15 092 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Bygga ljudisolerad låda för litet elverk
Sida 1 av 2
Går i tankarna på att försöka bygga en något ljuddämpande låda - där ett litet elverk skall stå.
Lådan kan vara 50x50x50 för att rymma elverket, där ena sidan kommer ha uttag för avgasrör.
Funderar att ha ett friskluftsfilter på ovansidan, som för in luft till lådan>Elverket.
Någon annan som gjort något liknande?
Alla råd och tips är varmt välkomna.
Elverket skall tillfälligt betjäna elbehovet vid villavagn som kommer vara vid nybygget av hus, mest för att ha igång tv, kaffe/ vattenkokare och lite andra småsaker.
Det väsnas rätt ordentligt, fastän det är litet.
Hade planer på att köpa ett bärbart Honda - "väskmodell" men blev avskräckt då jag såg priserna.
Så snälla, ge mig bara tips på lådan - inte vad jag istället kan köpa för elverk.
Lådan kan vara 50x50x50 för att rymma elverket, där ena sidan kommer ha uttag för avgasrör.
Funderar att ha ett friskluftsfilter på ovansidan, som för in luft till lådan>Elverket.
Någon annan som gjort något liknande?
Alla råd och tips är varmt välkomna.
Elverket skall tillfälligt betjäna elbehovet vid villavagn som kommer vara vid nybygget av hus, mest för att ha igång tv, kaffe/ vattenkokare och lite andra småsaker.
Det väsnas rätt ordentligt, fastän det är litet.
Hade planer på att köpa ett bärbart Honda - "väskmodell" men blev avskräckt då jag såg priserna.
Så snälla, ge mig bara tips på lådan - inte vad jag istället kan köpa för elverk.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Tänk på kylning!
Vi har ett elverk gjort för forodonsmontering (1 fas 16A) på vår husbuss, det har en jäkla fläkt i lådan det sitter inbyggt i.
Att bara ha passiv kylning kommer nog att överhetta motorn snabbt.
Du kan inte bara springa iväg med det 50 meter ut i skogen eller ställa det bakom en trave lastpallar?
Du har ingen byggström till husbygget?
Vi har ett elverk gjort för forodonsmontering (1 fas 16A) på vår husbuss, det har en jäkla fläkt i lådan det sitter inbyggt i.
Att bara ha passiv kylning kommer nog att överhetta motorn snabbt.
Du kan inte bara springa iväg med det 50 meter ut i skogen eller ställa det bakom en trave lastpallar?
Du har ingen byggström till husbygget?
mm.. funderat lite på om kylningen räcker, men du har rätt - det behöver nog mer.
Kommer ha byggström vad det lider, dock till en början (2-3 veckor) är det typ bara villavagnen som kommer stå där och jag mer eller mindre boende där tillfälligt.
Jodå, kan stapla några pallar och dra det mellan träden, så kanske det är ljuddämpande nog. Ingen granne på ca 300 m så de lär väl inte störas så mycket
Kommer ha byggström vad det lider, dock till en början (2-3 veckor) är det typ bara villavagnen som kommer stå där och jag mer eller mindre boende där tillfälligt.
Jodå, kan stapla några pallar och dra det mellan träden, så kanske det är ljuddämpande nog. Ingen granne på ca 300 m så de lär väl inte störas så mycket
Tänk också på att de flesta billiga elverk inte är gjorda för drift 24/7. Troligen kommer det rasa relativt snabbt om du försöker köra det hela tiden, med eller utan låda. Med låda rasar det sannolikt snabbare (pga kylningen enligt ovan). Problemet med ljuddämpning och kylning är att de i stort sett står i motsatsförhållande till varandra.
Som sagt, har ni ingen byggström? Annars rekommenderar jag också en längre skarvsladd av god kvalitet och förläggning av elverket i en grop 20-30 m bort, gärna med jordvall mot er (om det inte finns grannar som kommer störas då).
