Hej!
Jag ska snart börja bygga hus och står i färd att planera mitt garage. Detaljplanen tillåter garage på max 50kvm så jag bad vår husleverantör rita upp ett standard garage med dubbla portar och en dörr så som jag ville ha det.
Det blev ett garage på 7x7meter, men när jag nu ska kolla på hur jag ska bygga det inser jag att standarden är ju enligt 1,2meters block. Jag vill därmed bygga ett garage som är 7,2x7,2 vilket blir 51,84kvm, detta blir ju 5,7% större än mitt bygglov. Är detta nånting man bara kan säga oj det råkade bli så eller mäter de att det verkligen blir 7 meter?
Jag ska snart börja bygga hus och står i färd att planera mitt garage. Detaljplanen tillåter garage på max 50kvm så jag bad vår husleverantör rita upp ett standard garage med dubbla portar och en dörr så som jag ville ha det.
Det blev ett garage på 7x7meter, men när jag nu ska kolla på hur jag ska bygga det inser jag att standarden är ju enligt 1,2meters block. Jag vill därmed bygga ett garage som är 7,2x7,2 vilket blir 51,84kvm, detta blir ju 5,7% större än mitt bygglov. Är detta nånting man bara kan säga oj det råkade bli så eller mäter de att det verkligen blir 7 meter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det räknas ju yttermått utan lister eller lock, så tolkar det som ett lager panel, det utanför är inte med. Det är ju inga konstigheter att det måste vara kortare i sista facket. men du måste räkan på yttermåtten, 120cm c-c är ju tex 1245mm ytterkant till ytterkant. plus asfaboard eller liknande, spikläkt osv. så räkna EXAKT....
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Du bör nog absolut inte bryta mot bygglovet. Det finns en risk att du tvingas åtgärda (riva). Och oavsett så är risken stor att du åker på en byggsanktionsavgift, som kan göra den extra ytan väääldigt dyr. Byggtekniskt finns ingen större finess med att hålla sig exakt till modulmåttet.
Klicka här för att svara