1 194 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Bygga in garderob - golvlist
Håller på att bygga in en pax garderob i hus från 1928. Golvet är snett men taket rakt. Skillnaden är 2cm på 3.5m bred garderobsvägg. Tänker hålla samma distans till taket för att sätta en krönlist och ta avvikelsen mot golvet (bygger upp en ram av reglar som jag pallar upp med distanser).
Nu till frågan: golvlisten behöver vara 2cm bredare i ena änden än andra. Knöligt att såga snett då den är 3.5m. Ska jag hyvla? Slipa? Andra idéer hur jag får liten gradvis smalare ?
Nu till frågan: golvlisten behöver vara 2cm bredare i ena änden än andra. Knöligt att såga snett då den är 3.5m. Ska jag hyvla? Slipa? Andra idéer hur jag får liten gradvis smalare ?
Såga/tälj/yxa grovt och hyvla/slipa fint.
När jag behöver ta bort mer än några millimeter men inte orkar ta fram sågen har jag täljt grovt med kniv. För 2cm skulle jag dock gå ut i boden till bandsågen för grovsågningen. Kör du med handhållen såg får du spänna fast listen och kanske ta det i segment för att komma åt runt tvingarna.
När du sågar kan det vara idé att luta sågen lite så att hörnet som blir kvar på listen blir lite spetsigare än rätvinkligt så går finliret fint.
När jag behöver ta bort mer än några millimeter men inte orkar ta fram sågen har jag täljt grovt med kniv. För 2cm skulle jag dock gå ut i boden till bandsågen för grovsågningen. Kör du med handhållen såg får du spänna fast listen och kanske ta det i segment för att komma åt runt tvingarna.
När du sågar kan det vara idé att luta sågen lite så att hörnet som blir kvar på listen blir lite spetsigare än rätvinkligt så går finliret fint.
Det viktigaste är att du får över profilen av golvet till listen. Sätt den i våg med ena änden vilande på golvets högsta punkt. Överför golvets profil till listen med tex en passare eller en penna liggande på distanser lika högt som största gapet mellan list-golv. Beroende på hur rak eller vågig profilen är skulle jag endera använda cirkelsåg eller sticksåg.
Lägg upp listen med delen som ska bort utanför kanten på en regel och fixera med tvingar 😊
Lägg upp listen med delen som ska bort utanför kanten på en regel och fixera med tvingar 😊
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
Jag har i princip bara handverktyg så ...
Om utrymme finns att hyvla listen på plats skulle jag montera den och hyvla det mesta med en skrubbhyvel följt av en bänkhyvel. Hade jag inte en skrubb skulle jag kanske använda en ryggsåg för att dela längden i korta sektioner där mer en säg 3-6 mm ska bort, knacka bort det materialet med stämjärn och sedan bänkhyvel ned till rätt dimension.
Går det inte att göra på plats så märka upp och sedan ovanstående.
Om utrymme finns att hyvla listen på plats skulle jag montera den och hyvla det mesta med en skrubbhyvel följt av en bänkhyvel. Hade jag inte en skrubb skulle jag kanske använda en ryggsåg för att dela längden i korta sektioner där mer en säg 3-6 mm ska bort, knacka bort det materialet med stämjärn och sedan bänkhyvel ned till rätt dimension.
Går det inte att göra på plats så märka upp och sedan ovanstående.
Klicka här för att svara