Halloj.

Har halkat in i ölbryggarträsket och behöver ha möjlighet att jäsa ölet i en miljö där jag kan styra temperaturen samt att den behöver vara stabil. Många använder ju kylskåp som de styr med en universaltermostat för att sänka tempen till rätt nivå. Jag tänkte hålla till i källaren som stor del av året håller 13-15 grader och därför får jag omvänt problem, jag behöver höja tempen.

Tanken är därför att bygga ett tvådelat förråd som jag kan isolera och där stoppa in en värmekälla.

Huset är byggt -36, källaren är aldrig omdränerad men står på sandig mark så det är relativt torrt i källaren. På sikt ska jag byta ut alla fönster som är original och läcker som såll. Det borde höja tempen i hela källaren en aning. Sen borde jag kanske överlag höja temperaturen för att hålla fukten borta.

Man ska ju inte ha organiskt i källare sägs det, samtidigt har jag en källartrapp i trä som är byggd direkt mot golv och vägg under mark och den är fortfarande till största delen frisk. Lite rötskada där den står direkt mot den tunna plattan. Just det hörnet är också mest utsatt eftersom vi bor i en backe.

Är nödvändigt att regla upp med stålreglar och glasull emellan?
Eller om jag kan använda det lilla lager jag har med 45x45 liggandes.

Tänkte bygga med en luftspalt mot yttervägg för säkerhetsskull.
Är lönt att isolera mot golv på något sätt?

Känner att jag kanske var lite otydlig. Jag har alltså ett gäng träreglar 45x45 liggandes som jag behöver använda (eller slänga, har ingen plats riktigt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.