3 774 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Bygga nytt garage på befintlig platta
Hej!
Ska förmodligen bygga nytt garage 4,8m x 8,4m på befintlig platta som idag är 4m x 7m. Står ett garage på den befintliga plattan idag som är fallfärdigt och skall rivas men hoppas på att slippa göra allt från grunden.
Kan man gjuta till i anslutning till den befintliga plattan för att tillgodose den nya volymen av garage?
Om det går - hur gör man anslutning mot den befintliga plattan?
Ska förmodligen bygga nytt garage 4,8m x 8,4m på befintlig platta som idag är 4m x 7m. Står ett garage på den befintliga plattan idag som är fallfärdigt och skall rivas men hoppas på att slippa göra allt från grunden.
Kan man gjuta till i anslutning till den befintliga plattan för att tillgodose den nya volymen av garage?
Är den gamla plattan hel och någorlunda sprickfri? Tänker allså står den still.
Väldigt svårt att få det helt bra utan att gjuta över hela typ 8 cm. Och ny kantbalk där det blir utanför det gamla.
Väldigt svårt att få det helt bra utan att gjuta över hela typ 8 cm. Och ny kantbalk där det blir utanför det gamla.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Hur noga är det med värme i garaget + ekonomi (uppvärmning)Alexandros skrev:
Hej!
Antar att gamla plattan är oisolerad .
Kommer du ligga på golvet och skruva bil eller dylikt .
Kör du in snöig bil på vintern , frekvent (kan va bra med en ngt varmare betongplatta)
Den är hel och fin och har inga speciella sprickor i sig. Hade kunnat tänka mig att gjuta till men då eventuellt ”flyta det” för att jämna ut.larsbj skrev:
Tack för svar! Den gamla är säkerligen oisolerad. Vill ju ha frostfritt där inne och det har jag idag. Men tänker mig att jag isolerar väggar och tak sedan eller är det dumt när inte plattan är isolerad?Tomture61 skrev:
Kommer ha mina hojar där för att skruva med och skönt att få in bilen för att tina någorlunda iallfall.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Isolering under betongplattan är alltid bättre .Alexandros skrev:
Tack för svar! Den gamla är säkerligen oisolerad. Vill ju ha frostfritt där inne och det har jag idag. Men tänker mig att jag isolerar väggar och tak sedan eller är det dumt när inte plattan är isolerad?
Kommer ha mina hojar där för att skruva med och skönt att få in bilen för att tina någorlunda iallfall.
Pengar styr också .
Klicka här för att svara