitt i huset).
Nedan är ett stort atriumhus men jag tycker den visar vad som menas med atrium-trädgård. Du skulle kunna placera bodarna för att uppnå detta.

Arkitektonisk ritning av lägenhetsplan, inkluderar kök, sovrum, vardagsrum, bad och innergård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Måste säga STOPP på den..

Byggbodar är tillverkade för att enkelt kunna kopplas ihop "kloss i kloss", att börja förskjuta i sidled blir bara huvudbry!
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Måste säga STOPP på den..

Byggbodar är tillverkade för att enkelt kunna kopplas ihop "kloss i kloss", att börja förskjuta i sidled blir bara huvudbrye!
Ok, jag tänkte det vore roligt om man kunde tänka lite utanför boxen och göra ngt annorlunda. Sen vet jag inte exakt hur byggbodar är tänkta att kopplas ihop och hur lätt/svårt det är att ändra på det.
 
  • Gilla
  • Älska
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Violina Violina skrev:
Måste säga STOPP på den..

Byggbodar är tillverkade för att enkelt kunna kopplas ihop "kloss i kloss", att börja förskjuta i sidled blir bara huvudbry!
Beror väl ändå på hur man gör grunden och taket. Hur bodarna står har mindre betydelse
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Här kommer lite tips (som du inte frågade efter). 😉
Var lite kreativt när du placerar bodarna. De behöver inte stå på en lång rad. Placera dem lite oregelbundet och förskjut huskropparna något. Det ger ett spännande intryck.

Nu visar bilden ett containerhus, men det ger en idé om hur jag menar.[bild]

Att bygga på detta vis ser lite trist ut;
[bild]

Du skulle kanske placera dem så du får en atrium- gård (trädgård placerad mitt i huset).
Nedan är ett stort atriumhus men jag tycker den visar vad som menas med atrium-trädgård. Du skulle kunna placera bodarna för att uppnå detta.

[bild]
Precis mina tankar!🤩👌🏻
Vi har kollat in vad färdiga småhus skulle kosta runt 60kvm och det kommer att landa färdigt på runt 1,5 miljoner med en grund att stå på.😮‍💨 och ser då detta som ett alternativ- att inte göra som alla andra!😅

Det kan säkert sluta på liknande summa när man byggt tak och ny fasad för att få det att se ut som ett permanent boende- men då kommer vi att få större boarea på köpet!😅

Det finns väldigt mycket bilder och idéer till att bygga i containers, men undrar ju då över byggbod/ manskapsbod istället som ändå är klara för att användas med el mm.

Finns det verkligen inte någon som gjort liknande som vill dela med sig av tankar, kostnader mm.?🙏
 
  • Modernt hus av fraktcontainrar med terrasser, i ett kuperat landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt hus med två våningar, stora fönster, balkonger, och en prydlig trädgård vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt litet hus med träfasad, stora fönster, altan och spiraltrappa till takterrassen. Grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ett problem som behöver lösas är isoleringstjockleken då huset behöver klara energikraven…
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ett problem som behöver lösas är isoleringstjockleken då huset behöver klara energikraven…
Ja så är det ju!😅 men borde man inte kunna bygga på ett ”skal” med isolering och fasad utanpå då? Eller är alla dessa bilder bara bilder och inte fungerande hus?🤔
 
R
R Rosdahla skrev:
Ja så är det ju!😅 men borde man inte kunna bygga på ett ”skal” med isolering och fasad utanpå då? Eller är alla dessa bilder bara bilder och inte fungerande hus?🤔
Vet inte vart bilderna är tagna? Ofta har byggbodar bara ca 100mm tjocka väggar medans dagens villor byggs med ca 290-350mm tjocka väggar…
 
  • Gilla
Rosdahla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.