Hej!
Mitt hus står på plintar. Har fått lite problem med påväxt på syllen på vissa ställen och hade en kille från en fuktfirma här. Han menade att det enda - enda - sättet att lösa det var att bygga in hela grunden och sätta in en avfuktare för 30000. Att bygga in grunden kommer kosta typ 80000 kr. Så totalt sett blir det sjukt dyrt.
Någon som har erfarenheter kring detta som kan hjälpa mig vidare i hur jag skall tänka? Går det att avhjälpa på annat sätt och i så fall hur?
Mitt hus står på plintar. Har fått lite problem med påväxt på syllen på vissa ställen och hade en kille från en fuktfirma här. Han menade att det enda - enda - sättet att lösa det var att bygga in hela grunden och sätta in en avfuktare för 30000. Att bygga in grunden kommer kosta typ 80000 kr. Så totalt sett blir det sjukt dyrt.
Någon som har erfarenheter kring detta som kan hjälpa mig vidare i hur jag skall tänka? Går det att avhjälpa på annat sätt och i så fall hur?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ja, det låter skumt. Är det inte enklare att behandla syllen med något (tjära eller liknande), samt se till så att marken under huset inte behåller fukt särskilt länge (ta bort vegetation och bråte, sprid ut grus istället). Men svårt att svara på om man inte vet hur det ser ut.
Hej igen!maah skrev:
Tack för svar so far! Här är tre bilder.
Se bilder i tråden. marken under är ganska torr. Precis under huset ör det berg och tunt lager makadam. Just där syllen är mest angripen är det, precis utanför plintarna, dock jord som periodvis är väldigt blöt då jag ännu inte fått upp hängrännor... en snickare som var här trodde det kunde vara en bidragande orsak till nuvarande situation....B b8q skrev:
Glömde svara på höjd. Ni ser höjden i bilderna men det gnasmaah skrev:
Men påväxten som är? Känns ju inte helt bra att det ser ut så....useless skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



