Hej!
Ny på forumet men verkar vara många engagerade och smarta människor här så får se var detta tar vägen.
Hade tänkt bekosta en förstudie men försöker först se generella
realiseringsmöjligheterna kring ett gemensamt projekt i samfällighetsföreningen där man bygger t ex bastu/större växthus eller inglasad middagslokal uppe på taket på ett skyddsrum.

Det är ett skyddsrum från 1985 - fristående suterränghus i två plan där den nedre delen är förråd och den övre idag festlokal (skyddsrum i händelse av krig).

Har fått svar från SBK att detaljplanen eventuellt tillåter bebyggelse, men att MSB ska tillfrågas. De kan inte svara men hänvisar till konsultföretag som i sin tur hänvisar till SBK.

Det är idag endast ett enkelt trätak för avrinning men nog borde väl taket till skyddsrum kunna få ett trevligare användningsområde? Fin utsikt mot skog och en trappa av något slag vore ju trevligt. Finns även tre liknande skyddsrum i föreningen där man då skulle kunna ha studentlägenhet på 20kvm med liten uteplats.

Kommer ryssen så kan man inträtta luftvärn och ta en bastu mellan vaktpassen.

Skämt åsido. Många detaljer kvarstår men huvudfrågan gäller bebyggelse av taket.

Gott nytt år!
Tvåvånings suterränghus i tegel med enkelt trätak, potentiell plats för takbebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyddsrummet (festlokalen samt förrådet) och det garage det är ihopkopplat med utgör en byggnad. Du kan för det första inte bygga en komplementbyggnad på en befintlig byggnad (det blir då inte fristående), och för det andra kan du bara bygga Attefallshus (som ska vara fristående) på en tomt för en- eller tvåbostadshus.

Det som kan vara möjligt är att göra en tillbyggnad på skyddsrummet, om så detaljplanen, MSB, byggnadsnämnden m.fl. tillåter.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tack Tänka!
Skyddsrummet sitter inte ihop med garagelängan (även om det ser ut så på bilden), 2-3 meter space emellan. Men problemet kvarstår, precis som du säger.

Och benämningen Attefallshus var bara för att beskriva ungefär storlek på det jag tänkt bygga, men tack för påpekandet!

Nästa steg blir väl då att försöka hitta en sakkunnig på skyddsrum som är den som avgör om man påverkar skyddsrummets funktion på ett negativt sätt eller ej då MSB inte kunde svara på det.

Så för att få svar på frågan huruvida man kan bygga något på taket eller ej måste jag skriva motion för att eska budget för att anlita arkitekt/byggnadsingenjör som ritar ett konkret förslag som sedan en skyddsrumskonsult får ta ställning till och som MSB sedan accepterar, för att SBK ska kunna ta ställning. Så ca våren 2018 har jag besked och kan söka bygglov efter stämman på hösten och byggstart tidigast våren 2019.

Återkommer i tråden då! Tack!

Man kan nog behöva tänka på att det är en samfällighet också.
Gissar i detta fall att den är till för att fylla vissa funktioner som är gemensamma i ett bostadsområde.

Samfälligheten får inte göra saker som går utanför dess ändamål.
Så kan tänka mig att växthus/bastu/lokal som brukas av delägarna är ok. (lite beroende på vad som är skrivet för just er samfällighet)
Men inte nya självständigt fungerande bostäder, som är en helt annan typ av ändamål.

B Brorsan2 skrev:
Tack Tänka!
Skyddsrummet sitter inte ihop med garagelängan (även om det ser ut så på bilden), 2-3 meter space emellan. Men problemet kvarstår, precis som du säger.

Och benämningen Attefallshus var bara för att beskriva ungefär storlek på det jag tänkt bygga, men tack för påpekandet!

Nästa steg blir väl då att försöka hitta en sakkunnig på skyddsrum som är den som avgör om man påverkar skyddsrummets funktion på ett negativt sätt eller ej då MSB inte kunde svara på det.

Så för att få svar på frågan huruvida man kan bygga något på taket eller ej måste jag skriva motion för att eska budget för att anlita arkitekt/byggnadsingenjör som ritar ett konkret förslag som sedan en skyddsrumskonsult får ta ställning till och som MSB sedan accepterar, för att SBK ska kunna ta ställning. Så ca våren 2018 har jag besked och kan söka bygglov efter stämman på hösten och byggstart tidigast våren 2019.

Återkommer i tråden då! Tack!
Hur gick det med detta? Hade MSB några synpunkter?

Q Quickelaja skrev:
Hur gick det med detta? Hade MSB några synpunkter?
Hej!
MSB kunde/ville inte svara på frågan (eller ens om de fått in någon liknande fråga genom åren) utan hänvisade till experter/konsulter de har upphandlade. Kollade med en av dessa, de ville inte uttala sig utan en komplett bygglovsansökan.
Är inte heller förenligt med anläggningsbeslutet, så skulle nog bli en ekonomisk förening som skulle stå bakom.
Gav upp tills vidare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.