7 185 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Bygga med godkännande från avflyttad granne
Pratat med byggnadsnämnden, och de har kommit fram till att den inglasade uteplatsen behöver rivas. Bygganmälan kommer att upprättas för en ny uteplats, och om den ligger inom 4,5 meters avstånd från tomtgräns så kommer kommunen att begära underskrift från oss.
I fallet med förrådet så har kommunen tolkat att det gamla godkännandet från den tidigare ägaren gäller, så det får stå kvar där det är, och något godkännande från oss behövs inte.
I fallet med förrådet så har kommunen tolkat att det gamla godkännandet från den tidigare ägaren gäller, så det får stå kvar där det är, och något godkännande från oss behövs inte.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om man fått tillstånd av grannen att bygga en friggebod tex så "måste" detta vara skriftligt för att blir svårt att bevisa något annars. Att tillståndet gäller även om folk flyttar är inte så konstigt. Det hade varit jobbigt annars...
Vad jag vet så finns det inga direkta formkrav på hur tillståndet ska se ut när det gäller friggebod. Jag var själv väldigt tydlig när jag bad grannarnas tillstånd. De fick skriva under borde karta och även hur förrådet skulle se ut.
Vad jag vet så finns det inga direkta formkrav på hur tillståndet ska se ut när det gäller friggebod. Jag var själv väldigt tydlig när jag bad grannarnas tillstånd. De fick skriva under borde karta och även hur förrådet skulle se ut.
Tack för ditt svar. Bra med hängslen och livrem när det kommer till vad man faktiskt skriver på, både för egen och grannarnas del.B Byggdjuret skrev:Om man fått tillstånd av grannen att bygga en friggebod tex så "måste" detta vara skriftligt för att blir svårt att bevisa något annars. Att tillståndet gäller även om folk flyttar är inte så konstigt. Det hade varit jobbigt annars...
Håller även med om att medgivanden borde gälla nya ägare, givet att dessa medgivanden faktiskt redovisas öppet som en del av köpet så att man är skyddad som köpare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Medgivandet är giltig även om man inte redovisar det för köparen.
Men det är bra att vara riktigt tydlig i grannegodkänandet. Även skriva fastighetsbeteckning och se till att samtliga ägare skriver under. Och som sagts tidigare, så hade jag med både placering och ritning på bygget.
Men det är bra att vara riktigt tydlig i grannegodkänandet. Även skriva fastighetsbeteckning och se till att samtliga ägare skriver under. Och som sagts tidigare, så hade jag med både placering och ritning på bygget.
Klicka här för att svara