Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Då blir frågan: hur lång tid behöver gå mellan uppförandet av mur och byggande av altan för att de ska ses som två separata åtgärder?
Enligt lagstiftaren är tiden ingen faktor. Det blir en bygglovspliktig åtgärd att ställa en altan på en mur om de tillsammans överskrider 1,2/1,8 m i höjd över marken.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
D
Snyggt, bra fynd.

Kan man motsatsvis göra tolkningen att om man ställer altanen strax ”bakom” muren så är det ok.

Lagstiftaren har använt ordet ”ovanpå”, såsom stapla. Det skulle kunna tolkas som att åtgärderna inte ska sammanräknas i höjd om den andra åtgärden vidtas intill, nära, strax bakom osv…..

Kanske är långsökt men jag menar att en altan som står 20 cm bakom en mur inte står ”ovanpå” muren…..

Hur långt utanför altanen KAN du ha muren och det ändå fungerar med nivåerna? Dvs kan du ha mer än 50 cm mellan mur och altankant?

D
Nä 50 cm blir för mycket. Tror snarare att det västan vore ”ovanpå” men det har ju lagstiftaren sagt innebär att åtgärderna ska sammanräknas.

30 cm kanske skulle kunna fungera.

Apr. ”Ovanpå”

• IMG_6751.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Snyggt, bra fynd.

Kan man motsatsvis göra tolkningen att om man ställer altanen strax ”bakom” muren så är det ok.

Lagstiftaren har använt ordet ”ovanpå”, såsom stapla. Det skulle kunna tolkas som att åtgärderna inte ska sammanräknas i höjd om den andra åtgärden vidtas intill, nära, strax bakom osv…..

Kanske är långsökt men jag menar att en altan som står 20 cm bakom en mur inte står ”ovanpå” muren…..
Med tanke på att tidigare rådande praxis gäller även för altaner enligt första stycket i #13 och att altaner därmed ska mätas från färdig marknivå så tolkar jag det som att om altanen står endast på den höjda marken så är det okej men inte om den står på muren. Alltså kan den inte stå direkt ovanpå stenen/timret men kan stå precis bredvid muren där det är gräs/grus för då står den på upphöjd mark och inte ovanpå muren. Men om jag har gjort en korrekt tolkning har jag ingen aning om och jag misstänker att det inte går att få ett klart svar förrän det finns en dom på det.

• Gilla
Liljeros
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Snyggt, bra fynd.

Teoretiskt kan man nog tolka det så, har du ingen rättshaverist till granne du är osams med kommer det nog aldrig heller bli ett problem...

U Upp skrev:
Hur långt utanför altanen KAN du ha muren och det ändå fungerar med nivåerna? Dvs kan du ha mer än 50 cm mellan mur och altankant?
Är 50 cm en magisk gräns eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.