Byggahus.se

Bygglovsutredningen - generösare Attefallsregler från 2023

1. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 648 inlägg

StockholmM

Medlem
    Bygglovsutredningen presenterade sitt betänkande idag. Som redan noterats i annan tråd finns ett förslag om att Attefallare som innehåller bostad blir bygglovspliktiga.

Noterar dock ett gäng förslag som innebär utökade möjligheter, utan lovplikt och flertalet till och med utan anmälningsplikt. Jag har bara läst sammanfattningen än så länge, men uppfattar följande:
    - Attefallare som inte utgör bostad får byggas till 30 kvm utan bygglov (som idag) och även utan bygganmälan (nyhet).
    - Man kan bygga mer än en Attefallare. Totala ytan för Attefallare på samma tomt är max 45 kvm. (Uppfattar att det är max 30 kvm som gäller idag.)
    - Max taknockshöjd på Attefallare 4,0m (tror det är 3,0 m som gäller idag, men är osäker).
    - Attefallstillbyggnad på huvudbyggnad utökas från dagens 15 kvm bruttoarea till 30 kvm bruttoarea, och kravet på anmälan tas bort.

Så finns ett förslag som jag inte helt fattar. Komplementbyggnad får också byggas till med max 30 kvm, förutsatt att gränsen för maximal komplementbyggnadsyta på tomten (45 kvm) inte överskrids. Jag tolkar det som att man bygglovsfritt (och utan anmälan) kan bygga en Attefallare på 45 kvm, förutsatt att den inte är bostad och att man bygger den i två "steg" (dvs först bygger 30 kvm och sedan bygger ut den 15 kvm). Eller missförstår jag?

Hursomhelst, blir spännande att se om dessa förslag blir verklighet.

Här är hela utredningen, i två delar:
    https://regeringen.se/49d45b/conten...bygglov-del-1-av-2-kapitel-1-6-sou-202147.pdf
    https://regeringen.se/49d45b/conten...ygglov-del-2-av-2-kapitel-7-10-sou-202147.pdf

2. halper
    Husägare · Gnesta · 1 326 inlägg

halper

Husägare
    Gillar också att man får bygga murar upp till 1,2 meter, enligt förslaget. Just nu är ju dels definitionen på mur oklar, och dels har varje kommun sin egen gräns. I min kommun är alla murar bygglovspliktiga, men ingen vet ju vad en mur är... :thinking:

3. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 197 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Väldigt spännande! Tur att man inte satte spaden i marken för attefallare i år.

4. E
    Medlem · 5 inlägg

erikiiofph7

Medlem
    Jag tänkte fråga vad nästa milstolpe i detta ärende är, men hittade det själv medan jag skrev detta... Ärendet är på remiss och svar ska komma in senast 2021-10-21. Jag tänkte det vore intressant att se om det går igenom eller om det fastnar eller skjuts längre fram i tiden.
    https://www.regeringen.se/remisser/2021/06/remiss-av--sou-202147-ett-nytt-regelverk-for-bygglov/

För egen del är det denna delen som jag väntar på, då kanske jag kan få bygga ett garage som tillbyggnad på vårt hus (det som hindrar det idag är detaljplanens minsta avstånd till granntomt):

• Laddar…
  5. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 197 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Det vore onekligen smidigt!

6. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 887 inlägg
    Låter trevligt alltihopa, även om det känns som en rejäl urholkning av tidigare lagstiftning.

Just biten om att slopa bygganmälan gillar jag, för min kommun tar nästan lika mycket betalt för att göra en bygganmälan som för ett riktigt bygglov.

7. R
    Medlem · Lidingö · 346 inlägg

Riverground

Medlem
    Jag såg den delen, det verkar bra. Gäller det även närmare än 4.5m från tomtgräns?

