Halloj! Jag kom nyligen över lite gamla bonnsågade plank jag hade tänkt bygga matsalsbord utav. Eftersom planken är bonnsågade så är ju de inte sågade på alla ändar. Det kommer ju då bli mellanrum mellan planken. Första tanken var o göra som dem gör i staterna o gjuta i detta med epoxy resin för att sedan behandla träet så det bli mörkare.

Likt så dem gör i denna videon:

Har ju dock kommit till insikt med att epoxy blir ganska dyrt samt så verkar inte sambon nappa riktigt på min plan.

Bild på en liten bit utav planken.

Orörd bonnsågad träplank som avbildas på ett golv, potentiellt för användning i ett matsalsbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer ju inte bli alltför stora springor men det kommer ju givetvis vara springor. På uppskattningsvis 2 cm ungefär. Finnsdet något annat man kan fylla dessa springor med? Gärna något som antingen är mörkbrunt eller svart! O blir riktigt hårt med .

Tänkte först om man kör med fog av lämpligt fabrikat men denna blir ju ej så hård.

Vet en kompis som har ett gammalt trägolv hemma med massa springor i. O detta golv la dem i "permabond" tror jag det hette i springorna o lackade golvet o det var riktigt snyggt! Men kan ej hitta någon vidare info om just permabond på nätet.

Så har ni några bra tips där ute vad man kan använda sig utav?

Eventuellt en bra sida man kan få tag i gjut epoxy på samt färg så den går o göra svart eller mörk iallafall!

Alla tips uppskattas.

Mvh Tony

Hej!

Jag skulle nog inte gjuta in trä i epoxy om man inte helt och hållet innesluter träet (så att fuktvandring inte kan ske). Så fort du lämnat något som träet kan avge (och ta upp) fukt så kommer det göra just så. Om du ska ha en "sträng" i mitten skulle det kunna funka, så länge skivorna kan röra sig utåt, dvs skruva inte fast det hela vägen i underredet.

Tjockare trä = mer benäget att spricka, röra på sig. Kolla gärna

OK, nog med brasklappar - lite förslag!

- bread board ends, tex som det här
snyggt tycker jag.
- single epoxy "sträng" i mitten på två skivor tex: https://www.instructables.com/id/Epoxy-River-Coffee-Table/

OBS! Epoxy kan du färga med pigment när du blandar, så vilken färg som helst går bra!

mvh

jonas

S slow stuff skrev:
Hej!

Jag skulle nog inte gjuta in trä i epoxy om man inte helt och hållet innesluter träet (så att fuktvandring inte kan ske). Så fort du lämnat något som träet kan avge (och ta upp) fukt så kommer det göra just så. Om du ska ha en "sträng" i mitten skulle det kunna funka, så länge skivorna kan röra sig utåt, dvs skruva inte fast det hela vägen i underredet.

Tjockare trä = mer benäget att spricka, röra på sig. Kolla gärna [media]
OK, nog med brasklappar - lite förslag!

- bread board ends, tex som det här [media] snyggt tycker jag.
- single epoxy "sträng" i mitten på två skivor tex: [länk]

OBS! Epoxy kan du färga med pigment när du blandar, så vilken färg som helst går bra!

mvh

jonas
Hej! Tack för svar!
Nej jag hade inte tänkt gjuta in allt i epoxy utan enbart mellanrummen som blir mellan planken.

Givetvis rör sig trä. Detta virke är snickeri torrt. Så förhoppningen är att det ej rör sig allt för mycket.

Tänkte däremot försöka antingen fräsa ner några metallstänger eller dylikt o skruva fast på undersidan utav bordet eller likvärdig lösning. För att hindra att det skall kunna vrida sig eller slå sig på annat vis. Är detta en dum idé eller vad tror du/ni?

Helt klart intressanta videor du länkade där!

Kan man blanda i pigment för vanlig färg alltså? Behöver ej vara något speciellt fabrikat?

Även om du ni har några tips på ställen o få tag i epoxy på? Biltema har ju men vet ej hur deras är o gjuta med! Går ju o köpa en liten bytta o prova ioförsig.

Mvh Tony

Hemmakatten
Tycker ett bord byggt av gamla plankor gott och väl kan ha glipor. Det kan faktiskt bli riktigt fint och charmigt!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Även om virket är snickeritorrt kommer det röra på sig! Skillnaden i luftfuktighet på sommaren och vintern är ganska stor, sommar ca 65-70 % RF och vinter 30-40% RF. Man brukar räkna med 0,26 % förändring per 1% fuktkvot.

