Hej alla!

Först och främst vill jag tacka för alla tips jag hittills fått på detta forum genom all läsning.
Dock står jag nu inför ett projekt som jsg behöver stöttning i.

Jag vill förlänga min trall och bygga den längst med garaget och ut mot staketet på bilden.

Enklare sagt så ska all sten som är på bilden längst med garaget och i kvadraten ersättas med trall och ett utekök ska smällas upp mot staketet.

Dock har jag ett problem och det är att det endast är 2.5-3cm utrymme mellan dörrar och plattor som är i dagsläget.

Inser att jag kommer behöva plocka bort alla plattor men hur och vilken konstruktion kan jag köra på för att få en så låg trall som möjligt utan att behöva gräva upp enormt mycket jord?

Ett alternativ var att bara bygga trall där var uteköket ska vara men tycker inte det är fint om den inte sammankopplas med övriga trallen utanför uterummet.

Tips?

• Grönt garage med vita dörrar, stenlagda plattor och gräsplätt. Planeras för trallbygge och utekök vid staketet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plattbelagd yta med ogräs mellan stenarna, intill ett grönt och vitt garage. Staket synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Entré till garage med grå stengolv och grön trähusvägg. Ovanför dörren sitter två vägglampor, gräs växer mellan stenarna.
    Skapa konto
Perfekt läge att lägga ny marksten, typ skiffer eller någon annan snygg natursten. Då slipper du få problem med fuktskadad trall och massor av underhåll år efter år.

• Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt läge att lägga ny marksten, typ skiffer eller någon annan snygg natursten. Då slipper du få problem med fuktskadad trall och massor av underhåll år efter år.
Tanken har slagit mig. Gillar denna typ av sten som är lagd lite oregelbundet. Dock vet jag inte hur processen går till för att lägga.

Läggs direkt på plattorna? Finns det tillräckligt med utrymme? Osv osv

• Oregelbundet lagd ljusgrå sten i oregelbundna former, används för att skapa en dekorativ yta, med en trähylla och blomkruka bredvid.
    Skapa konto
S swebih skrev:
Tanken har slagit mig. Gillar denna typ av sten som är lagd lite oregelbundet. Dock vet jag inte hur processen går till för att lägga.

Läggs direkt på plattorna? Finns det tillräckligt med utrymme? Osv osv
Fin. Läggs i Sand, läs på försäljarens hemsida.

Har nu kikat närmare och stenen är ca 5cm hög. Lagd på sand ser de ut som.

Det ger mig alltså ca 7cm spelrum. Är det möjligt med trall med så låg bygghöjd?

Nej skulle jag säga. 4+7+3 är lägsta från grus skulle jag säga.
Att på gjuten balkong lägga trall skruvat i en korslagt trallbräda kan gå ann men lägga detta i grus blir svajigt. Det behövs fundament eller marksten för att fördela ut lasten som blir på varje spikregel.

45 plus 28 blir blir 73 mm så inga större problem att få till 7 cm.
En regel sedan skruva trallen direkt i. Kortla mellan reglarna. Gräv ner några av betongstenarna för att lägga reglerna på. Välj någon av de grövre reglerna dvs inte 45x120 och mindre. Fast du får i alla fall gräva bort gräset så att gräva lite djupare är ingen stor uppgift.
Börja helt enkelt med att se vad du har under gräset för du kanske måste ner en bit för att det ska bli stadigt eller visar det sig att det är lätt att gräva.

Om du nu offrar betongstenen längs med huset så ha i alla fall betong runt kök och grill. Grillen har inget på ett trädäck att göra och utspild marinad etc på trä blir skapliga fläckar.

Z z_bumbi skrev:
En regel sedan skruva trallen direkt i. Kortla mellan reglarna. Gräv ner några av betongstenarna för att lägga reglerna på. Välj någon av de grövre reglerna dvs inte 45x120 och mindre. Fast du får i alla fall gräva bort gräset så att gräva lite djupare är ingen stor uppgift.
Börja helt enkelt med att se vad du har under gräset för du kanske måste ner en bit för att det ska bli stadigt eller visar det sig att det är lätt att gräva.

Om du nu offrar betongstenen längs med huset så ha i alla fall betong runt kök och grill. Grillen har inget på ett trädäck att göra och utspild marinad etc på trä blir skapliga fläckar.
Stort tack för ditt svar.

