20 585 läst ·
6 svar
21k läst
6 svar
bygga in befitlig kyl
hej jag har letat och letat men får ej svar..
jag har en ny kyl fristående idag och skall bygga om köket snart men vill bygga in kyl.
min fråga..
kan man bygga in befintlig kyl eller måste man köpa en inbyggnads kyl??
finns det högskåp som passar en standard kyl på 60cm bredd och 180cm hög??
jag fårstår att det lär ventileras var bör jag sätta vent ifall det går med befintlig kyl??
mvh
jag har en ny kyl fristående idag och skall bygga om köket snart men vill bygga in kyl.
min fråga..
kan man bygga in befintlig kyl eller måste man köpa en inbyggnads kyl??
finns det högskåp som passar en standard kyl på 60cm bredd och 180cm hög??
jag fårstår att det lär ventileras var bör jag sätta vent ifall det går med befintlig kyl??
mvh
Alla kökstillverkare har överskåp till kyl. Ikea har ett som är 35 cm högt och ett som är 57 cm. Dessa skåp kar en 5 cm djup luftkanal mot väggen som kan användas för att ventilera kylen. Om du bygger upp ända till taket kan du sätta ventilationsgaller ovanför överskåket, annars släpper du bara ut luften rakt up bakom överskåpen. För att täcka ett eventuellt tomrum mellan kylen och överskåpet använder du en liten täckskiva som du sågar till i rätt dimension. Du gan t.ex. använda dig av en lådfront för detta ändamål, så ser det hela enhetligt ut.
tackar för svar så det går altså men varför säljer man speciella kylskåp för inbyggnad för??
men hur mycket ytrymme bakom kyl behövs 2cm? täcksidorna på varje sida skall dom sitta dikt eller skall man lämmna där med??
jag skall ha överskåp så det löser sig fint om det finns såna bra varianter..
men hur mycket ytrymme bakom kyl behövs 2cm? täcksidorna på varje sida skall dom sitta dikt eller skall man lämmna där med??
jag skall ha överskåp så det löser sig fint om det finns såna bra varianter..
Om jag förstått det hela rätt så kommer inte din kyl att hamna i ett skåp utan ställs exempelvis mellan två skåp. Inbyggnadskyl/frys är till för lösningar där man kan gömma dem bakom en skåpslucka. Rätta mig om jag har fel.
Sniker in på denna tråd. Vi har en extra uppsättning bestående av 1 kyl + 1 frysskåp båda fristående ca 85 cm höga. Bredden är väl ca 56 cm så det blir ganska trångt i sidled. Tänkte bygga in de i ett garederobsskåp på höjden, dvs ovanpå varandra med luftspalt mellan. Ingen garderobdörr. Dessa skåp är avsedda att användas endast vid behov, tex vid infrysning av bär. Vad tror forumet, kommer det att bli för varmt för att de skall fungera?
Klicka här för att svara