Mina gamla garderober är sålda och kläderna ligger i högar :(....i väntan på att att en länga med klädskåp / garderob skall infinna sig. Mao är mitt behov är stort att fixa detta snarast :).

Det rör sig om en länga på ca 3 meter i en gammal lägenhet från början av förra seklet, så det ska vara något som går i enhetlighet med den gamla stilen. Vitt, lantligt och massivt trä (ej mdf), helst utanpåliggande gångjärn och ej skjutdörrar.

Det finns mängder av klädskåp på fötter som är fantastiskt vackra...men det blir ganska dyrt i och med att jag behöver flera stycken som ska stå bredvid varanda. Här följer så några frågor där jag hoppas på en del goda råd :).

stalands.jpg

1. Köpa IKEAs Hemnes. Den gråa och svarta är i massivt trä men ej den vita. Måla om denna vit och göra den mer gammaldags genom att:
a) kapa det som går ut på sidorna på "taket" så att skåpen kan sättas bredvid varanda och sen runt alla 3 skåpen sätta fast en sådan där gammaldags list som går lite snett utåt
b) sätta på gammaldags handtag på lådorna
c) ev. kapa benen och byta ut mot något mer sneda ben

Hemnes.jpg

a) Vet någon om det är mycket jobb med att slipa ned klarlack och bets på en möbel för att jag ska få färgen att fästa bra på träet? Behöver man slipa ned helt och hållet?
b) Kan man byta ut till utanpåliggande gångjärn om dörrarna ursprungligen inte har det? Sitter de längre ifrån varandra då så att det blir en glipa i mitten?

2. Bygga en garderob.
Förvisso är jag rätt fixig, men garderober/klädskåp är något som ligger utanför mitt kunskapsområde - än så länge i alla fall!
Har någon erfarenhet av att ha byggt en länga med klädskåp / garderober? I så fall har du några bra tips hur jag skall gå till väga? Har varit runt på nätet och kollat och hittills mest hittat instruktioner för hur man bygger sin egen skjutdörrsgarderob, och det är inte det jag är ute efter.

Tar tacksamt emot alla goda råd :)!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.