Bygga loftsäng

39k läst  25 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Förstagångspostare här :)

Jag ska bygga en loftsäng i mitt sovrum som ska "Hänga fritt" i rummet och behöver lite hjälp med vissa tekniska bitar.
    Tanken är att bygga en konstruktion av reglar som en låda att lägga en säng i där ena kortsidan sitter fast i väggen och andra kortsidan sitter med stolpar antingen i taket eller golvet.
    Båda långsidorna av sängen ska alltså vara fria och längs ena väggen ska jag bygga en hylla som ska fungera som trappa.
    Idén kommer från ett avsnitt av Äntligen hemma :p http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/så-gör-du-björns-smarta-loftsäng-4fbff10d04bf725194009be1

Hur fäster jag på bästa/enklaste sätt regeln i väggen?

Jag skulle tycka det va snyggast att stolparna som håller upp sängen i den änden som inte sitter i väggen kommer ned från taket så att sängen hänger istället för att den står på stolpar som går ned till golvet.
    Skulle detta kunna bli bra?
    Hur gör jag i så fall detta på bästa sätt? (Vinkeljärn i taket med expanderbult eller nått liknade?)

Jag kan tillägga lite info.
    Både väggen och taket är i betong och golvet är parkett.

Anledning till bygget: Har liten lägenhet på 41 och min flickvän flyttar in om en månad så vi kommer få platsbrist (vi är 23 och 21 år gamla).
    Tanken är därför att vi ska kunna ställa ett skrivbord under sängen och ha en av våra datorer.

Mått: Sängen är 20x120x200cm, rummet är 350x270cm och takhöjden är 260cm.

Tanken är att det ska vara ca 70cm från sängen till taket, jag räknar med att själva konstruktionen blir 30cm och därför kommer vi få 160cm fritt under sängen.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och är inte främmande för ändringar av konstruktionen eller liknande idéer som t.ex att höja eller sänka var sängen ska sitta.

2. M
    Medlem Nivå 1
  3. M
    Medlem · Nivå 7
    Hej och välkommen till forumet!
    Jag vill börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på konstruktionsritningar, hållfasthetsberäkningar, snickeri etc. Men jag såg ett Äntligen hemma-avsnitt för ett antal år sedan där de byggde en loftsäng. Som jag minns det gick loftsängen tvärs över rummet så att en kortsida fanns vid vardera väggen, loftets/sängens långsida gick dock utmed en tredje vägg (på din beskrivning låter det som att det bara är kortsidorna som ska möta väggar och att ingen av långsidorna ska gå utmed en vägg – men jag kanske missförstår?)
    Hur som helst sa de då (om jag minns rätt) att väggar har bättre hållfasthet än tak när det gäller att bära upp tyngd från t.ex. ett loft. De satte reglar längs väggarna som loftets botten vilade på, sedan fanns en trappa eller stege som gav extra stöd vid en bit av långsidan, tyngden vilade dock framför allt på reglarna som var fästade i väggen.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar :)

Jag har försökt göra några skisser i paint för att bättre illustrera hur sängen är tänkt att se ut.
    Den första bilden är ovanifrån och den andra bilden från sidan.

Som ni ser så kommer sängen endast sitta fast med ena kortsidan i väggen och två eller flera stolpar på andra kortsidan som antingen sitter i taket eller står på golvet.
    I sidoskissen har jag valt att sätta stolparna i golvet men det är bara för att det var lättast att rita så.

5. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    I första posten skriver du att både väggen och taket är i betong och i post 2 skriver du att väggen är i gips?

Är det i gips så kan du fullständigt glömma att göra infästningen med expander (mollyplugg?), då kommer trappan garanterat rasa. Däremot finns det ju garanterat reglar i väggen och du kan i så fall göra infästningen i dessa.

