A
Bygger nytt hus och har planerad bastu på övervåningen. 2.60 i takhöjd. Snickaren frågar om jag vill bygga ner innertaket 10-15 cm (går inte mer då ett fönster sitter där) så varma luften längst upp kommer närmare huvudet och det fortare blir varmare.

Har glasvägg och glasdörr så om man bygger ner taket får det bli en kakelrad ovanför glasväggen så det döljer innertaket från utsidan bastun.

tankar?

Nej, nej - absolut inte bygga ned tak i bastu. Har du hela 2600 i takhöjd blir det en kanonbastu. Översta lav ca 1000-1200 fr befintligt tak, sedan bygger du nedåt därifrån. Ca. 450 till nästa lav, osv. Har du höjd kvar tillslut sättet du en liten plattform eller steg.

Tumregel är alla fötter ovanför ugnens högsta kant.

Glöm inte ordentlig ventilation och en ugn med stort stenmagasin, så har du bästa bastun på gatan.

• Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
A
Tack. Gillar entusiasmen!

Problemet är nog storleken på bastun för att få plats med så många lavar. Den är 2m djup och 1,7m bred bara. så det är max två lavar. Den ska också vara barnvänlig så en lav vara i låg höjd.

Övre lav 120cm ned från tak är ok, så att långa personer inte sitter med huvudet helt opp under taket. 245 i takhöjd är fint. Jag har 225-lägre än det skulle jag inte gått
Mvh
Sakke

Hej,

Hmm, jag går nog gått på vad snickaren rekommenderar, dvs. funderat på att ta ner taket något, eftersom du har så högt som 260 cm. Du får tänka på att det kostar mer pengar/energi att värma upp. Värmen lägger sig också nära taket, så du bör sitta däruppe isåfall. Nedan länk pratar om det:

https://www.dinbyggare.se/matten-som-hjalper-dig-fixa-en-bekvam-bastu/

Om du nödvändigtvis vill behålla hela höjden - bygga tre lavar på höjden då(?)

/Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.