EDIT:
Jag skulle, givet den nya informationen, fundera både en och två gånger på om det går att bo i villavagnen och ha el som det ser ut. Om detta ska ske i närtid undrar jag också hur du tänkt lösa uppvärmningen.
Som sagt, har ni ingen byggström? Annars rekommenderar jag också en längre skarvsladd av god kvalitet och förläggning av elverket i en grop 20-30 m bort, gärna med jordvall mot er (om det inte finns grannar som kommer störas då).
EDIT:
Jag skulle, givet den nya informationen, fundera både en och två gånger på om det går att bo i villavagnen och ha el som det ser ut. Om detta ska ske i närtid undrar jag också hur du tänkt lösa uppvärmningen.
Helt klart! Nja, det ska inte köras 24/7 - mer kanske en 4-5 timmar under dygnet samt kanske nån timme då o då.
Byggströmmen kommer senare,-
Ja, skarvsladd av god kvalite har jag redan; 2.5 och 25 meter (Hilti). Nä, närmaste grannar är ca 300 m bort.
Kanske får tänka om lite och försöka få byggströmmen tidigare..
Byggströmmen kommer senare,-
Ja, skarvsladd av god kvalite har jag redan; 2.5 och 25 meter (Hilti). Nä, närmaste grannar är ca 300 m bort.
Kanske får tänka om lite och försöka få byggströmmen tidigare..
Jag skulle säga att ditt största problem är uppvärmningen. TV och småsaker kan du driva med ett rejält fritidsbatteri och inverter (ladda batteriet hos grannen eller något), vatten kan du koka på ett gasolkök. Värme i villavagnen kräver någon form av kamin som drivs utan el.
BTw... även 300 m bort kan det vara irriterande med ett elverk som går om förhållandena är fel. Vi hittade/grävde som sagt ner elverket i en lämplig grop i försvarsmakten när vi hade sådant behov. Ändå lät det rätt långt på natten.
BTw... även 300 m bort kan det vara irriterande med ett elverk som går om förhållandena är fel. Vi hittade/grävde som sagt ner elverket i en lämplig grop i försvarsmakten när vi hade sådant behov. Ändå lät det rätt långt på natten.
Helt klart! Kommer bli i början av maj - så, då är ju tempen förhoppningsvis lite bättre ute
Villavagnens uppvärmning kan drivas med el eller gasol, - vilket jag tyckte var helt OK. Varmvattenberedaren behöver dock el.
Cinderella toa - förbränningstoalett, kräver el för ventilationen.
Gjort lite egna test:
Solcellspanel på 100W; till Solcells"central" till 12V-74AH batteri - till inverter 1000W: till "doppvärmare 400W" som gör 40 gradig temperatur på ca 45 minuter i en 20 liters dunk. 12V dusch (laddbart batteri). Fungerade bra under alla dagar i vinter, - även då inte solen helt var uppe.
Hmm - hade ju tänkt att det skall gå nån månad att bo så.. men tar gärna råd från andra
Villavagnens uppvärmning kan drivas med el eller gasol, - vilket jag tyckte var helt OK. Varmvattenberedaren behöver dock el.
Cinderella toa - förbränningstoalett, kräver el för ventilationen.
Gjort lite egna test:
Solcellspanel på 100W; till Solcells"central" till 12V-74AH batteri - till inverter 1000W: till "doppvärmare 400W" som gör 40 gradig temperatur på ca 45 minuter i en 20 liters dunk. 12V dusch (laddbart batteri). Fungerade bra under alla dagar i vinter, - även då inte solen helt var uppe.
Hmm - hade ju tänkt att det skall gå nån månad att bo så.. men tar gärna råd från andra
Uh, en cinderella behöver väl 16 A säkring för själva förbränningsfunktionen? Det går iofs att lösa med torrdass modell "skitgrop" om det är din tomt och en kortare tid. Duschvatten hade jag satsat på att fixa på gasolspis och sedan hink eller campingdusch. En gång i veckan kan man väl åka till något närliggande badhus för en mer grundläggande rengöring.