Säg att skillnaden i virket är 4% mellan sommar och vinter, det ger:

4 x 0,0026 x 250 = 2,6 mm förändring i bredd. sätter du ihop två sådana skivor kan du få 5mm krympning/svällning av skivan.

Utan att ha något belägg för det skulle jag påstå att det kan vara det vanligaste felet (att inte räkna med fuktrörelser).

Att fräsa ett spår kan du absolut göra, i mitten kan du ha vanliga hål, mot kanterna har du avlånga hål för att tillåta rörelse. Välj en skruv med platt undersida på skallen eller en bricka så att den inte fastnar!

Lycka till och skicka gärna upp en bild när du är klar!

Om du vill ha gammalmodig stil så kantar du plankorna kilformigt så de blir så breda som möjligt och pusslar ihop dem med kärnsidan uppåt till ett jämnbrett bord. Sedan spontar du kanterna som kommer mot varandra. Sedan lägger du ihop bordet och passar in narar (gradlister på sörländska) på undersidan. Nararna får vara ganska tjocka så de sticker ut rejält ur spåret tvärs över undersidan. De skall vara kilformade i längsled så de går att slå in tätt så de kniper fast utan lim. Eftersom ingenting är limmat kan virket röra på sig.

Du har du en bordsskiva som både visar virkesbredden och är i gammal stil och håller tills barnbarnsbarnbarnsbarnenen har dött av ålderdom.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker ett bord byggt av gamla plankor gott och väl kan ha glipor. Det kan faktiskt bli riktigt fint och charmigt!

Absolut kan det vara snyggt när det ej blir för stora springor. Men med dessa plank jag har kommer det bli lite väl stora glipor på vissa ställen vilket jag vill undvika! :)

Mvh Tony

S slow stuff skrev:
Hej igen!

Även om virket är snickeritorrt kommer det röra på sig! Skillnaden i luftfuktighet på sommaren och vintern är ganska stor, sommar ca 65-70 % RF och vinter 30-40% RF. Man brukar räkna med 0,26 % förändring per 1% fuktkvot.

Säg att skillnaden i virket är 4% mellan sommar och vinter, det ger:

4 x 0,0026 x 250 = 2,6 mm förändring i bredd. sätter du ihop två sådana skivor kan du få 5mm krympning/svällning av skivan.

Utan att ha något belägg för det skulle jag påstå att det kan vara det vanligaste felet (att inte räkna med fuktrörelser).

Att fräsa ett spår kan du absolut göra, i mitten kan du ha vanliga hål, mot kanterna har du avlånga hål för att tillåta rörelse. Välj en skruv med platt undersida på skallen eller en bricka så att den inte fastnar!

Lycka till och skicka gärna upp en bild när du är klar!
Ja jag förstår att trä rör sig helt klart! Därav tänkte jag försöka minimera det men samtidigt tillåta viss rörelse med dessa stålprofiler! :)

Absolut bild kommer när det väl är färdigt! Dock kommer det ta en stund! Men bra grejer ska ju ta lite tid o tillverka!

Mvh Tony

H heimlaga skrev:
Om du vill ha gammalmodig stil så kantar du plankorna kilformigt så de blir så breda som möjligt och pusslar ihop dem med kärnsidan uppåt till ett jämnbrett bord. Sedan spontar du kanterna som kommer mot varandra. Sedan lägger du ihop bordet och passar in narar (gradlister på sörländska) på undersidan. Nararna får vara ganska tjocka så de sticker ut rejält ur spåret tvärs över undersidan. De skall vara kilformade i längsled så de går att slå in tätt så de kniper fast utan lim. Eftersom ingenting är limmat kan virket röra på sig.

Du har du en bordsskiva som både visar virkesbredden och är i gammal stil och håller tills barnbarnsbarnbarnsbarnenen har dött av ålderdom.
Ja jag är helt klart öppen för förslag men har dessvärre snöat in mig lite på dethär med epoxy men det där lät ju helt klart intressant! :)

Mvh Tony
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]

Här har du en inspirationsbild på mitt bord.
Riktigt tjusigt bord! :) Inspirationsbilder får man aldrig för många av!

Mvh Tony

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.