3 284 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bygga ner innertak i bastu?
Bygger nytt hus och har planerad bastu på övervåningen. 2.60 i takhöjd. Snickaren frågar om jag vill bygga ner innertaket 10-15 cm (går inte mer då ett fönster sitter där) så varma luften längst upp kommer närmare huvudet och det fortare blir varmare.
Har glasvägg och glasdörr så om man bygger ner taket får det bli en kakelrad ovanför glasväggen så det döljer innertaket från utsidan bastun.
tankar?
Har glasvägg och glasdörr så om man bygger ner taket får det bli en kakelrad ovanför glasväggen så det döljer innertaket från utsidan bastun.
tankar?
Nej, nej - absolut inte bygga ned tak i bastu. Har du hela 2600 i takhöjd blir det en kanonbastu. Översta lav ca 1000-1200 fr befintligt tak, sedan bygger du nedåt därifrån. Ca. 450 till nästa lav, osv. Har du höjd kvar tillslut sättet du en liten plattform eller steg.
Tumregel är alla fötter ovanför ugnens högsta kant.
Glöm inte ordentlig ventilation och en ugn med stort stenmagasin, så har du bästa bastun på gatan.
Tumregel är alla fötter ovanför ugnens högsta kant.
Glöm inte ordentlig ventilation och en ugn med stort stenmagasin, så har du bästa bastun på gatan.
Övre lav 120cm ned från tak är ok, så att långa personer inte sitter med huvudet helt opp under taket. 245 i takhöjd är fint. Jag har 225-lägre än det skulle jag inte gått
Mvh
Sakke
Mvh
Sakke
Hej,
Hmm, jag går nog gått på vad snickaren rekommenderar, dvs. funderat på att ta ner taket något, eftersom du har så högt som 260 cm. Du får tänka på att det kostar mer pengar/energi att värma upp. Värmen lägger sig också nära taket, så du bör sitta däruppe isåfall. Nedan länk pratar om det:
https://www.dinbyggare.se/matten-som-hjalper-dig-fixa-en-bekvam-bastu/
Om du nödvändigtvis vill behålla hela höjden - bygga tre lavar på höjden då(?)
/Martin
Hmm, jag går nog gått på vad snickaren rekommenderar, dvs. funderat på att ta ner taket något, eftersom du har så högt som 260 cm. Du får tänka på att det kostar mer pengar/energi att värma upp. Värmen lägger sig också nära taket, så du bör sitta däruppe isåfall. Nedan länk pratar om det:
https://www.dinbyggare.se/matten-som-hjalper-dig-fixa-en-bekvam-bastu/
Om du nödvändigtvis vill behålla hela höjden - bygga tre lavar på höjden då(?)
/Martin
Klicka här för att svara