Har idag hus+carport/förråd (fristående, i tomtgräns) och uterum , det senare i direkt anslutning till huset. Senaste bygglov är från 1989, för uterummet. Det övriga är uppfört i samband med tomten avstyckades 1978...

Total BYA är 30%. Detaljplanen för just de 7 kvarter där jag bor tillåter max 25% oavsett tomtarea, i övrigt i tätorten (ca 10000 boende) tillåts upp till 30% för en tomt av min storlek.
Flera tomter i kvarteret är bebyggda till upp till 30% trots att detaljplanen tillåter max 25%.

jag avser riva o renovera befintligt förråd/carport samt flytta det längs med tomtgränsen , till min o grannens nytta då det skymmer för hen. Det är vi överens om, jag får det skriftligt när hen får se något mera arkitektritat, vi har handslag på lite åtgärder, bla bekostar jag en pergola i gränsen som vi kan ga växter på osv. Ser inga problem här egentligen då carporten måste ersättas snart.

Men , det betyder att enligt detljplanen får jag inte bygga nytt med samma area? Att de tidigare släppt genom diverse garage o tillbyggnader pga "praxis", hur påverkar det mina chanser?

Jag ser ett alternativ och det är att jag delar på carport o förråd o gör det senare till Attefallhus. Carporten skulle ev. kunna klämmas in på 15 kvadrat som en friggebod. Eller så söker jag bygglov för en fristående carport av något slag.

Fast egentligen vill jag bygga samman carport o garage, så frågan är hur jag skall övertyga Stadsbyggnadskontoret?

Hur motiverar man detta?

Och om de inte går att övertyga, hur jävlas jag med dem ;) ?
(Skämt åsido)

Som parantes, det är en utpräglad 70-tals villor ort, i princip bara en utrullad villamatta . Just där jag bor finns lite äldre hus från orginalbyn, men inga kulturvärden då allt är så genomrenoverat. Finns inga krav på bevarande av joddlarbalkonger etc heller. Vårt hus, mexitegel o flera andra har putsade fasader och vi har tom lite laxrosa panel på gavlarna , anno 2013.
Det ser faktiskt inte så illa ut :)

Redigerat:
Med de siffror du presenterar så vill du ha ca 20% överyta, mot vad det. planen stipulerar. Det skall byggnadsnämnden inte släppa igenom. Men det händer att det går.

Det går väl att fråga om det skulle gå utan att länma in en formell ansökan. Det är inte säkert att det blir samma utslag. Men en handläggare i din kommun måste ha bättre känsla för det än folk här gissar jag.

Tack för svaren. Självklart avser jag att fråga först, mest för att veta hur jag skall göra, och planerar även att testa med en ansökan.

Får jag avslag då kommer jag antagligen överklaga och det innebär såklart att jag behöver vassa argument. Jag tror det väger lite, jag misstänker att det har blivit lite striktare iom nya PBL och man ser en del resultat av det.

Frågan är om man kan tvinga fram en ändring i detaljplanen :) ?

O
Ändra i dp? Det är inget man bara gör. Du kan själv bekosta det hela... Summan? Den är garanterat inte liten... Och inte försumbar...
Så dp förändring? Nix....

Jag skulle ansökan om attefalls på garagedelen och förråd på carportdelen och lägga dessa isär med ca 50cm. Att försöka få rätt mot kommunen som till 99% säkerhet kommer ge dig avslag kommer ta flera år och förmodligen misslyckas! Att försöka få till en detaljplaneändring kommer ta dubbelt så lång tid om det ens är möjligt samt kostar dig åtskilliga 100-tusen så lycka till....

Ironi går inte hem på internet , smileys är inte nog ;)

Det var alltså ett skämt att försöka få kommunen att ändra DP. Det skulle väl vara ifall man kan upptäcka olagligheter, så det går att polisanmäla... Då gör någon annan grovjobbet.

Jag tackar för svaren, men de har tyvärr inte hjälpt mig så långt i motiveringarna.

Jag får väl försöka, testa o ev överklaga så långt det inte kostar så mycket

Eller så hittar man workarounds som föreslagits...

Hur långt måste en carport o ett Attefallshus vara separerade för att inte räknas som gemensamma? Finns det rättsfall?
Rättsfall är alltid bra att luta sig mot..

Jag tänker mig då även två separata gjutna grunder, en oisolerad platta för carporten o en isolerad för Attefallhuset. Men man kan ju låta dessa ligga dikt an, eller så nära det går map tillverk ingen :)

Mellanrummet ska vara tillräckligt för att kunna underhålla byggnaderna så lite av en tolkningsfråga.

Ja, en öppen carport medger ju full access runtom huset :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.