48 028 läst ·
109 svar
48k läst
109 svar
Bygga koja i egen skog?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Bekvämt är ju ett relativt måttuseless skrev:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Nej. På en lantbruksfastighet är samtliga ekonomibyggnader, dvs byggnader för allt som bedrivs bygglovsbefriade. Detta kan vara tex en verkstad men likaväl en jaktstuga eller skogshuggarbod. Man kan även sätta upp ett utedass om man inte vill skita i skogen när man är ute o jobbar där.Hemmakatten skrev:
De exempel du räknar upp är knappast något problem, men det bör tilläggas att gränsen går vid byggnader som behövs för själva lantbruket i bokstavlig mening. Så eventuella sidoverksamheter som exempelvis förädling av jordbruksprodukter omfattas inte av bygglovsfriheten. T.ex. slakteri, bageri, sågverk eller en gårdsbutik kräver fortfarande bygglov.G guggen skrev:
Nu skall TS inte bygga ett industriellt bageri eller slakteri...C cpalm skrev:De exempel du räknar upp är knappast något problem, men det bör tilläggas att gränsen går vid byggnader som behövs för själva lantbruket i bokstavlig mening. Så eventuella sidoverksamheter som exempelvis förädling av jordbruksprodukter omfattas inte av bygglovsfriheten. T.ex. slakteri, bageri, sågverk eller en gårdsbutik kräver fortfarande bygglov.
Funderar också på en A-frame på 3.5x4.2m golvbjälklag, med "takkupa" ungefär som en av bilderna ovan.
Ca 60cm tak sen kupa 300cm sen tak 60cm
Kupan från nock med lite lutning.
Tänkte bygga allt i 45x120, pannplåt på tak och nån panel som järnvitrolas
Ca 60cm tak sen kupa 300cm sen tak 60cm
Kupan från nock med lite lutning.
Tänkte bygga allt i 45x120, pannplåt på tak och nån panel som järnvitrolas
Okej. Lite fakta då till TS. Jaktkojan måste vara kopplad till näringen på fastigheten, dvs den måste vara avsedd för skogsbruket. Utöver det så måste skogsbruket generera tillräckligt med inkomster för att det undantaget ska gälla annars anses det vara hobbyverksamhet. En vedeldad kamin behöver anmälas till kommunen iom det så blir nog kommunen intresserad av byggnaden i sig själv. Sedan kan vi konstatera att om stugan inte är komplement på tomte utan i skogen så blir det ett fristående fritidshus och sanktionerna är avsevärt mycket högre än den 10-12 tusen som stod i artikeln. Till råga på det så om du placerar den i strandskyddat område blir det automagiskt polisanmälan och troligen rivningsföreläggande. Kolla kåtan i Storuman.
God Jul
God Jul
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Ska de inte vara nödvändiga för verksamheten också?G guggen skrev:
Har man 6 ha som ligger i anslutning till bostadshuset så finns t.ex. inte behov av övernattningsmöjligheter i en jaktkoja. Medan på ett stort skifte som ligger avlägset kan det ha en helt annan relevans.
Sen ska man komma ihåg att allt man gör på en lantbruksfastighet inte är en del av lantbruksverksamheten. T.ex. hästar räknas ofta som privata och då kräver stallet bygglov. (förtydligande bara, säger inte att just detta berör TS)
Finns även domar från MMD att stugor på +1000ha inte är sådana ekonomibyggnader. Så jag skulle nog säga att nyuppförda övernattningsstugor inte är ekonomibyggnader vad gäller jord eller skogsbruk, fisket har jag dålig koll på renvaktarstuga är dock ekonomibyggnader.R Räknenisse skrev:Ska de inte vara nödvändiga för verksamheten också?
Har man 6 ha som ligger i anslutning till bostadshuset så finns t.ex. inte behov av övernattningsmöjligheter i en jaktkoja. Medan på ett stort skifte som ligger avlägset kan det ha en helt annan relevans.
Sen ska man komma ihåg att allt man gör på en lantbruksfastighet inte är en del av lantbruksverksamheten. T.ex. hästar räknas ofta som privata och då kräver stallet bygglov. (förtydligande bara, säger inte att just detta berör TS)
Hej!
Hur har det gått med dessa planer?
Jag har liknande idéer på min lilla gård så det vore intressant att höra fortsättningen.
Egentligen skulle jag vilja bygga ett par, tre små stugor och hyra ut så småning om, glamping verkar ju vara på tapeten. Börjar väl med en och har skissat på en A-frame-koja på 12m2.
Det räknas väl till friggebod då och borde inte behöva bygglov eller är jag ute och reser?
mvh Simon
Hur har det gått med dessa planer?
Jag har liknande idéer på min lilla gård så det vore intressant att höra fortsättningen.
Egentligen skulle jag vilja bygga ett par, tre små stugor och hyra ut så småning om, glamping verkar ju vara på tapeten. Börjar väl med en och har skissat på en A-frame-koja på 12m2.
Det räknas väl till friggebod då och borde inte behöva bygglov eller är jag ute och reser?
mvh Simon
Har du ingen annan frigga så ska det väl funka, tänk på höjden som väl är begränsad?S simonrimshult skrev:Hej!
Hur har det gått med dessa planer?
Jag har liknande idéer på min lilla gård så det vore intressant att höra fortsättningen.
Egentligen skulle jag vilja bygga ett par, tre små stugor och hyra ut så småning om, glamping verkar ju vara på tapeten. Börjar väl med en och har skissat på en A-frame-koja på 12m2.
Det räknas väl till friggebod då och borde inte behöva bygglov eller är jag ute och reser?
mvh Simon
Har du nån bild att ladda upp på a-framen du tänkt?
