48 029 läst ·
109 svar
48k läst
109 svar
Bygga koja i egen skog?
Om man behöver en rastkoja för att kunna sköta sin skog är det skogsbrukarens sak, om man behöver vila eller övernatta är det så och har knappast något med tillgång på bilväg att göra och bygglov har aldrig behövts.
Att vara på plats är viktigt vid tex jakt eller kolning.
Att vara på plats är viktigt vid tex jakt eller kolning.
Läs artikeln som länkades tidigare i tråden:
https://www.landskogsbruk.se/skog/det-galler-for-att-bygga-buchtstuga/
Så ser du att det inte alls är så självklart att man får bygga en stuga för övernattning utan bygglov.
https://www.landskogsbruk.se/skog/det-galler-for-att-bygga-buchtstuga/
Så ser du att det inte alls är så självklart att man får bygga en stuga för övernattning utan bygglov.
Om den behövs för driften och är anpassad efter behovet, ja. Skogsbruket ska också vara den huvudsakliga näringen, inget du gör på fritiden vid sidan av ett annan sysselsättning.F fribygg skrev:
Det är t ex inte bygglovsbefriat att uppföra en lada, där du sedan mekar med din samling av amerikanare medan det står en traktor i ena hörnet. Det räknas inte som ekonomibyggnad som krävs för jordbrukets drift.
Det brukar däremot inte vara jättesvårt att få bygglov för någon liten stuga placerad på en stor fastighet, det brukar vara dispens från strandskyddet som ställer till det i många fall.
Bifogar en länk från Boverket som rör ekonomibyggnader.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
Bara för att klargöra så var det ett rättsfall I Jämtland där en person försökte göra just detta men fick inte rätt då rätten gick på kommunens linje att det inte var en ekonomibyggnad utan ett fritidshus. Kommer inte ihåg målnummret, men har för mig att det var sommaren 2019
Jag har köpt in några militärtält, vet inte om de räknas som stadigvarande eller ens vad det ordet betyder, men är det synonymt med permanent så tänker jag att de bara kommer stå utplacerade sommarhalvåret.
Jag vill inte söka bygglov för att jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig och det kostar både pengar och tar tid. Jag frågade en av handläggarna på kommunen för typ ett år sedan vad han trodde om det och det var inte så att han verkade överförtjust av tanken. Han skulle prata med sina kollegor och höra av sig men blev sjukskriven. Att jag bygger några träterasser i min skog påverkar ingen och ingen granne kommer se dem så det stör mig lite att så litet projekt eventuellt ska behöva kontrolleras av kommunen, det är inte mycket frihet man har på sin egen mark om nån ska in och peta i sådant.
Jag vill inte söka bygglov för att jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig och det kostar både pengar och tar tid. Jag frågade en av handläggarna på kommunen för typ ett år sedan vad han trodde om det och det var inte så att han verkade överförtjust av tanken. Han skulle prata med sina kollegor och höra av sig men blev sjukskriven. Att jag bygger några träterasser i min skog påverkar ingen och ingen granne kommer se dem så det stör mig lite att så litet projekt eventuellt ska behöva kontrolleras av kommunen, det är inte mycket frihet man har på sin egen mark om nån ska in och peta i sådant.
M MetteKson skrev:
Fick precis svar från kommunen att både de två tält jag tänkt ställa upp i min skog och det lilla torrdasset kräver bygglov. Kan någon förstå detta?
Hur påverkar det någon om jag ställer på två tält i min skog på landsbygden? Inga grannar kan se dem.
Tälten kommer tas ner på vinterhalvåren, de är alltså inte en fast konstruktion heller. Tälten skulle stå på platåer på 3,6 x 6 m var tanken, de kommer ju vara där även om vintrarna men ja.. fattar inte att våra skattepengar ska gå till folk som petar med sånt här. Om det var närmare grannar, inom detaljplanerat område eller fler eller större tält eller större permanenta konstruktioner hade jag kunnat förstå det mer.
Jag var ju dum som inte frågade dem tidigare, men trodde inte det kunde medföra bygglov att ställa upp tält. Eller som frågade dem alls men jag ville ha ryggen fri och kunna marknadsföra utan oro att någon skulle komma ut och krångla i efterhand.
Hur påverkar det någon om jag ställer på två tält i min skog på landsbygden? Inga grannar kan se dem.
Tälten kommer tas ner på vinterhalvåren, de är alltså inte en fast konstruktion heller. Tälten skulle stå på platåer på 3,6 x 6 m var tanken, de kommer ju vara där även om vintrarna men ja.. fattar inte att våra skattepengar ska gå till folk som petar med sånt här. Om det var närmare grannar, inom detaljplanerat område eller fler eller större tält eller större permanenta konstruktioner hade jag kunnat förstå det mer.
Jag var ju dum som inte frågade dem tidigare, men trodde inte det kunde medföra bygglov att ställa upp tält. Eller som frågade dem alls men jag ville ha ryggen fri och kunna marknadsföra utan oro att någon skulle komma ut och krångla i efterhand.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Marknadsföra?S simonrimshult skrev:Fick precis svar från kommunen att både de två tält jag tänkt ställa upp i min skog och det lilla torrdasset kräver bygglov. Kan någon förstå detta?
Hur påverkar det någon om jag ställer på två tält i min skog på landsbygden? Inga grannar kan se dem.
Tälten kommer tas ner på vinterhalvåren, de är alltså inte en fast konstruktion heller. Tälten skulle stå på platåer på 3,6 x 6 m var tanken, de kommer ju vara där även om vintrarna men ja.. fattar inte att våra skattepengar ska gå till folk som petar med sånt här. Om det var närmare grannar, inom detaljplanerat område eller fler eller större tält eller större permanenta konstruktioner hade jag kunnat förstå det mer.
Jag var ju dum som inte frågade dem tidigare, men trodde inte det kunde medföra bygglov att ställa upp tält. Eller som frågade dem alls men jag ville ha ryggen fri och kunna marknadsföra utan oro att någon skulle komma ut och krångla i efterhand.
Har du inte läst på innan och förstått att det är bygglovspliktigt?S simonrimshult skrev:Fick precis svar från kommunen att både de två tält jag tänkt ställa upp i min skog och det lilla torrdasset kräver bygglov. Kan någon förstå detta?
Hur påverkar det någon om jag ställer på två tält i min skog på landsbygden? Inga grannar kan se dem.
Tälten kommer tas ner på vinterhalvåren, de är alltså inte en fast konstruktion heller. Tälten skulle stå på platåer på 3,6 x 6 m var tanken, de kommer ju vara där även om vintrarna men ja.. fattar inte att våra skattepengar ska gå till folk som petar med sånt här. Om det var närmare grannar, inom detaljplanerat område eller fler eller större tält eller större permanenta konstruktioner hade jag kunnat förstå det mer.
Jag var ju dum som inte frågade dem tidigare, men trodde inte det kunde medföra bygglov att ställa upp tält. Eller som frågade dem alls men jag ville ha ryggen fri och kunna marknadsföra utan oro att någon skulle komma ut och krångla i efterhand.
Klart de vill ha bygglovsavgift för tält och dass, lätta pengar för kommunen.
Tveksamt om du kommer få bygglov för dass om du inte har godkänd kompostering, det hadde du inte fått i Motala kommun iaf.
Nej precis, just det hade jag inte gjort. Och jag förstår fortfarande inte varför, om det är tältens storlek, eller hur många nätter de planeras stå uppe eller om det är för att vi planerar få inkomst för dem. Klart och klart, kommunen gynnas väl av att sådant här genomförs också så det är väl inte så klart att det behöver krånglas till på det här viset. Det var dass på gården när vi köpte den, kan ju ha råkat flytta det en bit då bara. Men det är väl också bygglovspliktigt i så fall. Troligtvis ingen godkänd kompostering på det gamla dasset. Folk alltså..F fribygg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
@simonrimshult, så i allt väsentligt vill du anlägga en mindre, kommersiell campingplats? Det är klart att du kommer åka på tillståndskrav på något sådant.
Ja, i allt väsentligt en campingplats för två tält. Hade det varit en "campingplats" om det bara var ett tält? Är det lika självklart att det ska sökas bygglov då också tycker du? Visst det finns säkert några som tycker att det är vettigt att skattepengar går till att sätta käppar i hjulet för sådana småsaker i stället för att ta tillvara och snarare förenkla för kreativitet, företagande och en vilja att göra landsbygden attraktiv. Det är inte alls helt självklart i PBL. Jag tog kontakt med en kompis som är bygglovshandläggare, han tyckte det lät väldigt onödigt.Nötegårdsgubben skrev: