163 läst ·
2 svar
163 läst
2 svar
Bygga in elskåp, behöver den ventilation?
Vår elcentral står typ mitt i huset, jag vill bygga in den, elmätaren sitter brevid också. Finns det någon praxis kring hur mycket luft den behöver ha runt sig? Jag tänkte att jag kan bygga en luftig typ garderob runt den så kan jag ha dammsugaren nedanför på golvet. Finns det några mått angivelser om hur nära man kan bygga något? Vad är viktigt att tänka på?
Kanske någon har en inspobild på hur man bakat in sin elcentral i boendemiljön.
Tror det enda som finns som krav är att det ska vara enkelt för nätägaren att kunna jobba och serva elmätaren så gör inte en så djup garderob att någon måste in med hela kroppen i garderoben för att pilla med mätaren bara. Vi har vad som ser ut som en halv garderob kring mätare och proppskåp. Dvs det är som sidorna kring en IKEA garderob med dörren framför men inget bakstycke och väggarna är bara ca 20cm så den täcker proppskåpet o mätaren men bygger inte mer än så (får inte plats med någon dammsugare i min) här har de inte klagats i alla fall.pandalus skrev:
Vår elcentral står typ mitt i huset, jag vill bygga in den, elmätaren sitter brevid också. Finns det någon praxis kring hur mycket luft den behöver ha runt sig? Jag tänkte att jag kan bygga en luftig typ garderob runt den så kan jag ha dammsugaren nedanför på golvet. Finns det några mått angivelser om hur nära man kan bygga något? Vad är viktigt att tänka på?
Klicka här för att svara