Är det betong så är jag ingen expert, men jag är övertygad om att det går att göra tillräckligt stabila infästningar i både vägg och tak.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Ledsen om jag är lite otydlig.
    Väggen som både sängens och trappans kortsidor möter är i betong.
    Väggen som trappans långsida möter är i gips.
    Jag har inte tänkt att fästa trappan på kortsidan utan endast på långsidan alltså där det är gips.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Trappan ska inte hänga i väggfästena på något sätt utan den ska vara konstruerad så att den bär sig själv (trappstegspyramid).
    Tanken med att färta den i väggen är endast för att den ska stå stadigt och inte kunna välta åt sidan.

8. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vad är kortsida respektive långsida i en trappa?

9. L
    Medlem Nivå 7
    Jag kommer att tänka på 2 saker direkt som inte har med själva konstruktionen att göra.
    Det blir aningen osmidigt att behöva stänga dörren varje gång man ska gå i trappan, men det kanske inte går att göra på så många andra sätt?
    Om ni ändå ska bygga för att bo ihop så skulle jag satsa på att åtminstone göra plattformen så att det passar för 140-160cm säng.
    Jag skulle vidare satsa på ben ner till golvet, även om det går att göra så att det håller så blir det så stora konsekvenser om det skulle skita sig

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jag skulle också definitivt satsa på stolpar ner till golvet (eller hela vägen tak-golv). Det GÅR säkert att göra en infästning som håller att hänga från betongtaket också, men personligen skulle jag inte kunna sova lugnt utan bara ligga och oroa mig för om expanderbultarna (eller vad det nu är för lösning) håller även i natt...

Fast egentligen tycker jag att 2.60 är i minsta laget för att få en vettig loftsängslösning. Jag hade en loftsäng i en lägenhet som var 3 m i tak, och då hade jag 1,80 meter under loftet och alltså ca 1 m i fri höjd över madrassen. Det kändes (för mig) som ett minimum för en såpass permanent lösning.

Redigerat 8 feb 2013 13:55
    • Laddar…
  11. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Jag snodde designen från en loftsäng i en möbelbutik och anpassade den för min första lilla lgh i Stockholm. Den blev grymt bra med ett hörn som hängde från taket och integrerade konsoler för ett skrivbord. Sålde den lägenheten 2005 men ska se om jag kan hitta någon bild. På den tiden hade man ju knappt internet. Jag tycker att hängande hörn var kanon så inga ben stod ute i rummet. Luftigt och snyggt. Jag hade ca 95 cm mellan översida på madrassen till tak så man inte riskerar att slå skallen i taket när man sätter sig upp.

Jag bodde i ett 100 år gammalt hus och körde med två grova franskskruvar. Satt som berget. Vi provade att vara två personer som hängde i det benet och det gick kanon. Ramlade aldrig ner under mina tre år där och sålde vidare sängen med lägenheten.

Precis den här varianten var det fast jag hade ben i hörnet och skrivbordet frihängande (90 grader mot bildens skrivbord). Jag körde på samma design och i svart pulverlack hos en firma som gjörde styrketräningsutrustning.

loftsang11b1.gif

• Laddar…
  12. K
    Hobbysnickare Nivå 5
    För det första så ska sängen vila PÅ regeln.
    Sen så tycker jag att det verkar lite smalt med 120 säng men det fungerar.
    Till sist så är jag tveksam till takhöjden ifrån sängen. Jag var själv inne på Loftsäng och kom fram till att 130cm var lagom. Man sover ju inte bara, man ska bädda den också,sen kanske man vill sitta och läsa eller göra något annat i sängen...:surprised:

13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  14. A
    Medlem Nivå 2
    Jag byggde två sängar till tjejerna. Monterade spotar under med fjärisar. Vart grymt nöjd. Tokstadigt, på så sätt får dom varsitt skrivbord under osv. Låg takhöjd. Men dom vart tok nöjda. Och jag med. Postar några bilder

15. A
    Medlem Nivå 2

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: