hej

Håller på och renoverar igen och har en rätt fet smygare för balkongdörren i köket. Slog mig att det vore smutt att fälla in en elektrisk rullgardin i den. Har någon gjort något liknande? Finns det modeller som är lämpliga att fälla in? Helst med HomeKit stöd eller möjlighet att bygga om så det funkar med Apple HomeKit.

Tackar!

• Bild på balkongdörr i renoveringsfas med person som pekar på den övre delen där en rullgardin kan installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man ha rullgardiner finns det ju tubmotorer som får plats inuti röret på standard rullgardiner typ IKEA. "Bara" att såga av i lagom bredd och snickra lite...
Ville du bydda in dom i fönstersmygen?

Jag har lite kikat på rullgardinsmotorer på m.nu

Z-wave styrning
De har en del info och ett forum.
https://blog.m.nu/fjarrstyr-rullgardiner-hur-gor-man/

• Gilla
Delled
  • Laddar…
Intressant. Tack. Ska kolla runt lite.

Mjo, hade varit smutt att fälla in de i fönstesmygen om det gick att få till det bra. Kan vara svårt dock.

J
Blev det några inbyggda rullgardiner? Jag funderar på liknande lösning.

J jalmars skrev:
Nä. Rann lite ut i sanden då jag har en rättstvist med hantverkaren som dragit ut i all oändlighet.

J jalmars skrev:
Jag har byggt in en 4m bred rullgardin i väggen, styr den med z-wave och fjädrande strömbrytare. Det blev lite special då jag även ville ha spottar i fönstersmygen.
Inbyggd rullgardin ovanför ett fönster med utsikt över en sjö och träd.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
moonsire och 2 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har byggt in en 4m bred rullgardin i väggen, styr den med z-wave och fjädrande strömbrytare. Det blev lite special då jag även ville ha spottar i fönstersmygen.
[bild]
Snyggt. Vore intressant att se mer av hur du löst rullgardinen, har du någon mer bild från arbetet?

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Snyggt. Vore intressant att se mer av hur du löst rullgardinen, har du någon mer bild från arbetet?
Jag har en miljon bilder från mitt tillbygge och ett antal på rullgardinsbygget. Tror jag har gjort en ritning på det med någonstans. Jag ska bara hitta dem... Återkommer ;)

• Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har en miljon bilder från mitt tillbygge och ett antal på rullgardinsbygget. Tror jag har gjort en ritning på det med någonstans. Jag ska bara hitta dem... Återkommer ;)
Vore verkligen intressant!

Tog lite tid innan jag hittade bilden på hur jag har löst det hela:
Ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser, inklusive tak, en rund form och material som plywood och gips.
Skapa konto

Tjena! Är också sugen på att bygga in rullgardiner. Men hur tänker man när den ger upp?

anderssonbasse anderssonbasse skrev:
Tjena! Är också sugen på att bygga in rullgardiner. Men hur tänker man när den ger upp?
I mitt fall kommer jag att få riva den delen som hänger ner framför rullgardinen för att kunna byta den. Hade det inte varit för att jag har monterat spottar i den 100mm breda täcksidan i botten hade man kunnat välja att ha en gardin som är monterad i taket på utrymmet, då är det bara att skruva ner den rätt ner den dagen den ger upp

N NoOne2k skrev:
I mitt fall kommer jag att få riva den delen som hänger ner framför rullgardinen för att kunna byta den. Hade det inte varit för att jag har monterat spottar i den 100mm breda täcksidan i botten hade man kunnat välja att ha en gardin som är monterad i taket på utrymmet, då är det bara att skruva ner den rätt ner den dagen den ger upp
okej, får hoppas dom håller några år iaf vad kör du med för motor och gardin?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.