10 130 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Bygga in kamin i murstock
Hej,
Jag bor i en enplansvilla med källare. I källaren har vi en öppen spis och på markplan har det tidigare suttit en gammal kamin (den är borttagen av gamla ägaren).
Är det möjligt att bygga in en kamin i murstocken på markplan? D.v.s. knacka bort en del av teglet i murstocken och "fälla in" en kamin? Eller är enda sättet att montera en "fristående" kamin?
Jag antar att det går två kanaler i murstocken då vi fortfarande kan använda den öppna spisen i källaren utan att det kommer in någon lukt på markplan.
Jag bor i en enplansvilla med källare. I källaren har vi en öppen spis och på markplan har det tidigare suttit en gammal kamin (den är borttagen av gamla ägaren).
Är det möjligt att bygga in en kamin i murstocken på markplan? D.v.s. knacka bort en del av teglet i murstocken och "fälla in" en kamin? Eller är enda sättet att montera en "fristående" kamin?
Jag antar att det går två kanaler i murstocken då vi fortfarande kan använda den öppna spisen i källaren utan att det kommer in någon lukt på markplan.
Går bra men det finns många typer så mät ordentligt vad som får plats utan hugga bort för mycket , samt hur utfarten på röken är, det ska passa så bra som möjligt utan för mycket arbete. Sen är det en ny som sätts in och då faller det under nya bestämmelser om godkänd, sotarn ska även säga sitt med provtryckning.
Glöm inte hållfastheten. Kan vara bra att låta en riktig murare kika på det och i värsta fall kan krävas förstärkningar. Vet inte om du är bekant med spelet Jenga, men i vilket fall vore ju lite tråkigt att knacka bort fel sten och hela skorstenen kollapsar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Är det bara en normal skorsten så lär man väl knappast kunna ta bort nånting och fälla in nåt. Är det två kanaler bredvid varann så är den väl kanske 2-3 stenar djup och tar du då bort en sten utåt så är du ju inne i kanalen...............
Hej!J juanxxx skrev:Hej,
Jag bor i en enplansvilla med källare. I källaren har vi en öppen spis och på markplan har det tidigare suttit en gammal kamin (den är borttagen av gamla ägaren).
Är det möjligt att bygga in en kamin i murstocken på markplan? D.v.s. knacka bort en del av teglet i murstocken och "fälla in" en kamin? Eller är enda sättet att montera en "fristående" kamin?
Jag antar att det går två kanaler i murstocken då vi fortfarande kan använda den öppna spisen i källaren utan att det kommer in någon lukt på markplan.
Har samma planer som du, hur har det gått?
MVH
Ulrika
Hej! Hur har det gått för er, har ni gjort något sådant projekt?
Är sugen på samma!😀
Klicka här för att svara