Var ligger detta? Är det mitt i obygden? Hur nära har du till affär där du kan fylla på gasol mm?
Var ligger detta? Är det mitt i obygden? Hur nära har du till affär där du kan fylla på gasol mm?
För mig känns det som att somligt av det du skriver inte går ihop. Elverket ryms i en låda 50x50x50 cm och skall bara driva några småsaker. Sedan nämner du vattenkokare, kaffebryggare och varmvattenberedare. Vad är det för effekt på elverket? Visst kan man bo en månad utan el eller med bara el från litet elverk. Men jag skulle anstränga mig för att klara mig så långt som möjligt på batterier solceller och gasol. Det är inte roligt att ha en motor gående flera timmar om dagen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej den ska inte driva varmvattenberedaren - det räcker inte elverket till.A Avemo skrev:För mig känns det som att somligt av det du skriver inte går ihop. Elverket ryms i en låda 50x50x50 cm och skall bara driva några småsaker. Sedan nämner du vattenkokare, kaffebryggare och varmvattenberedare. Vad är det för effekt på elverket? Visst kan man bo en månad utan el eller med bara el från litet elverk. Men jag skulle anstränga mig för att klara mig så långt som möjligt på batterier solceller och gasol. Det är inte roligt att ha en motor gående flera timmar om dagen.
Min tanke är att ha det tillfälligt, sen när byggström och sådant finns så ger det sig lättare. Men till en början där ska elverket agera hjälp där jag i större utsträckning har solceller för laddning av batteri - och gasol för matlagning, ev värmen i villavagnen.
Jag menade mer norrlands inland-lantligt eller 30 min från en bensinmack-lantligt. Det avgör lite det där med badhus osv också. Eftersom du skriver att du ska åka till och från jobbet så lär det väl inte vara så våldsamt lång pendling och jag antar att du har jobbet någonstans där det finns någon form av civilisation.M MiWass skrev:
Du ville egentligen bara ha ett svar på ljuddämpningen men du får stå ut med lite andra svar också....
Jag hade nog försökt lösa det med batteridrift av dator (skippa TV) och mobilladdning samt laddat i på väg till och från jobbet. Samma med belysning, några billiga LED-armaturer för 12 V hade nog fått räcka. Det knepiga är ju att lösningen bara ska hålla ett tag, tills du får byggströmmen. Det minskar incitamentet att investera några nämnvärda summor i det, t.ex. med en solcellsanläggning om du inte redan råkar ha en sådan.
Jag tycker du bör tänka på det viktigaste också, hur får du tillgång till internet (och därmed byggahus)? Mobilt bredband? Är fiber beställt?
Nej, inte Norrlands lantligt.. Östergötland inte så långt från Linköping.
Står ut med alla andra svar,. det föder nya tankar och idéer
Har en liten solcellsanläggning, flyttbar och på så sätt "mobil"
Körde på 24" LED tv:n på test med solcell (då den kan drivas på 12V också, - och den körde hela natten på ett betydligt mindre batteri (mc batteri 14 Ah) som hade laddats upp av solcellspanelen under dagen. Har en 4G router, google chrome cast som båda också drivs av 12V batteriet. Allt funkade hela natten med stream från mobilen.
Ja. det är det jag vill, att det fungerar ett tag tills byggströmmen kommer.
Helst också ha dusch och toalett (cinderella)
Står ut med alla andra svar,. det föder nya tankar och idéer
Har en liten solcellsanläggning, flyttbar och på så sätt "mobil"
Körde på 24" LED tv:n på test med solcell (då den kan drivas på 12V också, - och den körde hela natten på ett betydligt mindre batteri (mc batteri 14 Ah) som hade laddats upp av solcellspanelen under dagen. Har en 4G router, google chrome cast som båda också drivs av 12V batteriet. Allt funkade hela natten med stream från mobilen.
Ja. det är det jag vill, att det fungerar ett tag tills byggströmmen kommer.
Helst också ha dusch och toalett (cinderella)