Att Attefallshus kräver bygglov är väldigt bra, Regeringen skriver att det inte har någon påverkan i praktiken men där har de fel. Jag har sett flera fall där Brf:er byggda med den lagstiftningen byggt Attefallshusen för högt eller felaktigt, men innan startbesked för det hunnit överklagas eller tillsynsanmälan gjorts så har ju huset sålts för 1-2mkr till en ynling.

8. halper

halper

Husägare
    Har ingen kunskap att tillföra om murarna men låter rimligt med bostäder och bygglov. Känns i alla fall förståeligt med regeln att en liten sak på 30 kvadrat behöver bygglov om den är en bostad och annars inte. Mest lycklig blir man förstås över att man inte behöver en bygganmälan för fruns framtida växthusplaner – ja om förslaget går igenom alltså.

9. halper

halper

Husägare
    Nu när jag läst din kommentar och 7.6.6 uppfattar jag det inte så. En komplementbyggnad kan inte vara 45 kvadratmeter:
    De flesta förslag (och de säger det själva) verkar formulerade på liknande sätt, just för att det inte som ni ibland ska spela roll i vilken ordning olika saker utförs.

10. halper

halper

Husägare
    Som svar på detta så tolkar jag 7.8.1 som att förslaget är att man nära gränsen ska få uppföra/flytta/utöka murar på upp till 1,2 meter. Sida 142 i andra dokumentet.

Men det är svårt att slöläsa med alla dubbla negationer:
    På sida 148 skulle man kunna tolka det som att man med en grannes medgivande får bygga en mur högre än 1,2 meter utan bygglov. Fast bara om en sådan åtgärd inte är bygglovspliktig?! Oklart. Checkar ut …

11. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 648 inlägg

StockholmM

Medlem
    Du har rätt i att en bygglovsbefriad komplementbyggnad inte kan vara 45 kvadratmeter. Jag hade inte läst 7.6.6 i detalj, hade bara läst sammanfattningen och utvalda delar.

Jag uppfattar dock att man "Attefallsmässigt" (dvs även i strid med detaljplan) kan bygga flera komplementbyggnader om totalt 45 kvm, rätt? Och göra det utan bygglov om ingen av dem är större än 30 kvm.

Och om man då vill bygga _en_ komplementbyggnad om totalt 45 kvadratmeter behöver man alltså bygglov, men att byggnaden är i strid med detaljplanen skulle då inte spela någon roll för behandlingen av bygglovet? Eftersom Attefall trumfar detaljplan. På vilka grunder ska då bygglovet prövas?

12. R
    Medlem · Lidingö · 346 inlägg

Riverground

Medlem
    Höjden för Attefallshus som bostad ligger kvar som 30kvm (men nu även som boyta?) och 4m bygghöjd inom detaljplan Utanför detaljplan får huset vara 50kvm och 4.5m högt.
    men kräver numera bygglov och inte bara startbesked. Bra e
    Tolkar efter en genomläsning att det får byggas mot gräns så länge det inte stör trafiken. Vettigt då staket med 50% genomsläpplighet är en ganska märklig definition.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Stockholm · 185 inlägg

petersthlm

Medlem
    En bra sak med utredningsförslaget är att man kan dela upp de, inom detaljplan, totalt bygglovsbefriade komplementhusen om tidigare 30+15 m2 till valfritt antal och storlekar inom 45m2 så länge som ett enskilt hus inte är större än 30m2.

Dvs man kan t ex få bygga 20m2 + 25m2 istället för 30m2 + 15m2 om man vill.

14. P
    Medlem · Stockholm · 185 inlägg

petersthlm

Medlem
    En uppdatering. Det finns ingenting som just nu talar för att reglerna kommer kunna införas till 2023. Vi fick en ny bostadsminister, valet närmar sig och ett förslag måste först hinna gå ut på lagrådsremiss vilket inte ännu har skett.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 12 inlägg

Marcus_Gu

Medlem
    Väldigt tråkiga nyheter :(

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.