Har en 4m bred rullgardin som jag tänkte gömma ovanför fönstret så att den inte syns. Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska lösa det på bästa sätt, vad säger forumet om denna lösningen? Det är en elektrisk 240v motorstyrd gardin, behöver man räkna med att kunna komma åt den emellanåt?

• Ritning av en dold installation för en elektrisk rullgardin ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NoOne2k skrev:
Har en 4m bred rullgardin som jag tänkte gömma ovanför fönstret så att den inte syns. Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska lösa det på bästa sätt, vad säger forumet om denna lösningen? Det är en elektrisk 240v motorstyrd gardin, behöver man räkna med att kunna komma åt den emellanåt?
Ska ’lådan’ du ska gömma rullgardinen fästas i taket? Det känns som om det skulle bli en ganska klumpig sak, men jag vet ju inte hur det ser ut i rummet i övrigt. Jag har en idé, jag ska se om jag få till nån enkel skiss.

M MetteKson skrev:
Ska ’lådan’ du ska gömma rullgardinen fästas i taket? Det känns som om det skulle bli en ganska klumpig sak, men jag vet ju inte hur det ser ut i rummet i övrigt. Jag har en idé, jag ska se om jag få till nån enkel skiss.
Den kommer isf bli infälld i väggen ovanför fönstret och ligga dold i väggen

N NoOne2k skrev:
Den kommer isf bli infälld i väggen ovanför fönstret och ligga dold i väggen
Aha, det förstod jag inte.

A
N NoOne2k skrev:
Hej, hur gick det för dig? Funderar på en liknande lösning över mina altandörrar som av någon anledning öppnas inåt.

Det gick alldeles utmärkt. Gjorde som ritningen i första inlägget, blev stabilt och bra, nackdelen är att den dagen den behöver bytas behöver man leta fram skruvskallarna och måla om hela väggen när man ska ta ner motorn.

Det finns för och nackdelar med allt. Tyvärr har jag flyttat ifrån huset, men jag behöver inte oroa mig om hur jag ska lösa eventuella problem den dagen de uppstår.

Idag fem år senare fungerar den dagligen. Installationen blev osynlig.

Dessutom valde jag att fälla in spottar i den horisontella täckbrädan som är 100mm bred.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.