48 033 läst ·
109 svar
48k läst
109 svar
Bygga koja i egen skog?
Det låter billigt. Skall de ut och mäta, säta gränsrör etc så är det nog inte orimligt att det hamnar på 100-200k, iaf häromkring. Men ring och hur med ditt lantmäterikontor så kankse du kan få en fingervisning.B Byggda skrev:Vet du vad det kan kosta att stycka av en tomt från en fastighet? Detta har jag funnit om det:
Hur mycket kostar det att stycka av tomt?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; margin-top: -1px; transform: rotateZ(-180deg);">
Det är regeringen som beslutar om vilken avgift som ska gälla för Lantmäteriets tjänst. Timpriset varierar beroende på hur senior lantmätaren är och för vissa åtgärder gäller fasta belopp. Om det inte behövs göras någon fastighetsbestämning landar priset för en avstyckning i normalfallet mellan 50 000 – 60 000 kronor.
Nej, de är inte "tydliga bostäder", utan snarare mycket tydligt avsedda för tillfällig övernattning någon eller några få nätter och av enklare slag, saknar tex badrum och kök, har möjligen utedass och en mindre eldstad.F fribygg skrev:Nog måste de sjöbodar som finns vara byggda som ekonomibyggnader även om de innehåller bostad, jag tror möjligheten att bygga koja handlar om bostad nödvändig för näringen som ej är permanentbostad. Traditionellt var kolarkojor, jaktkojor och skogsarbetarkojor tydliga bostäder och det kan inte vara nått fel att driva de näringarna i dag heller.
Jo en skogsarbetarkoja eller en kolarkoja är en tydlig bostad avsedd för periodvis användning, själva syftet är bostad medans man utför det aktuella arbetet.Anna_H skrev:
Med dagens motoriserade fordon finns inte det behovet. Men jag tror inte att det skulle leda till protester om du bygger en olåst koja med så extremt enkel standard. Det likar då mer vindskydd. Om de egentligen är bygglovsbefriade vet jag inte. Men så länge de inte privatiseras ses de snarare som något positivt av omgivningen.F fribygg skrev:
Det avgör näringsidkaren, om jag behöver ha en kolarkoja i skogen eller för den delen en vakkoja för vildsvinsjakten är det mitt behov på näringsfastigheten som avgör, om och hur det finns motoriserade fordon är helt orelevant, man får ju inte ens åka motorfordon till en vakkoja om man ska jagaD Daniel 109 skrev:Med dagens motoriserade fordon finns inte det behovet. Men jag tror inte att det skulle leda till protester om du bygger en olåst koja med så extremt enkel standard. Det likar då mer vindskydd. Om de egentligen är bygglovsbefriade vet jag inte. Men så länge de inte privatiseras ses de snarare som något positivt av omgivningen.
Nej, fastighetsägaren har inte ensidigt tolkningsföreträde.F fribygg skrev:
Hänvisar till Boverket om ekonomibyggnader(F fribygg skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/ )
Det är den definitionen du ska brottas med nämnden, länsstyrelsen och domstolar om.
Men det är inte alls relevant att det finns motoriserade fordon vilket Daniel påstod, det fanns det för övrigt även för ca 100år sedan när det brändes tjära och kolades här sist men folket kom över sjön med roddbåt likafullt, att bygga bro eller vägbank /järnvägsbank vore oekonomiskt och säkert lovpliktigt redan då. Att ha väg och motorfordon må vara bra men det var och är fortfarande 1700tals lagen som reglerar byggandet på jord och skogsbruk och behöver jag koja för driften bygger jag koja.M mrZnake skrev:
Jag motsätter mej inte Boverkets definitioner och har inte behov att brottas i nämnder, lst och domstol då jag följer gällande lag om och när jag bygger koja i egen skog. Är det anmälningsplikt om nått ska byggas får man väl följa den plikten och anmäla.
Håll dig borta från strandskyddet för om kojan är avsedd för övernattning behöver den dispens. Vilket jag skulle säga är exceptionellt svårt att få.F fribygg skrev:Men det är inte alls relevant att det finns motoriserade fordon vilket Daniel påstod, det fanns det för övrigt även för ca 100år sedan när det brändes tjära och kolades här sist men folket kom över sjön med roddbåt likafullt, att bygga bro eller vägbank /järnvägsbank vore oekonomiskt och säkert lovpliktigt redan då. Att ha väg och motorfordon må vara bra men det var och är fortfarande 1700tals lagen som reglerar byggandet på jord och skogsbruk och behöver jag koja för driften bygger jag koja.
Jag motsätter mej inte Boverkets definitioner och har inte behov att brottas i nämnder, lst och domstol då jag följer gällande lag om och när jag bygger koja i egen skog. Är det anmälningsplikt om nått ska byggas får man väl följa den plikten och anmäla.