1 896 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
bygga i eget regi
Funderar på hur man kan hålla kostnaderna nere:
Fråga:
1. Kan man bygga i egen regi över 5år? betala en konsturktör, leja ut schakt och grund. stommresa själv. 150 kvm. leja ut behörighetsjobb men hjälp till med plocka skräp / spring pöjk
2. vad skulle det kosta tror ni? månadslönen åker in i byggprojektets materialkostnad.
3. behöver jag fortfarande byggfelsförsäking och färdigstllandeskydd?
4. måste man har alla k-ritningarna klara eller kan man ha kritningarna för grunden först i samrådsmötet?
taksam för förslag.
Kajsan
Fråga:
1. Kan man bygga i egen regi över 5år? betala en konsturktör, leja ut schakt och grund. stommresa själv. 150 kvm. leja ut behörighetsjobb men hjälp till med plocka skräp / spring pöjk
2. vad skulle det kosta tror ni? månadslönen åker in i byggprojektets materialkostnad.
3. behöver jag fortfarande byggfelsförsäking och färdigstllandeskydd?
4. måste man har alla k-ritningarna klara eller kan man ha kritningarna för grunden först i samrådsmötet?
taksam för förslag.
Kajsan
Hej,
vi bygger med ungefär det upplägget, men vi gör i princip allt själva, utom el.
Vill du ställa specifika frågor så skicka gärna ett privat meddelande.
* Läs på & ställ mycket frågor, detta forum är bra...
* Ta det lugnt & planera igenom hur ni vill ha huset ordentligt
vi bygger med ungefär det upplägget, men vi gör i princip allt själva, utom el.
Vill du ställa specifika frågor så skicka gärna ett privat meddelande.
* Läs på & ställ mycket frågor, detta forum är bra...
* Ta det lugnt & planera igenom hur ni vill ha huset ordentligt
1. Ja, varför inte?
2. Beror på hur stort hus du tänkt bygga? Billigare än om lejer ut allt.
3. Om du göra precis allt själv kan kommunen bortse från kravet på Byggfelsförsäkring. Men så fort du köper en tjänst (t ex el, VVS eller schakt och grund) är du inte självbyggare utan måste troligtvis ha försäkring. Färdigställandeförsäkring tecknas av din entreprenör, om du har någon.
4. Oklart, men min erfarenhet är att du ska ha alla ritningar klara till samrådsmötet. Tror det kan bero på hur hårda dom är på kommunen.
2. Beror på hur stort hus du tänkt bygga? Billigare än om lejer ut allt.
3. Om du göra precis allt själv kan kommunen bortse från kravet på Byggfelsförsäkring. Men så fort du köper en tjänst (t ex el, VVS eller schakt och grund) är du inte självbyggare utan måste troligtvis ha försäkring. Färdigställandeförsäkring tecknas av din entreprenör, om du har någon.
4. Oklart, men min erfarenhet är att du ska ha alla ritningar klara till samrådsmötet. Tror det kan bero på hur hårda dom är på kommunen.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det har väl kanske blivit lite svårare med långa självbyggesprojekt iom. nya PBL. Nu är det straff på att flytta in innan man fått slutbeviset från stadsbyggnadskontoret.
Klicka här för att svara