Jag tänkte köra nedsänkt bjälklag för att minimera bygghöjden

Tänkte du att man fäster en regel 45mm direkt i husväggen som bärlina och sen skruva på en trall på 28mm direkt ovanpå denna? Sedan köra reglar från bärlina i väggen som vilar på stenplatta?

Plockade bort en del av plattorna och det ser ut som att underlaget är sand/grus. Kan jag bygga på detta med stenplattor som underlag för reglarna eller måste jag köra med markduk samt makadam först?

• Mark med sand och grus intill en husvägg, med spridda små stenbitar ovanpå.
    Skapa konto
  • Bilden visar en stenlagd yta vid ett hus med en spade liggande på marken och en stapel av stenplattor till vänster. En vit dörr och grön fasad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Sand- och grusunderlag med några gröna växter synliga på ytan.
    Skapa konto
Z z_bumbi skrev:

45x120 bygger ju 12cm på höjden vilket inte funkar i mitt fall. Om den nu ska fästas i byggnaden som bärlina..

Går det ens att använda 45x45 reglar som bärlina? Inte sett info om detta någonstans och det känns klent?

Bör vara något grövre virke, minst 45x70 i ditt fall men gärna mer. Kör du 45x70 ska det gå fint så länge du håller dig på CC30 eller max 40. Viktigast blir ändå underlaget, ska de ligga direkt på mark tänker du? Direkt på mark bör virket vara NTR A-klassat minst. Lägger du de på stenplattor kan NTR AB funka men då bör inte frilängden överstiga 1m, gärna mindre emellan. Hela ramen behöver också mängder med kortlingar. Trall helst 28mm tjocklek på detta.

Du behöver inte fästa i fasad, altanen kommer ingenstans och det är bättre att inte göra åverkan på fasad/grund.

I Idea skrev:
Bör vara något grövre virke, minst 45x70 i ditt fall men gärna mer. Kör du 45x70 ska det gå fint så länge du håller dig på CC30 eller max 40. Viktigast blir ändå underlaget, ska de ligga direkt på mark tänker du? Direkt på mark bör virket vara NTR A-klassat minst. Lägger du de på stenplattor kan NTR AB funka men då bör inte frilängden överstiga 1m, gärna mindre emellan. Hela ramen behöver också mängder med kortlingar. Trall helst 28mm tjocklek på detta.

Du behöver inte fästa i fasad, altanen kommer ingenstans och det är bättre att inte göra åverkan på fasad/grund.
Tack för svar!

Min tanke var att konstruktionen ska vila på stenplattor.
Finns det något man kan göra för att undvika röta då NTr ab virke inte ska ligga i kontakt med mark?
Går det att splitta tjockare virke i NTr A klass eller har man påverkat klassningen då?

Syllpapp på plattorna som reglarna vilar på
S swebih skrev:
Tack för svar!

Min tanke var att konstruktionen ska vila på stenplattor.
Finns det något man kan göra för att undvika röta då NTr ab virke inte ska ligga i kontakt med mark?
Går det att splitta tjockare virke i NTr A klass eller har man påverkat klassningen då?
Syllpapp mellan reglar och stenplattor är ett bra alternativ.

S swebih skrev:
45x120 bygger ju 12cm på höjden vilket inte funkar i mitt fall. Om den nu ska fästas i byggnaden som bärlina..

Går det ens att använda 45x45 reglar som bärlina? Inte sett info om detta någonstans och det känns klent?
Vänd regeln 90 grader. Ska du lägga det på plattor är det avståndet melan plattorna som avgör om det blir svajigt och en 45x120 eller större är ganska stabil.

Redigerat:
Z z_bumbi skrev:
Vänd regeln 90 grader. Ska du lägga det på plattor är det avståndet melan plattorna som avgör om det blir svajigt och en 45x120 eller större är ganska stabil.
Yes då förstår jag.
Vilket avstånd mellan reglarna?

Har du något tips på smidigt sätt att fästa reglar då de "ligger" ner och man inte kan använda balkskor.
Samma fråga gällande hur man ska skruva fast när man kortlar mellan?

Som ni märker är jag helt grön på detta så ni får ursäkta amatörfrågorna.

Avståndet beror på valet av trall. Du tjänar en del på att trallbrädan har stöd över mer än 45 mm dvs om det anges ett cc-mått så kan du öka det avståndet.

Att skruva ihop reglarna är bara att skråskruva dvs skruva snett istället för rakt. Förborrar du i ena regeln så blir det enklare att komma rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.